Categories
ללא קטגוריה

אום שאנטי אום – ביקורת סרט

עם כל הכבוד לסרטים מהגל החדש ההודי, אי אפשר שלא להתייחס גם לסרטי בוליווד קלאסיים הישר מהתרבות ההודית. הפעם בפינה - הסרט אום שאנטי אום. 


אז על מה הסרט אום שאנטי אום? קודם כל לפני שנתחיל נציין שמדובר בסרט בוליוודי שיש בו את כל החבילה: שירים, ריקודים וכוכבים. עדיין לא ברור איך ולמה, אבל צופים רבים טוענים שמדובר בסרט ששם ללעג את הנרטיב הקלאסי בסרטי בווליוד (הוא רוצה אותה, היא רוצה אותו, יש מי שמפריע באמצע ובלאגן) כאשר מקצינים את העלילה באום שאנטי אום עד שלא ברור אם זה מכוון או פשוט מגוחך. אבל שארוק חאן משתתף אז זה נסלח.

 
 
כמו בכל עלילה בווליודית טיפוסית, העלילה מספרת על כוכב הודי (שארוק חאן) המתאהב נואשות ביפייפיה (דיפיקה פדוקון) ובעקבות מקרה מיסתורי הוא מת. אחרי מותו נשמתו חוזרת לחיים בגלגול נשמות, והגלגול הנוכחי מפגיש אותו עם אותה אהובה. מפה הם נכנסים לסיפור המשלב בין אהבה, עבר מיסתורי, אמת ושקרים. העלילה עצמה מתרחשת על סט של סרט בבווליווד שכן אותה אהובה היא כוכבת גדולה בעצמה ולפתע פתאום מגיחים גדולי כוכבי הקולנוע ואפילו כמה דוגמניות.
אולי עצם העובדה שהעלילה מתרחשת בעיקר על סט צילומים באולפנים הגדולים זה התירוץ (הלא מוצלח) להטמעתם של כוכבי בווליווד במציאות אל תוך הסרט, אלא שאותה הטמעה נראית ילדותית, מאולצת ומתקבלת כעוד טריק למשיכת קהל שרק רוצה לקבל עוד מהכוכבים שהוא אוהב.
להופעתם אין שום הגיון נרטיבי וזה קצת מכעיס. זה כמו שנצפה בסרט ישראלי וללא הצדקה יופיעו בו מיטב הסלבס בשם עצמם בלי לבסס כל קשר לעלילה של הסרט.
 
 
שארוק חאן הוא שארוק חאן. כבר קשה להתנתק מהתדמית של אחד מהשחקנים הכי מצליחים בהודו, ומהטייפקאסט של הבחור הכריזמטי שבסוף כולן מתאהבות בו בדיוק כמו שהוא רוצה, וחבל-  ליהוקו של חאן כבר הפך לכל כך בנאלי שאולי יש כבר צופה אחד מבין מיליוני הצופים שעלול להגיד "די, בוא תשנה תפקיד". דיפיקה פדוקון מצליחה להיכנס לתפקיד הנערה היפה, התמימה והמחוזרת ולא נופתע אם היא הייתה ככה בדיוק גם על הסט.
 
הטענה שהסרט קורא תיגר על הנרטיב הבווליוודי הקלאסי לא באה לידי ביטוי בסרט. כדי להגחיך נרטיב נדרש הרבה יותר מסיפור של גלגול נשמות, שכן חוץ מזה אין שום דבר ששונה מסרטי בווליוד הקלאסים. הדמויות הן אותן דמויות טיפוסיות, השירים הם אותם שירים ובכלל הכול יפה, נוצץ ואשלייתי. אולי אם היו מלהקים את אחרון ההודים בכפרים העניים של ביהר לשחק את שארוק חאן היינו מתחילים להאמין לטענה כזו.
 
 
לסיכום, מה יש לנו? עלילה מסורבלת, שירים כייפים, ריקודים מעלפים, ארט מושקע ושני כוכבים גדולים. אין ספק שזה מתכון לעוד סרט סוחף ומצליח שלוקח את כל הקופה. מי שטייל בהודו בשנים 2007-2008 יכול להעיד על זה בעצמו. סרט שמתאים לחובבי הז’אנר. ולמי שלא חובב מומלץ לנסות את השירים שדווקא עובדים טוב.
 
 
 
אום שאנטי אום, הודו 2007. 169 דקות.
בימוי: פארה חאן
שחקנים: שארוק חאן, ג’ייבנד שייח, דיפיקה פאדוקון, שריאס טלפאדה, קירון קהר, ארג’ון ראמפאל
 
 
 
כתיבה: טל גטרייטמן

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *