Categories
ללא קטגוריה

יוגה תראפיה – ריפוי דרך ההכרה

כתיבה: טל אהרוני


איורוודה, יוגה וטנטרה הם שלושה זרמים של ידע רוחני גבוה, אשר התגלו בזמן אחד מפיהם של חכמים מאזור ההימליה ההודי. 3 הזרמים הללו נובעים מאותו מעין של ידע קדמוני ונצחי – ה”סנהאטן דהארמה” Sanatan Dharma)).

4 ההנחות של הסנהאטן דהארמה

האיורוודה, היוגה והטנטרה בנויות על ארבע הנחות היסוד של ה”סנהאטן דהארמה”.
ההנחה הראשונה קובעת שחלק מתמיד בקיום האנושי הוא חולי, סבל ומוות. הנחת היסוד השנייה אומרת כי כדי לפתור את הקשיים שבפניהם עומד המין האנושי יש צורך באיבחון מדוייק של מקור הבעיה. ההנחה השלישית גורסת כי בבסיס הסבל האנושי, קיימת תמיד בעיית יסוד, ועל פי ההנחה הרביעית – אם נגלה את הסיבה הראשונית לחולי, תהא לנו הדרך להרפא. גם ארבעת האמיתות האצילות עליהן דיבר הבודהה, נובעות מאותו מקור של ידע קדום.

הקשר בין יוגה ואיורוודה

כשהולכים ומעמיקים בהבנת היוגה והאיורוודה אנו מוצאים גישות דומות ואף משלימות כלפי Swastha (בריאות) ו- Cikitsa (ריפוי). לפי היוגה, Moodha-Kchipta (מצב תודעה מעורער) או כל Klesha (גירוי פנימי או חיצוני שלילי) יוצר Vikchepa (הפרעה גופנית – נפשית) המביאה ל- Dukha-Daurmanasya (מצב מחפיר של ייסורים גופניים), ואף משפיעה על Swasa Praswasa (זרימת הפרנה) המתגלה כ- Vyadhi (מחוץ למסלולה). עובדה מופלאה זו מתוארת בצורה יפיפייה בסוטרה 31 של הפרק הראשון ביוגה סוטרה של פטנג’לי.

מה קורה כאשר מתרגלים יוגה?

תוך כדי תרגול של השלבים השונים ביוגה, המתרגל יוצר Nirudhi (מצב תודעתי טרנסנדנטלי) המוביל ל – Samadhi (הגעה למצב שלם). samadhi הוא מצב תודעה המשלב הומיאוסטזיס (מאזן תפקודי מתמשך) ואיזון פסיכו-פיזי. זהו מצב בו האדם חוזר לצורתו המקורית (Swaroop) ורק אז הוא באמת Swastha. בכדי להביא למציאות Samadhi ו – Swastha ניתן להשתמש בגישה מעמיקה המשלבת את היוגה, האיורוודה וטנטרה, המורכבת מארבעה צעדים מקיפים.

צעד ראשון – שימוש בידע הנכון

הצעד הראשון הוא שימוש בידע הנכון (Vidhya) להבנת הנפש האנושית בצורה מעמיקה בכדי לפתח גישות פסיכולוגיות הולמות. ידע זה חושף כי אנו לא רק מכונות חומריות המורכבות מתהליכים ביו-כימיים, או קורבנות פסיכולוגיים של תנאים סוציולוגיים או דתיים מסוימים, אלא אנחנו ישויות בעלות הכרה, אשר מסוגלות להגיע לרמת מודעות המתעלה מעל ומעבר לאישיות הצרה, האגואיסטית והמוגבלת שלנו, להתעלות לרמה בה אנו יכולים לחוות מרחב גודל עצום של הישות האמיתית שלנו, אשר נמצאת מעבר לסבל וכאב. בכדי לתת תמונה שלמה ומקיפה של נפש האדם ובשביל להוציא אותנו מהחומריות של המאיה, ידע וודי זה מתאר כיצד כל ישות אנושית מורכבת בעצם משבעה גופים שונים הכוללים בתוכם את הגוף הפיזי והגוף הנפשי. גופים אלו פועלים יחד בהרמוניה על מנת לתחזק את האורגניזם. כשאנו מסוגלים לקלף שכבות גופניות העוטות על נשמתנו אז אנו נחשפים ל-Raga (היקשרות שגויה למאיה), שהיא אחת הסיבות העיקריות ל- Roga (מחלה) המטופלת ע”י Abhyas (תרגול קבוע ללא התניות) ו– Vairagya (חיים מודעים).

צעד שני – רענון המערכת העצבית

חשוב מאוד לרענן את המערכת העצבית-שרירית והמערכת העצבית של בלוטות ההפרשה הפנימיות, דרך תרגול זה או אחר של יוגה, המשפר את חיסון הגוף והנפש.
התורות המזרחיות הקדומות (יוגה, איורוודה וטנטרה) ידועות לאדם מאז ומעולם כדרכי ריפוי הגוף והנפש. תורות אלו תיארו בצורה פשוטה ויפה כיצד כל טראומה רגשית או מנטאלית מצטברת והופכת
לפלונטר על האיברים החיוניים השונים ו/או על מערכות השלד-עצבים-שרירים, אשר משפיעות במידה רבה על היציבה שלנו (ועל הצורה בה אנו מחזיקים את גופנו). כשהיציבה מעוותת אז הפרנה לא יכולה לנוע באופן חופשי ב– Nadi (ערוצי הפרנה). עיוות כזה ביציבה ניתן לתקן בעזרת אסאנות או כל תרגול יוגי אחר.

צעד שלישי – משטר בריאות איורוודי

ה – Swastha Vrata הוא משטר בריאות איורוודי המעודד את התהליך הטבעי של ניקוי רעלים מהגוף, והימנעות מדיכוי דחפים טבעיים. משטר הבריאות ואורח החיים האיורוודי מבין ועוקב אחר הקצב הביולוגי הטבעי של האדם ומתאים אותו לקצב הקוסמי, משום שבסופו של דבר האישיות שלנו עשויה מארבעה דברים: מה ואיך אנו אוכלים (Ahar), איך אנו מעבירים את זמננו (Vihar), מה אנו חושבים (Vichar), ואיך אנו מתקשרים אחד עם השני (Achar).

צעד רביעי – תרגולים מיוחדים

ולבסוף, יש לבצע תרגולים יוגיים מיוחדים להסדרת ה- panchavayu (חמישה סוגים של האנרגיה החיונית העיקרית או Sub Vata Dosha). כל תרגולי היוגה כמו האסאנות, פראניימה, בנדהות, מודרה וקריה קשורים לאחת או יותר מה- Panchavayu ומווסתים את זרימת הפרנה. לפי האיורוודה, כל מחלה או אי-נוחות היא תוצאה של אחת או יותר מה- Panchavayu הסוטה ממסלולה (Viyadhi). איורוודה היא למעשה כלי לאיתור Vayu שיצאה מאיזונה ויוגה היא אמצעי תרפויטי מעולה להחזירה לאיזון. האיורוודה מהווה גם כלי באמצעותו ניתן לעקוב ולאבחן את הפראנה הבלתי מאוזנת. היוגה והטנטרה הם כלים תרפויטיים מצויינים המאזנים את הפראנה.

ארבעת הצעדים הללו המהווים את עיקר היוגה-תראפיה, אינם עוסקים בריפוי מחלות בלבד אלא גם מיועדים להוות סאדהנה להפנמת היוגה בצורה מעמיקה, המספקת את הכלים הנכונים להשגת המטרה האולטימטיבית של היוגה – Samadhi. חשוב להדגיש כי התרגולים היוגיים והטנטריים דורשים גוף בריא ומאוזן. תזונה ואורח חיים איורוודיים מעניקים לנו כלים הכרחיים להגשמת מטרה זאת של יוגה וטנטרה!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *