Categories
ללא קטגוריה

לא רק “הבן של”

ראש הממשלה הנפאלי הראשון ב.פ. קואירלה היה סוג של נלסון מנדלה הנפאלי. איש עם חיים מאוד מעניינים שאהב מאוד את ישראל ואף כתב ספר בשם "היטלר והיהודים". פגשנו את בנו, שריהאש קואירלה בקטמנדו ושמענו סיפורים מרתקים, ביניהם זיכרון ילדות של משה דיין יושב בסלון ביתו עם אביו

מאת: נטע ארזי ונטלי גניס

נפאל חוותה עליות ומורדות מבחינה פוליטית ונעה הלוך ושוב על ציר הדמוקרטיה. הבחירות הדמוקרטיות הראשונות בה היו בשנת 1959. ראש הממשלה שנבחר היה מנהיג "מפלגת הקונגרס" ב.פ. קואירלה וזאת ברוב של 75% מהקולות.

את הראיון הבא נבצע עם בנו, שריהאש קואירלה שאביו ועוד שניים מדודיו היו ראשי ממשלה בנפאל, וזאת במעמד שגריר ישראל בנפאל, מר חנן גודר.

 

ישראל ונפאל- התחלה של ידידות מופלאה

בשנת 1960 החליטה ממשלת נפאל לכונן יחסים עם ישראל. זה היה צעד אמיץ ומפתיע משום ששכנותיה- סין והודו טרם הכירו בישראל. נפאל הייתה המדינה היחידה באיזורה לפתוח ביחסים איתנו.

 

Description: C:\Users\USER\Dropbox\hodu.co.il\הספריה של הודו ונטע\שתי כתבות הקשורות לפוליטיקה בנפאל\IMG_7626 (Small).jpg

ב.פ. קואירלה וראש הממשלה בן גוריון- בתצלום אשר מופיע בשגרירות ישראל בנפאל. (צילום: Nepal.co.il)

 

קואירלה מפרט: "הודו הייתה מאוד מחוברת לערבים ולכן ההודים לא התחברו לישראל.  אבא שלי לא קיבל זאת. הוא היה הרביעי בעולם שהכיר בישראל. רוסיה הראשונים, עוד מדינה שאינני זוכר, אמריקה ואז נפאל. ב-1960 היתה נפאל אחת מן ראשונות שפתחו שגרירות בתל אביב. בשנות ה-70, משה דיין הגיע להודו כי אבי היה שם באותה תקופה, ושוחח עם אבא שלי. (דיין לא היה המנהיג הישראלי היחיד איתו יצר קואירלה יחסים קרובים). אבי דיבר עם אינדירה גנדי (ראש ממשלת הודו דאז) ודחף להידוק היחסים בין הודו לישראל.  גנדי לא שמחה על היחסים בין ישראל לנפאל. לאט לאט היחסים עם הודו הפשירו,  ורק בשנות ה-90 הם הוכרזו רשמית. זכור לי שמשה דיין ישב אצלנו בבית על הספה.  אני גם זוכר שעזרתי לאבא שלי והסעתי אותו למלון שלו".

 

Description: C:\Users\USER\Dropbox\hodu.co.il\הספריה של הודו ונטע\שתי כתבות הקשורות לפוליטיקה בנפאל\IMG_7628 (Small).jpg

"זכור לי שמשה דיין ישב אצלנו בבית על הספה" שריהאש קואירלה (צילום: Nepal.co.il)

 

"משוט באסיה"

ביומן המסע שלו "משוט באסיה" (1958, הוצאת דבר) תאר שר החוץ דאז- משה שרת כי ידידו הטוב עימו נפגש בנפאל ב.פ קויראלה הוא בחור גבוה וכחוש, דק בקווי פניו וכולו עדינות נפש. שרת הוסיף כי נפאל עד לפני חמש או שש שנים עוד הייתה סגורה למטיילים ומנותקת מן העולם החיצון (הוא כתב זאת בשנת 1956) עקב מחסור בכבישים ושירותי טיס. היה ניתן להגיע אליה רק ברגל או ברכיבה. לדבריו- אחד מיסודות המדיניות של בני בית ראנה, היה לשלוט שליטה גמורה על מגעיה של נפאל עם העולם החיצון ולצמצם אותם ככל האפשר. היו יחסי חוץ רק עם בריטניה, הודו וסין.

הוא ריגש כשסיפר על ארוחה בה נכח עם מפלגת הקונגרס הסוציאליסטית (זו של ב.פ. קויראלה) – שהייתה כאחות נפאלית למפא"י, בה הוא חש רגשי ידידות והערצה לישראל, תוך הזדהות גמורה וצמא עז לשמוע ולהבין מה מתרחש בה. הוא תיאר זאת כחוויה מופלאה,  לגלות כי בפינה נידחת ומסתורית שלרגלי ההימלאיה, עם אנשים שונים ורחוקים כל כך- נוצרת אוירה כה חמה.

 

ראש הממשלה הנערץ נשלח לכלא

קואירלה ממשיך ומספר: "אבא שלי היה ראש הממשלה הראשון של נפאל. היו הרבה רפורמות לאחר משטר הראנה. קמו בנפאל שגרירויות של מדינות כמו סין, ישראל ומדינות נוספות. המלך לא אהב את אבא שלי כי הוא נעשה פופולרי, והיה לו 75% קולות, לכן המלך השתלט ושם את אבא שלי בכלא. אבי ישב בין 1960-1970 בכלא, ובסה"כ בילה 17 שנים מחייו בכלא, עשר שנים באותה תקופה ו- 7 שנים נוספות עוד בזמן הבריטים, כיוון שהוא היה פעיל פוליטית וניסה ליצור מהפכה. בעשור שהוא היה בכלא,  היה ראש ממשלה שהיה יותר בובה של המלך, ועשה כל מה שהוא רצה".

 

לאחר עשור בכלא, שוחרר ב.פ קואירלה מסיבות רפואיות ונסע לאמריקה לקבל טיפול. הנפאלים ביקשו שלא יחזור כי הוא הטיף למהפכה.

 

הרצח המסתורי של המלך

בשנת 2001 ארע אירוע יוצא דופן בנפאל- המלך האהוב בירנדרה נמצא ירוי בארמון המלוכה, לצד אשתו וילדיו.

קואירלה הבן מספר על שושלת המלכים בנפאל בתקופה של אביו: "המלך מהנדרה (שמלך בין השנים 1955-1972) היה שאפתן ולא הספיק לו להיות סמל. הוא לא רצה את אבא שלי כי ידע שבלעדיו הוא יצבור יותר כוח. במקביל הוא גם פיתח קשרים עם מדינות נוספות. המלך בירנדה שלט  אחרי מהנדרה".

 

המלך בנפאל תמיד היה זה שמאחד את העם. היו בעם הרבה פלגים, היו השפעות מהודו וסין, אך המלך הוא זה שאיחד את כולם. קואירלה הבן על הרצח: "לא ברור מי הרג את המלך, זה כמו עם הצארים ברוסיה, לא ברור מי הרג אותם. כל המשפחה נהרגה.  בירנדרה, אשתו, הילדים, כולם.  רק החתן שלו לא נהרג. הוא לא מספר מי ירה, אפילו שהוא נפצע והיה בבית חולים, הוא לא רוצה לדבר הוא רוצה לחיות". 

 

Description: C:\Users\USER\Dropbox\hodu.co.il\הספריה של הודו ונטע\שתי כתבות הקשורות לפוליטיקה בנפאל\IMG_7630 (Small).jpg

קואירלה הבן, עם שגריר ישראל בנפאל, חנן גודר. (צילום: Nepal.co.il)

 

דוקטור לפיזיקה גרעינית

לסיום הוא מוסיף: "הייתי רוצה לעשות מחקר על התרומה של אבא שלי להיסטוריה של נפאל. הציעו לי לנסוע להודו ולקבל משם חומרים על הפגישות שהיו לאבי. גם לצרפת,  שבדיה, גרמניה, אנגליה, יפן, בורמה. אנסאן סוצ'י (מנהיגת האופוזיציה בבורמה ואחת הפעילות הבולטות בעולם לקידום זכויות האדם) היא מנהיגה דמוקרטית ידועה. אבא שלה ואבא שלי היו בקשר. אני לא נמצא  בפוליטיקה כמו חלק ניכר מהמשפחה שלי. אני פיסיקאי גרעיני אבל אין תעסוקה בתחום הזה בנפאל אז התחלתי ללמד מחשבים בשנת 1982. בקושי היו מחשבים בכלל בעולם. הייתי הראשון בנפאל שכתב בשנה זו תוכנת בנק. זו הייתה השנה שאבי נפטר, והוא נפטר בנפאל.  בסופו של דבר אפשרו לו להיות בצורה מוגבלת בנפאל בלי לכלוא אותו. הוא כבר היה זקן וחולה. בין 1970 ל- 1976 הוא היה בהודו, במהלכן הוא חזר באופן הדרגתי לנפאל. הוא נכלא פעם נוספת ובפעם השנייה שחזר לנפאל ב- 1979 כבר לא כלאו אותו. הוא נשאר שם עד יומו האחרון. 

 

ב.פ. קואירלה היה אחד המנהיגים הכריזמטיים ביותר בהיסטוריה של נפאל, אבל פרט לכך הוא גם היה סופר מוצלח. הוא כתב סיפורים קצרים ורומנים, סימולטנית לתפקידיו הפוליטיים. בשנות החמישים כתב את יצירת המופת "היטלר והיהודים" בה תאר את סבלם של היהודים בתקופת שלטון הנאצים. הוא תאר בין היתר כיצד נשלחו היהודים לתאי הגזים. קואירלה היה ידוע בתור ידיד נאמן של ישראל וזה החומל את סבלם של היהודים. בשנות ה-60 לאחר ביקורו בישראל הציע לרשות המחוקקת בנפאל לשקול את הרעיון של הקמת קיבוצים בנפאל.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *