Categories
ללא קטגוריה

“אוהבת את הודו ובוליווד – למרות ההטרדות”

רינה גולן כמעט ועשתה את זה בבוליווד, אבל הבינה שלתעשיית הקולנוע ההודית חוקים משלה, הכוללים גם הטרדות מיניות, וחזרה לארץ. אחרי פרשיית הספר שכתבה, ולרגל יום האישה הבינלאומי, חזרנו לשמוע איפה היא היום

את השם רינה גולן, שחקנית ישראלית שנולדה בירושלים, גדלה בניו יורק וכיכבה בבוליווד, שמענו בסוף שנת 2011. ספרה האוטוביוגרפי, "מר בוליווד היקר" (Dear mister Bollywood How I fell in love with India Bollywood and shah rukh khan), שפורסם כבר ב-2010, טלטל את תעשיית הקולנוע של הודו בעקבות ראיון שהעניקה לעיתון הודי, וגם התקשורת הישראלית טמנה את ידה עמוק בצלחת.

"התחלתי לכתוב את הספר אחרי שכבר חזרתי לארץ, כמכתב לשחקן שארוק-חאן, אחד השחקנים ההודים הכי מצליחים בבוליווד שגם אותו הכרתי ושהיה מאוד נחמד אלי", היא מספרת. "כשהשלמתי את הספר ניסיתי להוציא אותו לאור, אבל כל ההוצאות דחו אותי. בסופו של דבר הוצאתי אותו בהוצאה עצמית בלונדון, בלי שאיש הרגיש".

לרגל יום האישה הבינלאומי, החל מחר (8.3), חזרנו לגולן כדי לשמוע כיצד עוברת עליה, הרחק יחסית מאור הזרקורים, שקיעתה של הפרשייה בה תיארה את ניסיונותיה להשתלב בבוליווד, ואת תופעת "ספת הליהוקים", הנוסחה הידועה שבה הדרך למסך עוברת דרך מיטתו של הבמאי. מישהו אמר הטרדות מיניות בבווליווד?

הספר של גולן. זעזע את בוליווד

בספרה, שהיה לבסוף לרב מכר עולמי, תיארה רינה הטרדות מיניות שעברה מצד גברים, כאלה המצויים בעמודות כוח והשפעה בתעשיית הסרטים הגדולה בעולם, ואף חשפה את שמותיהם בלי לתת דין וחשבון לאיש מלבד לעצמה. בין השאר מוזכרים בספר, ולא בהקשר חיובי במיוחד, במאי הקולנוע סובהאש גאי, הזמר אנופ ג'אלוטה, ועוד רבים ומוכרים היטב הודו.

מגיל צעיר חלמה רינה על קריירת משחק, אבל פחדה. "אף פעם לא האמנתי שאני באמת יכולה להצליח, לכן אף פעם לא העזתי ללכת להוליווד, או אפילו לנסוע מניו יורק לקליפורניה", היא מספרת.

ולמה נמשכת דווקא לבווליווד?

 

"בטיול מאוחר להודו, אחרי שעשיתי תואר ראשון, התאהבתי בהודו ובבוליווד. אחרי  כמעט שנה בהודו חזרתי לניו יורק ללימודי תואר שני, אבל הלב שלי נשאר שם. לקראת סוף התואר השני, בו למדתי דרמה-תרפיה, עשיתי 'פרסה' וחזרתי להודו כדי להגשים את החלום האמיתי – לעבוד מול מצלמה ולשחק".

בספר את מתארת הטרדות שעברת מבכירי תעשיית בווליוד. הטרדות מיניות זה לא משהו שקורה בכל תעשייה?

"התקשורת עשתה רעש רק מחלק מהספר, שהוא על איך התאהבתי בהודו ובבוליווד ולא על תופעת ספות הליהוק. מבחינתי, התקשורת מספרת סיפור אחר ממה שהספר באמת מספר, והרבה דברים את התקשורת ממש המציאה! סיפרתי על עצמי ועל החיים שלי בבומביי, וקשה לי כשאומרים  שהסיפור הוא רק על ההטרדות המיניות".

בכל זאת, הזכרת גם שמות.

"מעולם לא האשמתי אף אחד. פשוט סיפרתי את הסיפור שלי וחבל לי שזה יצא סיפור על הטרדות מיניות, במקום סיפור על הגשמת חלומות. ואם כבר אנחנו בנושא ניצול והטרדות, הדברים הללו יכולים לקרות גם בהוליווד, אבל גם בחברת היי-טק. ככל שיש לנו יותר קשרים וכוח, כך נהיה במקום פחות חלש, שחשוף לעניין הזה".

"הוא אמר לי: 'אני רוצה שתבטחי בי ותיכנעי לי באופן מוחלט. אני אקח אותך איתי לכל מקום ואת תראי שחייך ישתנו. הוא לקח אותי לחדר השינה. החלטתי לשנות גישה ולנטוש את העקרונות שלי, אבל לא יכולתי לבגוד בעצמי. אם הגעתי עד לפה בלי להיכנע לגבר בעל כוח, למה שאעשה זאת עכשיו? חשבתי לעצמי". (מתוך הספר)

כתבה על הפרשה בטלוויזיה ההודית. "השחקנית הישראלית חושפת"…

הגעת כשחקנית זרה, בתחילת דרכה, בכל הבלאגן הקשוח של בווליוד, לא פחדת לסרב? לא הרגשת חלשה?

"הייתי שם בשביל החוויה. יכולתי לחזור לארץ בכל רגע נתון, גם כשבמאים הציעו לי לשכב איתם. לא לקחתי את זה קשה, כי טיסה אחת ואני מחוץ למשחק. זכותם להציע, וזכותי להגיד לא. לא הייתי בעמדה חלשה. אגב, הייתי בהודו כאזרחית ישראלית ואמריקאית, שיכולה לעזוב בכל רגע לאן שבא לה".

אזרחות זרה אכן מעניקה כוח מסוים בתעשייה הנצלנית של בוליווד. "אלפי בנות מגיעות מכפרים עניים בהודו, עם חלום להצליח בבוליווד, ונופלות לזנות", מספרת רינה על אלו שהברירה שלהן הייתה פחותה משלה, ונפלו קורבן. "יש כאלו שמגיעות ממשפחות עניות, ומבטיחות למשפחה שישלחו כסף כשיצליחו בתעשייה. אחר כך, מתוך בושה לחזור בכישלון לחיי העוני, הן 'מתפשרות' וגם מתפשטות".

כיום חיה גולן בארץ ועוסקת בתחום התקשורת. בימים אלה היא עסוקה בקידום פרויקט אישי משלה, בו היא מראיינת אנשים מוכרים מתחום הבידור והתקשרת בנושאים כגון הגשמת חלומות, אמונה והצלחה, שמתקשרים אולי לחלום שלה בבווליווד, אותו הייתה קרובה להגשים, אבל גבה מחיר גבוה מדי. "הרגשתי תסכול שאני לא מצליחה להתקדם בתעשיית בוליווד בלי גבר חזק מאחוריי שיפתח אותי, ידאג לי וישמור עליי, אבל שוב, טיסה אחת והחלום הבוליווידי נגמר. היום הכל בסדר, הודו, בוליווד ושארוק-חאן –  תמיד אוהב אותם".

רינה גולן בבוליווד. היום היא מפויסת

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *