Categories
ללא קטגוריה

טרקים בצפון הודו

נמסטה לכל הטיילים והטיילות, וברוכים הבאים למאמר המקיף על טרקים בצפון הודו.

מילדות אנחנו חולמים על רכס ההרים הגבוה והקסום של ההימלאיה. אינספור סיפורים שמענו, כמה תמונות ראינו תמונות דהויות של ההורים, אלבומי מסע של האחים ובאינסטגרם של חברים. הגיע הזמן שלכם, לארוז תרמיל, לנעול נעליים, ולצאת לגלות את ההימלאיה. ברגל.

הבאנו לפניכם סקירה של מסלולי טרקים מוכרים בצפון הודו, לפי אזורים. הרשימה אינה מלאה, כך שנשמח לקבל מכם עדכונים, תגובות ותמונות.

אנחנו מביאים לכם מידע שמגיע מניסיון והיכרות אישית, אך המאמר הזה אינו מחליף יעוץ מקצועי בסוכנויות מטיילים מנוסות. לפני כל יציאה לטרקים מומלץ להיוועץ במדריכים מקומיים ולבדוק האם יש ברשותכם את כל הציוד המומלץ, הוראות או מפות והאם חלו שינויים בדרך (מפולות וחסימת דרכים הם תופעה נפוצה).

מוכנים?

טרקים בצפון הודו- מה זה טרקים בכלל?

כשמטיילים בארץ אומרים טיול, כשמטיילים בחו”ל אומרים טרקים. מה ההבדל? גם אנחנו לא בדיוק יודעים, וכנראה שאנחנו פשוט מושפעים מהז’רקון הלעזי שכולל יותר הגדרות מדוייקות כמו Trekking, Mountaineering, Hiking וכו’, שאצלנו יסתכמו איפשהו בין “טיול” ל”טיפוס”. ובכל זאת, כשרובנו מתכננים “טרק”, אנחנו מדמיינים בעיניי רוחנו טיול מאומץ, אולי הישרדותי אפילו, ציוד על הגב, כמה ימים לפחות; נופי טרשים, מעט מקומיים ורועי צאן, ועם מי יש לתקשר באנגלית? איפה ישנים? ואיך נמצא את הדרך? יש סימון שבילים?

 

כמו שתיווכחו לדעת, הטרקים של הודו עונים על מגוון רחב של הגדרות וכל תרמילאי ימצא בה את מבוקשו: טיול יום וחצי יום קלילים, טיולים ארוכים של מספר ימים עם לינה באוהלים, טיולים של שבועות עם לינה באוהלים ובאירוח מקומי על בסיס בתי תה או הום-סטיי (Home Stay). תוכלו גם למצוא את עצמכם בטיולים מאורגנים עם סוסים, חמורים או יאקים, וצוות שלם (שיכול גם לכלול: מדריך, טבח, יאק-מן/הורס-מן וסתם בחור מצחיק או שניים שאיכשהו קשורים משפחתית לאחד מאנשי הצוות האחרים), שידאג לכל צורך שיעלה בכם. לכם רק נותר, כך לדברי פו הדב, להבין איזו מכפות הרגליים שלכם היא כף הרגל הימנית, להסיק מסקנות לגבי מי מהן השמאלית ורק להחליט באיזו מהן להתחיל לצעוד.

טיפוס והליכה בגבהים, יערות, מרחבי דשא, נהרות, קרחונים ומקדשים; הודו מציעה לכם מכל טוב הארץ ולכם נותר רק לבחור.

ּ

בין שמיים וארץ. העמקים של צפון הודו. צילום: נטלי ניאגו.

טרקים בצפון הודו- צפון הודו? הימלאיה!

צפון הודו הוא חבל ארץ רחב, וכולל גם אזורים שהקשר בינהן ובין טיול רגלי בטבע הוא מקרי בהחלט (בינהן האריאנה ודלהי, פנג’אב ואפילו רג’סטאן), הכל תלוי בהגדרה. כאן בחרנו להתמקד במדינות שכוללות הרים מרכס ההימלאיה, שמהווה את אחד ממוקדי התיירות המרכזיים בעולם, עמוס בשבילים ומסלולים, ומהווה תופעת טבע מרתקת בפני עצמה.

הרי ההימלאיה נמשכים ממדינת ארונצ’אל פראדש שבצפון מזרח הודו, דרך בהוטן, נפאל וסין, חזרה לצפון הודו ומסתיים בפקיסטן. ההימלאיה מחזיקים בתואר רכס ההרים הגבוה בעולם, כשבראש הטבלה עומד הר האוורסט, שנישא לגובה 8,848 מטרים וכנראה מוסיף לגובהו בערך 4 מ”מ כל שנה. פסגותיו שוברות השיאים של הרכס המפורסם מתחרות ראש בראש עם רכס ההרים השכן (מצפון מערב)- הקארקוראם (Karakoram), שכולל את פסגת K2, השנייה בגובהה, ונפרש מסין דרך הודו לפקיסטן.

מגרש המשחקים שלכם כולל את נפאל והודו, שנפרטת למדינות סיקים (בצפון מזרח הודו), אוטרקהאנד, הימצ’אל פראדש וג’אמו וקשמיר (שבצפון מערב).

רכסי ההרים הגבוהים עיצבו נופים מוטרפים, פסגות שנוגעות בגן עדן וקרחונים שגולשים לעמקים, נופי ירח ומדבר מצד אחד ויערות עבותים מצד שני. לכל מדינה חלקת אלוהים משלה בהרי ההימלאיה עם טוויסט מיוחד, צבעים וטעמים שונים; באפשרותכם לבחור מסלול שמבוסס לא רק על נוף וטבע מסויים, אלא גם לכלול תרבות ודת שמושכת אתכם יותר. אפשר פשוט לטעום מכולם ולראות את ההבדלים. הודו אחת, פנים רבות לה.

טרקים בצפון הודו- טרקים בלדאק

לדאק (Ladakh) הוא חבל ארץ במדינת ג’אמו וקשמיר. אזור זה ידוע בנופיו המיוחדים- נופי מדבר טרשי, חתור נהרות ונחלים שמכתימים את העמקים בירוק ופסגות לבנות שנישאות עד השמיים. לדאק שונה מאד מאזורים אחרים בהודו, ולכן מי שנרתע מהצפיפות בערים ההודיות ומתקשה עם הטמפרמנט ההודי, ימצא שקט במרחבים של לדאק, בין הטיבטים והלדאקים הביישנים ומסבירי הפנים. חבל לדאק, שבירתו העיר לה (לא מדובר בבירה של ג’אמו וקשמיר, אפשר להתייחס אליה לבירת לדאק כמו שבאר שבע היא בירת הנגב), עמוס טרקים מכל גווני קשת המסלולים. ניתן למצוא טיולים לכל אחד, גם למשפחות עם ילדים וגם למטפסים הרפתקנים.

המדבר המדהים של לדאק. צילום: נטלי ניאגו

טיול באזור לדאק דורש הסתגלות לגבהים. הגבהים המינימאליים נעים סביב 3000 מטרים מעל פני הים וניתן להגיע לגבהים של מעל 6000 מטרים (!). בימים הראשונים מההגעה תמצאו את עצמכם מתעייפים מכל הליכה קלה, וטיפוס במדרגות למסעדה שעל הגג. אל חשש, התופעה שוככת תוך מספר ימי הסתגלות. חשוב גם להרגיל את הגוף לגובה לפני היציאה לטרקים, ולכן מי שמתכנן טרקים שחוצים פסים (Pass– הכוונה למעבר גבוה בהרים, בד”כ אוכף בראש רכס) בגבהים של 5000 מטרים ויותר, מוטב לו להתחיל בטרקים קלים יותר או בהליכה בת כמה ימים שעוברת בפסים נמוכים יותר, כדי להסתגל.

חבל לדאק הוא אזור מדהים, שיספק לכם נופים עוצרי נשימה, חוויה אנושית מחממת וזיכרון שילווה אתכם עוד שנים רבות וטובות.

 

טרקים בצפון הודו- טרקים בהימצ’אל פראדש

הימצ’אל פראדש היא החוליה המקשרת בין המישורים ההבילים של פנג’אב והאריאנה לבין הפסגות הגבוהות של ההימלאיה, והיא כוללת אזורים בעלי אקלים מגוון שמציעה לכם מגוון של מסלולי טרקים, כמעט ללא הגבלות (מלבד אזור הגבול עם סין -טיבט).  הנופים בהימצ’אל משתנים בהדרגה, מגבעות והרים נמוכים המכוסים יערות צפופים, עד פסגות ההימלאיה הגבוהות והמשוננות שסביבתן עוצבה על ידי קרחונים (רכסים המגיעים לגבהים של 6000 מטרים).

מי שמעוניין בטרקים בהימצ’אל יכול לבחור בין טרקים הכוללים קמפינג, לינה באוהלים והליכה מאומצת לבין הליכה בין כפרים ולינה בבתי הארחה של מקומיים. הפופולריות של הימצ’אל פותחת את כל האפשרויות הללו למטיילים ולצרכיהם. בערים ובמוקדי התיירות כמו מנאלי, שימלה ודרמסלה תוכלו להתייעץ בסוכנויות המטיילים. ההרפתקנים בינכם יכולים לצאת הישר ממנאלי בהליכה של כ-18 יום אל לדאק ומשם להמשיך לטרקים בלדאקץ

אזור ג’יבי ועמק קינור. צילום: הדר אלוני

טרקים בצפון הודו- סיכום

צפון הודו- ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות- למטיבי לכת ולמטיבי לסת, יש מסלול לכל רמה ולכל דורש. ההימלאיה (‘ממלכת השלג השמיימית’) האדירה מחכה לכם על פסגותיה המושלגות ועמקיה הירוקים: שפע של מים, שמיים, ירוק בעיניים, וכמובן- אנשים טובים ומיוחדים. טיול בהימלאיה הוא חוויה בלתי נשכחת, שתשאיר איתכם רגעים שיחרטו בלבכם.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *