Categories
ללא קטגוריה

איי אנדמן- מערות הגיר

תרגום: נטע ארזי

עריכה: נטלי ניאגו

מה מיוחד במערות וסלעי גיר אתם שואלים? אמנם אנחנו כאן בארץ רגילים למראה ולנוף המיוחד של סלעי הגיר והקירטון, אך תפוצתם בעולם אינה רחבה, והם מהווים אחוזים בודדים מכלל סוגי הסלע בעולם. תופעות יחודיות לסלעים מסוג זה מהווים מוקד משיכה ואטרקציית תיירות במקומות רבים. ואם אתם כבר באזור, אז למה לא לבדוק?

רוצים מידע נוסף על אנדמן? כל מה שרציתם לדעת במאמר הבא

Sankara Subramanian ©

באי ברטנג (Baratang) שבאיי אנדמן, בעיקר בניידרה (Nayadera) שליד מפרץ וורפטרס (Wrafters) ישנו אזור נרחב עם סלעי גיר, חלקם התעצבו כמערות, והיתר מסודרים שכבות שכבות, מעל ומתחת לפני השטח, האחרונות יוצרות את המערות המיוחדות. רק חלק קטן מאתרים אלו פתוח לקהל, ובינהם זוהי המערה היחידה הנגישה.

איך מגיעים?

על מנת לגלות את מערת הגיר המסתורית באי ברטנג, יש להגיע להגיע לפורט בלייר. האי ברטנג נמצא בין דרום למרכז איי אנדמן. מפורט בלייר הדרך לברטנג אורכת כ-100 ק”מ ונמשכת ארבע שעות נסיעה. הנסיעה יכולה לכלול גם מעבורת קצרה מאמצע הדרך (Nilambur Jetty) ישירות לברטנג. מנילמבר יש חצי שעה של שיט בסירה לניידרה (Nayadera). לאחר שמגיעים לניידרה, ישנה הליכה של חצי קילומטר דרך יער טרופי עד שממגיעים למערות הגיר. הנסיעה דרך מפרץ ברטנג היא חוויה מרעננת. בזמן שהסירה המהירה עושה את דרכה במים למפרץ ברטנג, נגלה המראה של איים קטנים ויערות טרופיים.

מנגרובים בדרך.

טיול בין מנגרובים

לאחר שהסירה עוגנת ברציף עץ זמני במפרץ נייאדרה ונסחבת מספר צעדים אל החוף, מתגלה שלט: ‘Mangrove Canopy walk‘ (בתרגום חופשי: הליכה בצמרות המנגרובים) – יוזמה של מחלקת היערות של ברטנג. המנגרובים הם עצים שהסתגלו למליחות משתנה והם מהווים חיץ חשוב בין הים ליערות הגשם. מסלול ההליכה כולל גשר צר באורך 240 מטרים, שמתפתל בין מנגרובים מסועפים. השביל תוכנן כך שלא יפגע בצמחייה הקיימת וההליכה בו מלווה בשילוט והסברים. השביל משמש מקלט מהגשם, כיוון שהצמחייה מכסה על העוברים בשביל. על השביל נמצאים ספסלים וכיסאות מבמבוק, ורק מעט קרני שמש חודרות דרך הסבך ומאירות את הדרך.

המערה

מערת הגיר היא מחזה מרהיב. תצורות של אבן גיר משתלשלות מתקרת המערה כנברשות, או נובטות מהקרקע כעמודים קצרים; הקצוות המשוננים שלהן מנצנצים בחשיכה. ישנו מעבר צר להליכה בתור המערה , מלווה בטפטוף קבוע מן התקרה.

היווצרות המערה

ההיסטוריה של מערות גיר מורכבת, ודעות המדענים חלוקות בדבר אופן היווצרותן. גיר (ולא מדובר בגיר שאנחנו מכירים מבית הספר) הוא סלע שנוצר בקרקעית הים; מקורו במשקעים ימיים הכוללים שלדי בעלי חיים ימיים כמו פלנקטון, צדפים ואלמוגים המצטברים בקרקעית ונדחסים תחת עומס המשקעים במשך מיליוני שנים. אותם יצורים ימיים מהווים מקור לקלציט, שמופיע כקלציום-קרבונט, מינרל שבונה את סלעי הגיר. זמן רב אחרי היווצרותו, תהליכים טקטוניים יכולים לעיתים להרים את סלע הגיר מעל פני הים.

האבן החשופה לובשת פנים רבות: גוונים, טקסטורות ואף מאובנים, בין מאפייניה גם מסיסות גבוהה במגע עם חומצה (מכירים את האבן שמצטברת בקומקום?). כאמור, תהליך היווצרות המערות מורכב וארוך, אבל בפשטות נאמר שמי גשם שמחלחלים דרך קרקע עשירה בחומר אורגני יכולים להגיע לרמות שונות של חומציות, ובשורה של תגובות כימיות, להמיס את הגיר במגע; לכן בסוג כזה של סלעים נוצרות מערות מהגדולות שגילה האדם עד כה.

נטיפים

נטיפים הם תצורות סלע שנוצרות בתקרת מערות. כל נטיף נולד מתוך טיפת מים שמשקיעה על התקרה גביש של מינרל בעקבות תגובה כימית של פחמן דו חמצני, קלציום קרבונט וקלציט. כל טיפה שנלחצת מתוך הסלע אל חלל המערה מותירה אחריה משקע טבעתי עדין, שמצטבר עם השנים למעין צינור חלול ושביר יחסית. בשלב מסוים בהתפתחותם מים יכולים לזרום על פני הנטיף ולהרחיב אותו לצורה חרוטית, נפוצה ומוכרת יותר.

זקיפים

מים שטפטפו מקצה הנטיף השקיעו קלציט גם על רצפת המערה, שהצטברו בסופו של דבר לזקיף חרוטי. הזקיפים הם כמו תאומים של הנטיפים, שמתרוממים מריצפת המערה לכיוון  הנטיפים שמעל. בשונה מנטיפים, הזקיפים יותר מעוגלים, חלקלקים ואין להם צינור מרכזי. בהנתן מספיק זמן ללא הפרעה, זקיפים ונטיפים יגדלו ויתחברו ליצירת עמודים.

היתרי כניסה

אין צורך באישורי כניסה מיוחדים לאיי ברטנג, מעבר לויזה הדרושה לטיול באיי אנדמן. על מנת להיכנס למערת גיר בברטנג יש להצטייד באישור ממשרדי השמורות באיים (Divisional Forest officer,) אותו ניתן להוציא כשמגיעים לברטנג. האישור נדרש הן מתיירים מקומיים והן מתושבי חוץ. באי ישנו בית הארחה ממשלתי קטן, אך השירותים הניתנים בברטנג הם מינימליים. על תיירים להביא איתם אוכל ושתייה. על כניסת רכבים לברטנג דורשים אישור מיוחד של המשטרה, התקף לאותו יום בלבד.

אטרקציות נוספות באיזור

טיול אידיאלי בברטנג יכלול לינה באי וסיור אל הר “געש”; לא בדיוק מה שאתם מדמיינים, ולא בדיוק געש, אלא התפרצות של בוץ שמזכירה התפרצות לבה. בנוסף, כדאי לבקר באי התוכים הסמוך בשעות השקיעה, על מנת לראות את המראה הציורי של התוכים מתקבצים יחדיו. בברטנג ישנו מבחר מצומצם של גסטהאוסים.

למידע נוסף:

1.      טלפון של משרד התיירות באנדמן וניקובר בפורט בלייר- קידומת 744 101. טל; 91-3192-232694/232747

מייל: Andaman_tourism@rediffmail.com

אתר: www.and.nic.in/NewTourism

2.      משרד התיירות בהאבלוק

3.      The Chief Wildlife,port Blair, 91-3192-233270

4.      The Dy. Conservator of Forests (Wild life), 91-3192-232816

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *