Categories
ללא קטגוריה

טנטרה: מה שלא העזתם לשאול

נדמה כי רוב האנשים אשר שומעים את המילה "טנטרה" מתייחסים אליה כאל איזושהי סטיה מינית רוחניקית, ומתעלמים מההיבטים העמוקים שלה. אז מה אתם בעצם יודעים על טנטרה? בכתבה הזו, עוזר לנו רפיק ידידיה, לשפוך מעט אור על המושג ולנפץ מיתוסים שאופפים אותו

מה היא טנטרה?

בתרגום פשוט מסנסקריט, טנטרה היא מארג או הרחבה. הכוונה היא שהכל קשור בהכל- כל תחום בחיים משפיע על התחומים האחרים ואין דבר שאינו מושפע ואינו משפיע על דבר אחר. לדוגמה, תנועת הכוכבים משפיעה על תנועות הים, שמשפיעות על בעלי החיים הימיים שמשפיעים על האדם שמשפיע על כדור הארץ. כמובן שיש עוד אינסוף מעגלים כדוגמת זה. המסקנה העיקרית מכך היא שהעולם מבוסס על תעבורת אנרגיה. בני האדם הם יצורים מלאי אנרגיה והשאיפה של כל אדם עפ"י הכתבים העתיקים, היא להיות ברמה האנרגטית הגבוהה ביותר מבחינה רוחנית (מושג זה נקרא בסנסקריט "קונדליני").

כתבים טנטריים בני 5000 שנה, נמצאו בתת היבשת ההודית ונמצא בהם קשר בין טנטרה, יוגה ואיורוודה. יש הטוענים כי שלושתם צמחו מאותו מקור. לעומת הכתבים והעקרונות ההינדים העתיקים, הטנטרה כיום מאפשרת שיח פתוח על מיניות ומשתמשת בה לפתיחת החסמים האנרגטיים. בנוסף, מעמד האישה בטנטרה גבוה מזה של האישה בהינדואיזם והטנטרים מקדשים את גוף האישה ואת האנרגיות הנשיות שלה.

 

מקדשים את גוף האישה והאנרגיות הנשיות שלה

 

למה זה טוב?

הטנטרה במהותה, עוזרת לאדם לשחרר את החסמים האנרגטיים שלו על ידי היכרות עם התהליכים הקורים בגופו והיענות להם- בעצם הקשבה מלאה לגוף ולרצונות. הטנטרים מפארים את תענוגות החיים ומטפחים אותם. זה יכול להיות אהבה, מין, אוכל ואפילו ספורט. תענוגות אלה מספקים לנפש את הדלק הדרוש לה כדי להסב לאדם אושר ולכן צריך להוקיר אותם.

 

סוגי הטנטרה השונים

קיימים ארבעה סוגי טנטרה:

טנטרה לבנה שהיא הטנטרה הטקסית (כוללת תפילות, טקסים, מדיטציות וברכות שאינם קשורים למיניות אלא לזיווג התמידי שקיים במציאות בין הניגודים בטבע כמו יום ולילה, חורף וקיץ, זכרי ונקבי וכו').

טנטרה אדומה שדי דומה ללבנה אך מכילה טקסים שיש בהם עירום, אלכוהול ואוכל. טנטרה זו יותר פיזית ומטרתה להגיע לטראנס ואחדות עם היקום שלא דרך התנזרות מדבר אלא ההפך.

כיום, הסוג הנפוץ ביותר הוא הניאו-טנטרה והיא המיזוג של הטנטרה הקלאסית עם עקרונות פסיכולוגיים של פרויד ויונג ופסיכולוגיית המעמקים. היא נקראת לפעמים טנטרה תרפיה כיוון שהיא עוסקת בייצוגים הזכריים והנקביים בנפש כמו דימויי אב ואם, בעיות בזוגיות ובמיניות ועוד. שיטה זו החלה לפני עלייתו של אושו אך הוא זה שהפיץ אותה ברמה העולמית.

נציין במאמר מוסגר שקיימת גם טנטרה שחורה שהיא מעין אגדה ויש המשייכים אותה לקסם שחור. לא יודעים עליה יותר מדי והיא מאוד מעורפלת.

 

שבע הצ'אקרות בגוף האדם, כאשר אנרגית הקונדליני בוקעת מצ'אקרת הבסיס

 

למי זה מתאים?

רפיק טוען שהטנטרה מתאימה בעיקר למי שהתאכזב מחיי האהבה שלו אך לא רק. נסביר: לרוב כשאנחנו צעירים, עולם האהבה והמיניות נראה כמו משהו מאוד מבטיח. אלא שעם השנים אנו מגלים שתקשורת מינית זה דבר לא פשוט ומלווה בהרבה כאב, אשמה ובושה. מגיעים לטנטרה אנשים לרוב אחרי גיל 30 ו40 שרוצים להשתחרר מעכבות, שמאמינים שיש אהבה גבוהה, שרוצים יותר אקסטזה ושלווה ושאין להם אשליות שזה יקרה בעקבות איזה מאהב/ת מופלא. הם מבינים שיש עבודה לעשות בתחום האינטימיות.

"אבל כולם שם ערומים!"

זה אולי מפתיע, אך רוב התהליכים לא נעשים בעירום ועובדים בעיקר על הנפש. לכל אדם שיש את הרצון, יש גם את היכולת להתחיל את הגילוי הטנטרי. מכאן ועד ההארה הטנטרית יש עוד דרך ארוכה אך מי שיבנה את התהליך באופן הדרגתי וקשוב, יתרגל עם בן-זוג אהוב ובמרחב בטוח, יכול להביא שינוי לחיי האהבה שלו ולהוסיף פתיחות, אמון ואקסטזה.

הטנטרה מלמדת אותנו תקשורת. בניגוד ליוגה או לויפאסנה ששולחות את האדם לעצמו ולהתבודדות, הטנטרה שולחת אותנו לזולת. לכן, טנטרה היא דרך חיים ולא מוגבלת רק להתנהגות מינית. כל מפגש עם האחר הוא סוג של זיווג אפילו אם הוא מילולי בלבד. התרגול נעשה בעצם עם כל אחד: הילדים שלך, הבוס, החברים. המתרגל לומד לראות את כל העולם כמערכות של נתינה ולקיחה ולומד על המעצורים שלו ועל העכבות שלו. לאחר הלמידה והחקר העצמי, אפשר להתחיל בשינוי האמיתי.

 

 

כשמזרח פוגש מערב

המערב לקח את הטנטרה למקומות שבהם הוא מסוגל להבין אותה. אנחנו מאוד פרקטיים בחיינו ופחות רוחניים מהמזרח. לכן לקחנו אותה בעיקר למקומות מיניים. אך מי שייכנס לטנטרה באמת, יגיע ליסודות הטהורים והרוחניים העמוקים שלה.

האתר טנטרה בניהולו של רפיק, מרכז את נושא הטנטרה על גווניו השונים. יש בו מטפלים, סדנאות, כנסים ופסטיבלים. יש הרבה עיסוק באהבה, מיניות, יחסים פתוחים, עיסוי ואינטימיות. בטנטרה אין גורו והלימוד הוא אישי בין אנשים. המנוסה מלמד את המתחיל.

איך מתחילים?

קודם כל, מדברים על זה עם בן או בת הזוג. משתפים ומקיימים שיח פתוח ו..קופצים למים. והרי לכם טעימה מתוך חווית הטנטרה:

תרגיל בזוגות למתחילים מתוך סדנה שמעבירים רפיק ואשתו ונקרא "שיקוף מגע": לפני קיום יחסי מין, האישה נוגעת בגבר כפי שהייתה רוצה שייגע בה. לאחר מכן הגבר משקף לה את מה שעשתה עליה ומתחלפים. הוא מדגים לה איזה מגע הוא אוהב והיא מקליטה חושית את המגע ומחזירה לו אותו. הרעיון הוא לייסד הקשבה גופנית לצרכים של הזולת ולהיות כמו מטפלים אחד של השני. שנאמר: "לאהוב מישהו זה לתת לו בדיוק את מה שהוא צריך". זה נשמע קלישאה אבל זה כלל לא פשוט.

ונסיים במשפט מתוך הספר "אינטימיות" של אושו אותו נמליץ לכם לקרוא:

"כאשר אתה במבוכה, היה המבוכה. היה הנשיקה, שכח את עצמך בעוצמה כה רבה, עד שתוכל לומר: "אינני עוד, רק אהבה קיימת". אז, הלב אינו פועם אך, אהבה פועמת. אז הדם אינו זורם, אך אהבה זורמת. אז, עיניים אינן רואות, אהבה רואה. אז, ידיים אינן נעות לגעת, אהבה נעה לגעת. היה אהבה וכנס לחיי הנצח. אהבה משנה לפתע את מימדיך. אתה מושלך מגבולות הזמן ונוכח בנצח. אהבה הופכת למדיטציה עמוקה. להתאפשרות העמוקה ביותר. אוהבים יידעו לעיתים מה שקדושים לא יידעו."    

*למידע והעמקה נוספים, אתם מוזמנים להכנס לאתר טנטרה. בהצלחה!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *