Categories
ללא קטגוריה

מייקינג פאן בפרוואטי

הכל מתחיל בסוף ספטמבר. בעלי החנויות בפרוואטי יורדים דרומה, כדרכו של 'אוף סיזן', ובעלי הגסטהאוסים- הם דווקא עולים. שם מתחילה לה ה'מייקינג סיזן' בכפרים -עונת הכנת הג'ארס הידועה. ברי ווידר (בשם העט שלו) היה שם ומספר לנו בדיוק מה קורה כשכל התיירים עוזבים..

כשנגמרת העונה המתויירת בעמק המופלא מתחילה עונה חדשה. מזג האוויר נהדר, אולי מעט קריר בלילות אבל האוויר נקי מתמיד בזכות הגשמים שמתחילים לזלוג להם. הגסטהאוסים מתחילים להיסגר ובעלי החנויות יורדים דרומה בעקבות התיירים. אבל למה כל זה קורה? למה הגסטהאוסים נסגרים כשהשמש עוד זורחת והקור עוד לא עוטף? את הסיבה האמיתית לא כולם יגלו לכם.

החודשים שאחרי החגים (שלנו) הם הזמן בו יוצאות המשפחות לשדות. השיחים שצומחים ב'קוטלות' (השם המקומי לטרסות של צמחי המרפא המדוברים) כבר פורחים ומוכנים לייצור הידני של הג'ראס.

 

הזמן בו יוצאות המשפחות לשדות. בעת הכנת הג'ראס ב'יער הפיות' (ליד קלגה)

 

הג'ראס משמש את המקומיים להירגעות בבית בחודשים המקפיאים שיגיעו בקרוב, לטקסים דתיים וכתרופה מסורתית. השכם בבוקר יוצאות המשפחות מבתיהם הצנועים  ועולות לקוטלה (kutla) שבדרך כלל גבוהה יותר מהכפר עצמו. הם מטפסים בשבילים הצרים במעלה ההימאליה עד שמגיעים למקום מישורי שם מתיישבים ומתחילים בעבודה. המבוגרים מתחילים לקטוף את השיחים במגל יד, אוספים אותם לערימות ומביאים אותם אל הנשים והילדים שמתחילים בעשיית הג'ראס.

 

המבוגרים קוטפים את השיחים. צועדים עם המוצר הגולמי בכפר ראשול

 

תהליך הכנת החומר פשוט למדי: תחילה תולשים את העלים ומשאירים רק את השידרה המרכזית של הצמח ועליה הפרחים. כשיש כמות מספיקה של ענפים ללא העלים מתחילים לגלגל אותם בין הידיים, כמו שיוצרים נחש מפלסטלינה, כך עם עוד ועוד צמחים עד שהיד כולה מתכסה בשכבה שחורה, זהו השמן של המריחואנה -הג'ראס. בשלב הזה משפשפים את הידיים אחת בשניה עד שהחומר השחור מתקלף מהיד, מכדררים אותו בין הידיים והג'ראס מוכן. הם יקברו את הג'ראס באדמה לכמה חודשים כדי שהחריפות תצא ואז הוא יהיה מוכן לעישון.

 

משפשפים את הידיים עד שהחומר מתקלף ומכדררים. כדור ג'ראס לדוגמא

 

איכות החומר נמדדת בין היתר: בהקפדה על הוצאת כל העלים ובשאלה האם זו הפעם הראשונה שגלגלו את הפרח לג'ראס או שאלו כבר השאריות האחרונות של החומר, אז הוא הרבה פחות טוב. ממש כמו שמן זית- הכבישה הראשונית היא האיכותית ביותר.

 

צריך להקפיד על הוצאת כל העלים. ילדים קוטפים ומגלגלים בראשול

 

רוצים לראות בעצמכם? אפשר! הנה כמה טיפים לפני שתצאו לדרך:

אל תבואו בקבוצות גדולות. תכל'ס זה לא חוקי כל מה שקורה שם ולמרות שלכם כתיירים אין מה להפסיד, למקומיים יש הרבה. קרו מקרים שהרשויות שרפו להם שדות והם מעדיפים להסתיר את כל העניין. אז בואו לבד או עם חבר/ה אבל לא בחמולות.

נסו להתחבר לבעלי גסטהאוסים ומקומיים- תמצאו איפה לישון, אמנם רוב הגסטהאוסים נסגרים, אך תמיד נשארים כמה פתוחים והם כבר יקחו אתכם איתם לקוטלות להכנה.

תהיו נחמדים. בסה"כ הם אנשים טובים, הם לא מפחידים כמו בשמועות שעוברות על יצרני הג'ראס של פרוואטי. אני לא נתקלתי בשום עוינות מצדם. פשוט לכו לטייל בשבילי יער הפיות (ליד הכפר פולגה) עד שתראו משפחה יושבת כאילו לפיקניק. מחצלת או שמיכה פרושה והילדים מקפצים מסביב כשבין הידיים, איך לא, מריחואנה מתגלגלת… חייכו, אל תתקיפו בתמונות, ודברו איתם. הם יסבירו בשמחה על התהליך ואולי אפילו יתנו לכם לנסות לעבוד איתם.

תהנו!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *