Categories
ללא קטגוריה

טיפוסי גוף – נפש – תודעה באיורוודה

טל אהרוני | 30/06/2011 17:14

ד”ר סוורופ ורמה, מטפל ומלמד איורוודה ויוגה תרפיה, מספר כי על פי האיורוודה, היקום כולו וכל היצורים החיים בו מורכבים מחמישה יסודות: חלל, אויר, אש, מים ואדמה. חמשת האלמנטים הללו מתגלמים ביקום דרך ה-Purusha (נשמת היקום, אנרגיה זיכרית) וה-Prakriti (החומר ביקום, אנרגיה נקבית). 5 היסודות הללו קיימים בכל דבר חומרי, חי ודומם, אורגני ואנ-אורגני על פני האדמה. הם מצויים בכל מקום הן במימד הגס והן במימד המעודן ומיוצגים בגוף דרך שלושה סוגי גוף-נפש-תודעה הנקראים:Dosha.

Vata, Pitta, Kapha

Vata הוא יסוד האנרגיה והתנועה, כלומר אנרגיית החיים. יסוד זה נותן לנו אנרגיה, כוח חיות ומוטיבציה.
Pitta הוא היסוד המטאבולי האחראי על עיכול המזון וכן על היכולת המנטאלית לעכל, לספוג, לקלוט ולהטמיע את הרעיונות, המחשבות והתפישות ולתרגם אותם לידע ואינטליגנציה. יסוד זה מעניק לנו את חום הגוף, היכולת לקלוט, להתמיר (טרנספורמציה) חומר ואנרגיה בגוף ובתודעה.
Kapha הוא היסוד האחראי על החיבור בין כל הדברים, על הגדילה, ומעניק לנו את מבנה הגוף – שרירים, עצמות, כל נוזלי הגוף, חלוקת תאים, התפתחות רקמות וכד’. יסוד זה גם משפיע על רגשות האהבה, החמלה וכו’.

מדוע צריך את כל זה?

שלושת טיפוסי גוף-נפש-תודעה אלה אחראים ויוצרים את כל התפקודים האנטומים, פיזיולוגים, פתולוגים ופסיכולוגים באדם. האיורוודה מדגישה שכש- Doshas נמצאות באיזון האדם בריא, שמח ומסופק ואילו חוסר איזון ב-Dosha יוצר חוסר נוחות ומחלה בגוף-נפש-תודעה בדרכים שונות. בכל אדם ישנם שלושת המרכיבים Vata, Pitta, Kapha במבנה הפסיכו-פיזי הכללי, במינונים שונים. אי לכך, כל אחד הוא הרכב גנטי ייחודי של שלושת ה- Doshas. אנו מקבלים הרכב Dosha זה בצורה תורשתית מהורינו בזמן ההתעברות ומעבירים אותו הלאה לילדנו.

מהם ההבדלים בין הטיפוסים השונים?

ה-Dosha הדומיננטיות בזרע הגבר ובביצית האישה קובעים את הרכב גוף- נפש הייחודי לכל אדם הנקרא .Prakriti ל-Dosha הדומיננטית בכל אדם יש השפעה עצומה על מבנהו, מהיותו עובר, לאורך כל חייו עד מותו. אם Vata דומיננטית, האדם ייקרא “טיפוסVata “, כנ”ל עם Pitta ו-Kapha . על מנת להבין את עצמנו כיחידה הוליסטית, חשוב מאד לדעת את סוג הטיפוס גוף-נפש (Dosha) שלנו, משום שכל דבר – בריאות וחולי, מצבנו הרגשי, אורח חיים, התנהגות ומערכות יחסים, כל אלה הינם תולדה ותוצאה של הרכב הטיפוס הייחודי- אינדיווידואלי שלנו. לאבחון שעושה האיורוודה יש חשיבות עליונה ומכריעה לסוג ה- Dosha של האדם הנושא מחלה כלשהי, אף יותר מסוג המחלה עצמה. גישה זו לגבי טיפוסי גוף-נפש (Dosha) היא המהות והיסוד של הריפוי האיורוודי. לכל טיפוס גוף יש אפיונים ספציפיים בהתאם לדושה הדומיננטית.

אפיונים של טיפוס :Vata

* מבנה גוף צר ורזה, מפרקים, כתפיים ואגן צרים.
* הליכה מהירה, דיבור מהיר, כל הפעילויות הפיזיות והמנטאליות מהירות.
* אי סדירות בהרגלי אכילה, בתחושת הרעב ובעיכול.
* שינה קלה, נטייה להפרעות בשינה.
* כח סיבולת נמוך, מתעייף במהירות.
* מצבי רוח משתנים, תודעה פזורה ומחשבות רבות.
* לומד מהר ושוכח מהר.
* נטייה לעצירות וכאבים בגוף.
* נטייה לדאגה וחרדה.

אפיונים של טיפוס Pitta:

* מבנה גוף בינוני.
* רעב וצמא חזקים, עיכול טוב.
* נטייה לצרבת, שלשול ובעיות עור שונות.
* סובלים יותר ממזג אויר חם ומשמש חזקה.
* נטייה להאפרת שיער מוקדמת והקרחה.
* אינטליגנציה ותפישה חריפה והבנה מהירה.
* נטייה לכעס, עצבנות, חוסר סבלנות וקנאה.

אפיונים של טיפוס :Kapha

* מבנה גוף רחב, נטייה להשמנה, קושי בהפחתת המשקל.
* עיכול איטי,מטבוליזם נמוך.
* הליכה איטית, דיבור איטי, אופי שליו ורגוע.
* עור חלק, קר ושמנוני.
* סבלני, סלחני, מלא חמלה מטבעו.
* נטייה להיקשרות ורכושנות.

מהן הסיבות לחוסר איזון?

תזונה לא מאוזנת, אורח חיים, התנהגות, הרגלי חשיבה ומערכות יחסים, כל אלה משפיעים על מצב איזון ה-Dosha , כשזו אינה מאוזנת נוצר חוסר איזון ב-Agni (אש העיכול), יכולת העיכול של הגוף. כשעיכול המזון אינו סדיר ותקין מיוצרים בגוף רעלים הנקראים Ama. ה-Ama הינה מזון שלא עוכל והפך למשקע החוסם את זרימת האנרגיה ברובד הפיזי והמנטאלי ויוצר דיסהרמוניה וחוסר נוחות בגוף ובנפש. זו אחת הסיבות העיקריות למחלות רבות ושונות. באיורוודה, עיכול תקין ומאוזן הוא המפתח לבריאות, כח חיות ואריכות ימים. באמצעות אבחון הדופק, סוג ה-Dosha , מצב ואיכות האנרגיה של האברים והמערכות הפנימיים מאובחנת האישיות כולה – הבריאות הפיזית, המנטאלית והרוחנית במקביל.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *