דני אברהמי

רציתי להוסיף 2 הערות:

אחת, מחלת גבהים מתחילה בסמפטומים חלשים שעלולים להתגבר לאט לאט, והיו גם מקרים של הקאות קשות וגם מקרים של מוות. אבל, תמיד תמיד המחלה תיעצר אם תפסיקו לעלות או תרדו בגובה. אין דבר כזה שמישהו ירגיש קצת סחרחורת או בחילה וירד בגובה, אבל עדיין אבוד לו, והמחלה תתפרץ ותחריף. לכן, רופא אמריקאי שמעביר בכפר מאנאנג שבאנאפורנה הרצאות על מחלות גבהים במשך 30 השנים האחרונות ( 🙂 ) הסביר לנו שמי שחולה באופן קשה במחלה הוא די דביל. למה דביל ? כי זה מישהו שזלזל בסמפטומים החלשים והמשיך להתאמץ ואף לעלות בגובה, עד שגופו שכפי שהסביר דותן התמודד עם קשיים, ממש כבר הגיע למצב שקרס. מקרים רבים של אנשים שחלו קשה, הם מקרים של אנשים שנעו בקבוצה, ובגלל “לחץ חברתי” או ש-“לא היה להם נעים” הם לא אמרו דבר על כך שלא מרגישים טוב והמשיכו לעלות !! אז חבר’ה תבחרו את הפרטנרים שלכם לטיול בקפידה ובכל מקרה אל תתביישו או תסתירו אם קשה לכם – אם אתם צריכים לנוח – תנוחו. אף פעם לא לעשות משהו בגלל שלא נעים לך מאחרים… (אלא אם כן זה לעזור לאמא 😉 )


הערה שניה בנוגע לתרופות – גם משהו שאני זוכר מהרופא הזה – מומלץ לא לקחת תרופות “נגד מחלת גבהים”. הרבה אנשים שלקחו תרופה הוא סיפר, חלו באופן קשה במחלה. למה ? התרופות הן בעצם לא מרפאות אותך מהמחלה. כלומר, הן לא פתאום יוצרות לך המון כדוריות דם אדומות ומספקות חמצן לתאים במידה הדרושה. התרופות, מה שהן עושות, הן משכחות את הסמפטומים. לכן מאוד מסוכן לקחת אותן. נניח שהגעת לגובה 3000 ומשהו, ואתה מרגיש קצת לא טוב – סחרחורת בחילה קלים, קשה לישון בלילה וכולי. הגוף שלך משדר לך שמשהו חסר – וצריך לנוח מספר ימים ולהישאר בגובה הנוכחי (אם לא לרדת במצב יותר קשה). עכשיו נניח שלקחת כדור, והכדור העביר לך את הבחילה והסחרחורת – אתה מרגיש יותר טוב !! אבל זו אשליה, כי לגוף עדיין אין מספיק חמצן ורק הכימיקלים “עבדו” על מערכת העצבים שלך בכדי שלא תסבול. זה מסוכן מאוד מאוד, במצב כזה אתה עלול להמשיך לטפס ולא לנוח, ולהסתובב, ומצבך יחריף. כהשפעת הכדור תעבור, תהיה במצב קשה יותר. לכן לא לקחת את הדברים האלו. 2 סייגים: אחד, במצבים שבהם אתה מודע לכל הנאמר כאן, ואין לך ברירה, כמו למשל אחרי טיסה ללה, או הגעה לספיטי כמו שאמר דותן. עלית בבת אחת ואין לך ברירה אלא להישאר ולהתרגל. אז רק אם אתה מאוד אחראי, ואתה אומר לעצמך: “אוקיי סבבה אני יודע שעכשיו כמה ימים אני נח ולא מסתובב ובטח לא מטפס, ופשוט אני אקח את התרופות האלו כדי לא להרגיש רע”, אז אפשר לקחת את התרופות אבל באחריות לא להתאמץ גם אם נרגיש יותר טוב. סייג שני הוא שייתכן ואני לא מתמצא בזה שיש תרופות שלא מעבירות את הסמפטומים אבל מעוררות את הגוף שלכם ליצור עוד כדוריות דם אדומות, באופנים שונים, כמו למשל ע”י האצת מערכת השתיה והשתן שתגרום לכם לשתות יותר, כמו בקטע שהביא דותן. אז תרופות כאלו יכולות לעזור אולי.


לסיכום: כמעט כל מי שמגיע לגובה מעל 3000 ירגיש מעט סמפטומים קלים של מחלת גבוהים. כדי לחלות במחלה זו קשה, צריך להיות די דביל.