Categories
ללא קטגוריה

לנקות את הודו – חלום מציאותי?

לצד היופי והקסם, מתוודע כל מטייל בהודו גם לכמויות הפסולת והזבל הכמעט אינסופיות המושלכות ברחוב. טל עמית, שטייל בהודו, חקר את הבעיה ואת דרכי ההתמודדות איתה, וירצה על כך ביום רביעי הקרוב בבית הפתוח לתרבות הודו

מאת: טל עמית

הודו, המדינה השביעית בגודלה בעולם והשנייה בגודל אוכלוסייתה, חוותה בשלושת העשורים האחרונים התפתחות כלכלית מואצת שכללה עליה ברמת החיים (שיפור תשתיות, הקמת תעשיות והנגשת מוצרי צריכה) ובעיור: מעבר תושבים מן הכפר אל העיר והתרחבות השטח העירוני.

תופעות אלו, יחד עם עליה כללית באוכלוסיית הודו (שהוכפלה בתוך 40 שנה), הביאו לעליות בכמויות הפסולת – לנפש ובסך הכול. מערכות ניהול הפסולת המוצקה, הכוללות איסוף הפסולת מהמרחב הפרטי והציבורי,טיפול, הפרדה, מחזור וסילוק הכולל הטמנה או שריפה – לא הותאמו לסיפוק הדרישה ההולכת ועולה. כתוצאה מכך, דרך ההתמודדות השכיחה היא השלכת הזבל ברחוב, שריפת פסולת או ריכוזה ב"מזבלות". כל אלה מסכנים את הבריאות הציבורית, משאבי הטבע ואיכות החיים, הנמצאים בסכנה הולכת ומחריפה.

מצבה הנוכחי של הודו בנוגע לטיפול בפסולת אינו אחיד, וכולל מקומות המתמודדים בהצלחה יחסית עם האתגר, יחד עם מקומות (במיוחד ערים גדולות) הקורסים תחת כמויות הפסולת, ונמצאים עדיין בשלבי הקמת תשתיות לאיסוף, טיפול וסילוק הפסולת.

איסוף זבל בהודו. הערים הגדולות קורסות תחת כמויות הפסולת

הודו עומדת כיום בפני אתגרים וקשיים רבים בדרכה לטיפול מקיף ובר קיימא בפסולת המוצקה. בשל אתגרים אלה, היעדים שהוצבו בשנת 2000 במסגרת סט חוקים מטעם המשרד ההודי לאיכות הסביבה והיערות (MoEF), טרם הושגו עד היום, וכעת מגובשים בהודו חוקי פסולת מוצקה חדשים ומעודכנים. בין השנים 2011-2014 חקרתי את נושא הפסולת בעולם ובהודו בפרט, במסגרת לימודיי לתואר שני באוניברסיטת ת"א. במהלך המחקר ניסיתי לזהות את הקשיים העיקריים ביישום המדיניות הסביבתית ההודית, ולמצוא את בעיות הליבה בהשגת מערכות ניהול פסולת מוצקה יעילות ומקיימות בהודו.

למחקר זה הגעתי לאחר ביקורי בהודו בשנים 2009-2010, שבמהלכו התאהבתי בהודו ובעושר התרבותי, הסביבתי והאנושי שהיא מציעה, והרגשתי שהפסולת מהווה מטרד אקולוגי אשר מושפעת מכל צרכן בהודו – מקומי או תייר – ומשפיעה על כל דבר בהודו, החל מאיכות המים, דרך האוויר והקרקע, ועד בעלי החיים ובני האדם.

ביום רביעי הקרוב אקיים הרצאה שתציג את הנושא, ולאחר מכן יתקיים דיון פתוח בנושא פתרונות, שיתופי פעולה וחתירה לקיימות. ההשתתפות פתוחה לכל מתעניינ/ת הרוצה להשפיע במעש או במחשבה על מצב הפסולת בהודו.

סרט המציג את בעיית הפסולת בהודו:

עלות הכניסה – 10 ש"ח (לכיסוי עלויות הצ'אי מסאלה…).

יום רביעי, 26.3.14, 20:00, הבית הפתוח לתרבות הודו, רחוב יפת 214 ביפו.

לפרטים ואישור השתתפות – 052-8620251, או בעמוד הפייסבוק של האירוע.

לקריאה נוספת בנושא – 

http://ibnlive.in.com/news/satyamev-jayate-2-how-the-waste-should-not-to-be-wasted/458240-44-124.html

http://www.waste-management-world.com/articles/print/volume-14/issue-6/wmw-special/a-billion-reasons-for-waste-to-energy-in-india.html

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *