Categories
ללא קטגוריה

שבועות בריא – אינדיה סטייל

בזמן שבארץ הטבעונות שואגת ומתעוררת לקראת שבועות, בהודו עדיין לא שמעו על זה...להודים יש את הדעה שלהם לגבי מה בריא ומה לא, כשבקטגוריית "החלב הבריא" תמצאו למשל את החמאה המטוהרת – גהי.

 

 

כתיבה: נגה פסו

גהי היא חמאה שטוהרה משאריות של מים וחלבונים. למרות שהגהי עשוי רק מחמאה יש לו תכונות והשפעה שונה לגמרי. בכתבים האיורוודים מייחסים לגהי תכונות של מזון בריא במיוחד שמחזק את כל הגוף ומקדם אריכות חיים. הגהי עתיר ווטמינים ומחזק את כל תהליכי העיכול. כמו כן הוא מחזק ומנקה את הכבד מבלי להעלות את רמת הכולסטרול. הוא מחזק גם את מערכת העצבים מכיוון שהוא מכיל חלבונים זרחניים (פוספוליפידים) שהם חומרים שמזינים את מעטפת העצב (המיאלין).
חומרים אלו אינם נמצאים בצמחים ולכן גם לצמחונים מאד מומלץ לצרוך גהי. האיורוודה ממליצה לכולם להשתמש בגהי בכל ארוחה על בסיס יום יומי. כתבי האיורוודה טוענים ששימוש קבוע בגהי יוצר עור חלק ובוהק ומחזק את כל הגוף.


הגהי עמיד גם בטמפרטורות גבוהות. הוא השמן היחיד שלא מתפרק בטיגון ולא מזיק לגוף כמו טיגון בשמנים אחרים. כמות הגהי שמומלצת לצריכה יומית היא 2 כפות שטוחות והיא מתאימה גם לאנשים שסובלים מאלרגיה לחלב ומוצריו כיוון שהוא לא מכיל את הגורמים האלרגניים- סוכר הלקטוז וחלבונים שונים שמצויים בחלב.
 
אם אתם בהודו ודאי תוכלו לטעום ולקנות גהי, אבל אם אתם בארץ ובכל זאת מחוברים להודו,
הנה מתכון להכנת גהי בבית.
 
 
צילום: מתוך ויקיפדיה
 
אופן הכנת הגהי
יש לשים ק"ג חמאה לא מלוחה בסיר שעשוי מפלדת אל-חלד או מזכוכית פיירקס. לבשל על להבה נמוכה במשך 20-30 דקות.
בזמן הבישול המים שבחמאה ירתחו ויתאדו (המים מהווים כ20% מהחמאה). על פני שטח של הנוזל יופיע קצף ויש להסירו בעדינות בעזרת כף.
ברגע שהגהי ניראה צלול יש לשים לב ולהסירו מהאש. במידה והגהי מקבל צבע חום כהה או שהוא מריח כמו חמאה מטוגנת סימן שהוא שרוף ואין להשתמש בו.
ברגע שהגהי צלול כשמן זהוב, ללא גושים שצפים בתוך הנוזל וניתן לראות את תחתית הסיר סימן שהגהי מוכן ויש להורידו מיד מהאש.
כשהגהי יתקרר מעט והוא עדיין נוזלי יש לסנן את הגהי דרך בד כותנה כדי להסיר ממנו את המשקעים שקיימים בו. לאחר מכן יש להעביר את הגהי לכלי זכוכית.
ניתן לאכסן את הגהי בטמפרטורת החדר, בימים קרים הוא הופך להיות מוצק.

אופן השימוש בגהי
מומלץ לטגן בעדינות את הגהי עם תבלינים לפני שמתחילים בבישול. תהליך זה יוציא מהתבלינים את הארומה הנכונה. הגהי מתאים לכל סוגי הבישול. תבשילים מלוחים (ירקות, אורז, דגנים וקיטניות) ומתוקים (דייסות למיניהן).
ניתן להשתמש בגהי באפייה במקום שמן או מרגרינה.

הסבר בוידאו –

 

חג שמח!
 
 
 * המתכון באדיבות לילך שפי.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *