Categories
ללא קטגוריה

איך אומרים ברכת שמש באשטנגית?

לפני כעשור ינון התחיל לתרגל אשטנגה, יוגה מסורתית במייסור, ומאז כל החלקים בחייו התחברו לשלם # כיום, הוא מעביר סדנאות בפסיכותרפיה גופנית ובאומנות הריפוי, ולאחרונה הוא סיים קורס מורים לאשטאנגה # כל זה הופך אותו ליוגיסט החודש שלנו # מצורף, סרטון כיפי ומלמד לפתיחת השבוע

חייו של ינון ברטוב השתנו מקצה לקצה לפני כעשור, כאשר התחיל לתרגל אשטנגה, יוגה מסורתית מייסור סטייל. "יוגה עבורי היא חיבור", מספר ברטוב, פסיכותרפיסט גופני ומורה לאשטנגה. "זה חיבור לחלקים הפנימיים והחיצוניים שבי. עברתי ב 10 שנותיי כמתרגל תהליכים טראנספורמטיביים משמעותיים בגוף ובנפש. זאת בעקבות היוגה והלימודים במכללת 'רידמן' שפיתחו אותי. היוגה תמיד היוותה עבורי עוגן, ששמר על החיבור לכל החלקים, גם לאלו שהיה קשה להיות מחובר אליהם. יוגה היא דרך חיים, אוריינטציה ובסיס לגישה של חיים בריאים, מלאים ופשוט נכונים יותר."

 

"יוגה עבורי היא חיבור"

 

איך היית מגדיר את היוגה שאתה מלמד ומתרגל?

"אשטנגה יוגה היא דינאמית ואקטיבית, לכן היא מהמאתגרות יותר בעולם הזה. היא זורמת וקצבית, כך שהנשימה במהלכה היא אקטיבית, נובעת מהגרון ומובילה את התנועה (ויניאסה).

בנוסף לכך, מייסור סטייל היא שיטת לימוד, שכוללת אימון אישי בתוך קבוצה. בעיני זאת השיטה הכי הגיונית ללמוד באמצעותה, כי רק באופן זה התלמיד לומד להכיר את גופו ומגבלותיו בתוך התרגול האישי שלו, לומד מה נכון עבורו בכל יום. קורה לי לא מעט שאני פוגש אנשים שמתרגלים זמן ארוך בקבוצות מודרכות ואינם יודעים איך ליישם תרגול עצמאי.  תרגול היוגה תלוי במורה שמנחה, לכן אני פחות מחובר לעולם השיעורים המונחים".

 

אילו חוויות שקשורות ליוגה זכורות לך מהודו?

"מאז תום שירותי בצבא ביקרתי 3 פעמים בהודו. כולן היו מסעות קסומים בכל הרבדים. רק לפני חצי שנה חזרתי מהטיול האחרון שלי במדינה, שבמהלכו לימדתי יוגה את סובבי בקבוצות קטנות. כמו כן, העברתי סדנאות וטיפולים בצלילים ובתדרים. עשיתי את כל זה ללא כסף ובאהבה גדולה".

 

שלושה ביקורים של קסם! 

 

אם כך, יש לך מורה אהוב או מוערך בהודו?

"למען האמת, יוגה למדתי בישראל ופחות בהודו, אבל לפני עשר שנים הגעתי למייסור. שם הלכתי לתרגל במרכז לאשטנגה – 'בשאלאה' של פטהבי ג׳ויס. הוא כבר היה בשנים האחרונות לחייו ולא לימד יותר. משום כך נכדן, שאראת, ובתו, סארסוואטי, החליפו אותו.

עם זאת, עדיין זכיתי לפגוש אותו ואפילו שגסס והיה זקוק לסיוע בהליכה, הוא עצר, הביט בעיניי וחייך כאילו רק אני קיים ויש בינינו היכרות קודמת. אני מעריץ את מפעל חייו ואת הנוכחות שהרגשתי במפגשים מועטים עימו.

נכדו שאראת, ממשיכו, עושה בעיני עבודה נפלאה בעולם האשטנגה".

ואילו טיפים אתה יכול לתת למטייל שרוצה להגיע להודו ולחוות שם יוגה?

"חשוב להיזהר ולבדוק היטב לפני שמגיעים לשיעור שם. לכן אני ממליץ תמיד להתייעץ עם חברים שכבר עשו את זה, כי יש הרבה מורים הודים שרק מחפשים לעשות כסף.

אפילו אם הגעתם למורים טובים, קריטי שתהיו היו קשובים לגוף שלכם ולגבולות שלו. זכרו שהגוף שלנו במערב הוא שונה משמעותית מזה של ההודים במזרח ויש הרבה מורים הודים לא מקצועיים מספיק בשביל לגשר על השוני, שעלולים להביא אתכם למצב של פציעות".

 

"היו קשובים לגוף שלכם ולגבולות שלו"

 

האסאנה החביבה עליך?

"אורדווהא דהאנוראסאנה – הגשר. לרדת לגשר ממצב עמידה ובחזרה מספר פעמים ברצף, זה פותח את הלב ופשוט גורם לי לאושר!"

ומהו הרצף החביב עליך?

"ויראבאדראסאנה , שזהו רצף של תנוחות הלוחם במעבר מתנוחות העמידה לישיבה. תנוחות מלאות עוצמה".

תרגיל הנשימה (פראנאיאמה) שאתה הכי אוהב ולמה?

"אני פשוט מכור לנשימת האוג׳אי, שזוהי נשימה גרונית אקטיבית ועוצמתית. היא מחברת אותי לגוף מאוד חזק. גם כשאני מלמד ועובד עם מגע הנשימה הזו מתרחשת באופן טבעי אצלי".

מה בחרת להדגים לנו בסרטון?

"בסרטון נכיר את רצף התנוחות בברכת השמש הראשונה לפי האשטנגה.

אני ממליץ לכל אחד להשקיע רבע שעה ביום ולחזור על הרצף הזה לפחות 7 פעמים על פי ההנחייה. היא מתאימה למתחילים, לפעמים אפילו לאחר כמה ימים או שבועות מתחולל שינוי משמעותי ומדהים בגוף. יש הרבה חוכמה ברצף זה ובכלל ברצף התנוחות באשטנגה".

 

 

ינון ברטוב עוסק בתרפיה באמצעות צלילים ותדרים וסיים לאחרונה קורס מורים באשטנגה יוגה תל אביב. הוא בן 32, יליד קרית מוצקין וכיום מתגורר בתל אביב בה הוא מלמד, מטפל ומעביר סדנאות בפסיכותרפיה וטיפול בצלילים.

מוזמנים להתחבר לינון בפייסבוק:

ינון ברטוב פסיכותרפיה גופנית

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *