Categories
ללא קטגוריה

ליל הסדר מעבר לים

מטיילים ותרמילאים עשו סדר מעבר לים –  קריאת הגדה בבית חב"ד?  צלחת פסח בליל סדר פרטי של חבורת ישראלים בטבע?  אמא מגיעה לחגוג עם הבת? בואו לגלות את הדרכים בהן חגגו את ליל סדר 2012 בהודו ונפאל. מליל הסדר הגדול בעולם (קטמנדו), ועד לסדר הקטן בעולם (קטמנדו- 2 אנשים) – הנה כל מה שרציתם לדעת.

מרישיקש ועד קטמנדו, מקאסול ועד דהראמסלה – בחג הזה כל העם היהודי מסובים. בזמן שאתם קראתם יחד עם משפחחותיכם, בפעם המי יודע כמה, את עלילותיהם של רבי עקיבא ובן זומא, עשרות אלפי יהודים ברחבי תת היבשת עשו את אותו הדבר. פחות או יותר.

אז הכנו לכם מיגוון של אפשרויות לחגוג את ליל הסדר, אתם תחליטו מה עדיף:
 
 
 

ליל הסדר הגדול בעולם – קטמנדו

  

ליל הסדר הגדול בעולם קטמנדו. צילום: זהבה דוד
 
מדי שנה, חודשיים לפני חג הפסח, מוציאה חב"ד מכולת מזון באוניה מישראל להודו. בהודו מועמסת המכולה על משאית העושה דרכה לנפאל. כך מגיעים המצרכים אל הישראלים המטיילים בנפאל. בקטמנדו נערך כל שנה הסדר הגדול בעולם. "השנה היה מצומצם", מספרת לנו דניאל רוזן בת 22 מתל מונד,  "אמרו לי שיהיו 1000 איש בערך, שיהיה ממש בלאגן, והיו אולי 700 איש. הרגיש נחמד וקטן, ציפיתי להרבה יותר".
 
  
מימין- דניאל רוזן עם החיוך המקסים. משמאל- כתבה על הסדר בקטמנדו ב"קטמנדו פוסט"
 
דניאל מספרת שהאוכל לא היה בשיא אבל עדיין היה שווה את הכסף: "האוכל לא היה כזה טעים, אבל באמת שהכל היה סבבה חוץ מזה. ההגעה לשם הייתה לא פשוטה, הלכנו מלא ברגל דרך סימטאות, פרות וריקשות, והגענו לבנין יפה, בית מלון ענק כזה עם המון שולחנות, וסטייל משלו. זה היה מגניב. מי שבקטע של ליל הסדר יאהב."
אז היה ליל הסדר כמו בבית שכולם קוראים את ההגדה?
"הרב קרא את ההגדה, ואני אחרי כמה דפים הלכתי. זה נמשך עד מאוחר, אבל היה טוב. שרנו שירים ושתינו יין. מין אחדות שכזאת".
אז אם אתם רוצים לחגוג את הסדר הכי גדול בעולם באוירה של אחדות ושירה, לפגוש עוד מטיילים סביב שולחנות עגולים במלון פאר, סעו לקטמנדו בפסח.
כמה זה עולה? 1200 רופי נפאלי (כ-60 שקלים).
איך מבררים לגבי המיקום? ניתן לפנות אל ידידיי חב"ד בפייסבוק.
 
איפה האפיקומן? בין הפותרים נכונה יוגרל הלהיט חד גדיא בביצועו של סוויסה
 
 

ליל הסדר הגבוה בעולם – אנאפורנה, נפאל

 האנאפורנה הוא רכס פסגות בהרי ההימלאיה. זהו גם טרק בסגנון טיול שנתי, ובכל שנה אלפי ישראלים מטרקים בו. מנדי יודה טייל לפני חמש שנים בנפאל והודו, ונידבק בחיידק כמו כולנו. הודו הפכה למרכז חייו – הוא לומד לימודי הודו באוניברסיטה, עובד באתר על הודו ושם קארי על כל דבר. אז בסוף מרץ לפני חמש שנים הוא עלה לאנאפורנה והחליט לעשות שם את הסדר. "ידענו שמיד אחרי הסדר ייצא גל ענק של ישראלים לטרק, וכיוון שרצינו להיות יותר לבד עם הטבע החלטנו להקדים את הגל בשבוע, במקום לעשות את הסדר המפורסם בקטמנדו. ככה יצא שכשהגיע ליל הסדר היינו בכפר יאקרקה (ממש ליד מנאנג למי שמכיר את הטרק) בגובה 3500 מטר, ושם עשינו את ‘הסדר הגבוה בעולם’. אנחנו היינו קבוצה של ארבעה: אני, אשתי (שאז עוד לא היינו נשואים) ושתי חברות. אלינו הצטרפו עוד שישה ישראלים שפגשנו בגסטהאוס והחלטנו לעשות את הסדר ביחד."

 
 
ומה לגבי המשפחה? לא חסר לדבר איתם לפחות בליל הסדר? "כיף תמיד יותר בטיול, האמת שהסדר הזה גם יצא על היומולדת שלי, אז לא יכלתי לבקש יותר מלהיות בכפר המדהים הזה בלב ההימלאיה עם מזג אויר מושלם, חברה מושלמת ואחלה אוכל. כמובן שמשפחה זה חשוב בעיקר בלילה כזה. במקרה, בגסטהאוס ליד היה טלפון והצלחנו בעזרת פורטר ששימש כמתורגמן להסביר לבעלת הגסטהאוס את הרעיון של "קול-בק", התקשרנו להורה אחד שהתקשר חזרה ואחר כך נתנו לו את הטלפון של ההורה הבא, וכך יצא סבב שכולם דיברו עם המשפחה, ועל הדרך ההורים של כולם הכירו אחד את השני, היה משעשע".
מסר לאומה: "אני חושב שהטיפ הכי טוב שאני יכול לתת הוא לאנשים שמתכננים לעשות את האנפורנה בעונה של אפריל – תמיד לזכור שבקטמנדו יש את הסדר הכי גדול בעולם ומייד אחריו הטרק מוצף. אז למי שאוהב אוירה של הרבה חברה וטיול שנתי שיעשה את הסדר בקטמנדו ויצא לטרק עם כולם, ומי שאוהב טבע, שקט ולבד, שיצא שלושה ארבעה ימים לפני וככה יפספס את הגל. כל אחד ומה שמתאים לו".
 
מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות
 
כמה זה עולה? טרק האנאפורנה עולה 400 דולר, ללא הוצאות מחייה. (אישורים, ציוד, פורטר וכו’).
איך מבררים לגבי המיקום? ניתן לפנות אל סוכנות סוויסה בקטמנדו. הם חביבים ויעזרו בכל שאלה.
 
 

ליל הסדר בגסט האוס שהכשירו אותו עבור 30 אנשים – קאסול

קציצות, ממולאים ודייסה לקינוח

איילת דהן מספרת לנו על ליל הסדר שלה בכפר היפהפה טוש שבעמק פרווטי הקסום: "היינו קבוצה של 12 אנשים בערך. החלטנו לעלות לאיזה כפר כולם ביחד ולהרים ליל סדר.  התחלנו לאסוף כסף מאנשים ולאט לאט הצטרפו עוד אנשים, בסוף היינו בערך 30 איש. עלינו לעשות את זה בטוש". טוש, למרות היותו חביב על מטיילים ישראלים, הוא כפר נידח ודל אמצעים בעמק. "והתשתיות שם בוא נגיד.. לא הכי מפותחות.. הפסקות חשמל הן דבר שבשגרה", מוסיפה איילת.
 
לפני שהכל התחיל
 
אז איך מרימים ליל סדר כמו שצריך?
"שכרנו מטבח של גסט האוס, הכשרנו אותו בעזרת ההוראות של בית חב"ד. הכשרנו את כל המטבח, כל הסלון, כל האזור המחומם (מאוד קר עכשיו)".
ובמקרה שתהיתם, לא, הם לא אכלו שם טאלי.. "הארוחה היתה מדהימה, וליל הסדר היה מדהים. קנינו עופות מבית חב"ד, הכנו קציצות ועופות ממולאים, והבנים בנו טנדורי בחוץ. הכנו עופות וחצילים בטנדורי, ירקות ממולאים, חריימה. סלטים, אורז מסוגים שונים". עם קצת עזרה מבית חב"ד בקאסול, הכפר המרכזי בעמק, החבר’ה הצליחו גם לדאוג שליל הסדר יהיה הכי דומה שאפשר לדבר האמיתי: "הבאנו הגדות, מיץ ענבים, מצה ועופות מבית חב"ד, כך שהכל כשר".
 
אוירת משפחתיות בפרוואטי
 
אז מה נשתנה הלילה הזה? האם ההבדל של ליל סדר אי שם בהודו הרחוקה כל כך משמעותי?
"במשך כל עונות השנה יש ישראלים בהודו, ישראלים הם עם חם, עוזרים אחד לשני כל הזמן. תמיד יזמינו אותך אליהם. גם בית חב"ד נותן בטחון מסוים מהבחינה הזאת. לא הרגשתי שכיף לי פחות מאשר עם המשפחה".
 
איילת וחברתה מדגמנות טבחות
 
את ליל הסדר הם סיימו, איך לא, על פי מיטב המסורת של העמק, במסיבת טראנס קטנה: "אני קצת ברחתי מזה האמת", מספרת איילת, "זה קצת עשה לי דייסה מהמוח".
בעונה זו, ישנם הרבה מטיילים ישראלים בקאסול ובעמק, רובם עשו את ליל הסדר בבית חב"ד, אך על פי איילת, היא אינה היחידה שבחרה באלטרנטיבה, "רוב המטיילים שפגשתי בטיול באו לעשות את הפסח בקאסול, חלק בבית חב"ד, והיו כאלו שעשו בגסט האוסים".
כמה זה עולה? 800 רופי .
איך מבררים לגבי המיקום? התארגנות ספונטנית של חבורות איכותיות.
 
 

ליל הסדר ללא עוף – רישיקש

 רישיקש ידועה במדיניות הצמחונית שלה. את רון פישר תפסנו רגע לפני שעזב את רישיקש. "את הסדר עשיתי ברישיקש, עם בערך 150 אנשים לדעתי. אכלנו הרבה סלטים, ועשינו את כל ענייני הברכות של החג (היה החסר העוף של הבית).

 
פישר, רחוק מהעוף של הבית.
 
בינינו, יותר כיף עם המשפחה, אבל זאת חוויה ששווה לחוות בחו"ל. לפעמים כיף להרגיש קרוב לבית ולמסורת בחו"ל. אין מה לפחד מהחגים מחוץ לארץ ובהודו בכלל – מרגישים כמו בבית. וזה גם שינוי מרענן מהשיגרה".
 כמה זה עולה? 700 רופי.
איך מבררים לגבי המיקום? בית חב"ד ברישיקש.
 
 

ליל סדר שבגללו אמא הגיעה להודו – קאסול

 "שנים חלמתי להצטרף לחבר’ה צעירים בהודו ונפאל. הצטרפתי לבת שלי טל במהלך הטיול שלה, בעצם בשביל לעשות את ליל הסדר. היא מטיילת כבר 5 חודשים ואני באתי ל-3 שבועות", מספרת לנו בתיה.

ליל הסדר לא יצא איך שהיא רצתה בדיוק: "היינו בקאסול בבית חב"ד, בסביבות 200 איש. זה לא היה אינטימי ולא כל-כך נעים. לא בדיוק מה שחשבנו, אבל דווקא פעמיים לפני זה עשינו ערבי שבת מאוד נעימים בבית היהודי בפארואטי ובבית חב"ד בדרמקוט, שבו יש אנשים מדהימים, גם בישלנו שם והיה נחמד. יש בזה משהו חביב לעשות את זה עם נוער צעיר שרחוק מהבית וזקוק לפינה הזאת. היה קצת המוני והזכיר לי את תקופת הצבא שלי".
 
הצעירים עוברים התבגרות, המבוגרים מרגישים בצבא. הודו 2012
 
בתיה מספרת לנו שהחוויה לפגוש את הבת היא יוצאת דופן: "אפשר להבין את החשש של אנשים לטוס עם ילדיהם, צריך מערכת יחסים טובה עם הילד. צריך לדעת להעלים עין מדברים לפעמים, וגם הילד צריך קצת לדעת להתפשר, כי הוא מאבד את העצמאות שלו, והטיול הוא שלו. זה לא פשוט. אנחנו הסתדרנו כי אנחנו מאוד מחוברות".
החוויה של מטיילים בהודו היא בהחלט חיובית לדעתה של בתיה, "הם עוברים התבגרות, אין ספק". ליל הסדר הוא לא בדיוק מה שהיא חשבה. אבל חשוב לה לציין "שלבית חב"ד ולבית היהודי יש תפקיד מאוד חשוב".
כמה זה עולה? 500 רופי.
איך מבררים לגבי המיקום? בית חב"ד קאסול.
 
 

ליל סדר הקטן בעולם – קטמנדו

 רחוק מהבלאגן, מההמולה, מהאנאפורנה ומבית חב"ד, ישבו להן נטע-לי וחברתה במסעדה בקטמנדו. "אני לא מתחברת להמולה הישראלית ובכלל לבית חב"ד, נכוויתי מספיק בדרום הודו מבתי חב"ד, וממה שהבנתי כל מי שהיה בסדר לא יצא מרוצה". לטובת אלה שלא היו- בית חב"ד נמצא על הטאמל, וזהו רחוב ראשי עם ריקשות, מוניות, אוטובוסים, שווקים אינסוף וציפצופים הרבה.

לגבי החשש לטייל מחוץ לבית אומרת נטע-לי: "זו הפעם הראשונה שאני לא עם המשפחה בחג המיוחד הזה, וזו הרגשה די נעימה.. נחמד לגוון מדי פעם ואין מה לחשוש, החיים לא נגמרים ותמיד יש את השנה הבאה לחגוג עם המשפוחה, וצריך קצת לנסות דברים חדשים. אין בזה כל דבר רע. כל אחד עושה מה שמרגיש לו לנכון".
ומה עם הגדה?
"לא עשינו כלום, פשוט ישבנו ואכלנו אוכל הכי טעים בעולם- פלאפל, חומוס, טחינה וטוסט".
כמה זה עולה? 400 רופי נפאלי.
איך מבררים לגבי המיקום? השתמשו במחכם הקודח, ומיצאו מקום שהייתם רוצים לבלות בו את החג.
 
אווירת החג גם בקטן.
 
אז חברים, בין אם אתם אוהבי בית חב"ד, אוהבי מסעדות יוקרה, הורים, מבוגרים, או סתם סטלנים, הודו היא בשביל כל אחד, ומתאימה לכל תקציב. לשיקולכם מה עדיף ואיך כדאי.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *