Categories
ללא קטגוריה

סרי לנקה

זה רק אני והגלשן שלי". מה שהיה נכון עבור דני סנדרסון וחבורתו בודאי נכון לנופשים בסרי לנקה. אז נכון שהיא לא בדיוק חלק מהודו, אבל לסרי לנקה יש הרבה מה להציע והיא לא רק גלשנים ורוח ים- בואו גלו את המדינה הקטנה מתחת לשפיץ של הודו!

פסל בודהה באנוראדהפורה. צילום: דותן ננר

סרי לנקה- רקע

על אף הדימיון, ההיסטוריה והמיתולוגיה המשותפים, סרי לנקה אינה חלקה מהודו הגדולה אלא מדינה שעומדת בפני עצמה, השוכנת ליד החוף הדרום מזרחי של הודו. סרי לנקה היא מדינת אי. לא סתם אי, אלא האי ה-25 בגודלו בעולם! מתרגשים? גם אנחנו. השם “סרי לנקה” מורכב מצירוף של שתי מילים אשר בסנסקריט משמעותן ‘אי קדוש’. האי הטרופי הפך בשנים האחרונות ליעד תיירות פופולרי; במדינה המיוחדת הזו תוכלו לבקר באתרים אשר יפגישו אתכם עם התרבות העתיקה של המקום, מקדשים, פגודות ואתרים ארכיאולוגים מגוונים.

חופיה של סרי לנקה שופעים בקוקוסים, ובמדינה ישנם נופים טרופיים קסומים ושדות אורז, האופייניים למזרח. כמו כן, לאורכה של המדינה ישנן ערים פסטורליות בנויות בסגנון אנגלי, אשר שוכנות על גדות אגמים, ושמורות טבע רבות בהן פרחים ובעלי חיים נדירים.

שדות אורז בסרי לנקה. צילום: דותן ננר

סרי לנקה- עונה מומלצת

כיאה למדינה טרופית, יש לצפות לגשם לאורך כל השנה, כאשר העונות הגשומות הן אוקטובר עד ינואר ומאי עד יולי. מזג האויר משתנה בהתאם למיקומכם על האי: חציו הדום מערבי של האי נשטף במונסון בין החודשים מאי לאוגוסט והעונה היבשה באזור זה היא בין החודשים דצמבר למרץ.

בין החודשים אוקטובר לינואר המונסון מגיע לאזור הצפון-מזרחי של האי, כשהעונה היבשה היא בין מאי לספטמבר.

בתקופות הביניים, אוקטובר נובמבר, גשם יכול לתפוס אתכם בכל מקום.

 מבחינת עונות תיירות, העונה המומלצת של החוף המערבי והדרומי היא מנובמבר ועד מרץ, כשפברואר הוא החודש המומלץ ביותר. בכל שאר הזמן, אפריל עד אוקטובר, מומלץ לבקר בחוף המזרחי.

סרי לנקה- אוכלוסייה

בסרי לנקה חיים מעל 20 מיליון אזרחים, כ-75% מהם סינהלים- צאצאי מתיישבים שהגיעו אל האי מצפון הודו בשנת 500 לפנה”ס בערך. הקבוצה השנייה בגודלה בסרי לנקה היא הטאמילים הסרילנקים, אשר מהווה כ-14% מן האוכלוסייה (מוצאם ממדינת טאמיל נאדו שבהודו). אלו צאצאיהם של מאות אלפי טאמילים שהובאו ע”י בריטים ממדינת טאמיל נאדו במאה ה-19, על מנת לעבוד במטעים הרבים שהבריטים שתלו בסרי לנקה. אוכלוסיות נוספות במדינת סרי לנקה הם מורים סרילנקים המהווים 7.5% מן האוכלוסייה, טאמילים הודים המהווים כ-5% מן האוכלוסיה ומיעוטים שונים אחרים. במדינת סרי לנקה הדת הנפוצה היא הדת הבודהיסטית, אליה משתייכים כ-74% מן האוכלוסייה. דתות נוספות שישנן במדינה הן הינדואיזם, איסלאם ונצרות. השפה המדוברת הרשמית במדינת סרי לנקה היא סינהלית, המדוברת על ידי 74% מן האוכלוסייה. השפה השנייה הפופולארית אחריה היא הטאמילית, המדוברת על ידי 18% מן האוכלוסייה. אנגלית הייתה שפתה הרשמית של סרי לנקה עד 1956, וכיום היא מדוברת על ידי 10% מן האוכלוסייה.

מטעי התה האופייניים לסרי לנקה. צילום מתוך ויקיפדיה

סרי לנקה- אתרים בולטים

קולומבו (Colombo) היא עיר הבירה של סרי לנקה, והינה העיר הגדולה במדינה, והמרכז הכלכלי והתרבותי שלה (כאן נמצא הנמל המרכזי). בנוסף לכך מדובר בעיר ססגונית ומלאת שווקים, וניכר בה סגנון קולוניאלי- שריד לשלטון הבריטי ששרר בה בעבר. העיר הומה אדם, ונמצאים בה גורדי שחקים וקניונים, אך עדיין מתקיים בעיר אורח חיים מסורתי. מקום מעניין שנמצא במרחק של שעה וחצי נסיעה מן הבירה הינו בית מחסה לפילים יתומים, ששמו פינאוולה (Pinnawala). זהו מקום מפלט לפילונים שהתייתמו מהוריהם. מידי בוקר הם יורדים לרחוץ בנהר- מחזה מקסים לצפייה.

בין אתריה הידועים של סרי לנקה נמצא מקדש דמבולה (Dambulla) שבו נמצאים עשרות פסלים של בודהה, ובקרבתה מערות המשמשות למדיטציה לנזירים מקומיים. בתוך חמש מערות כאלו שחוברו ביניהן נמצא מקדש מוזהב מרשים, שהוכרז כאתר מורשת עולמי. צפונית לדמבולה נמצא הר קדוש בשם מיהינטלה (Mihintale), אשר אלפיים מדרגות מובילות לפיסגתו, עליה נמצאים מנזרים ומקדשים. המקום מזוהה עם ארהת מהינדה Arahath mahinda)) שהביא את הבודהיזם אל האי סרי לנקה כ-247 שנים לפני הספירה.

סיגיריה (Sigiriya) היא אתר ארכיאולוגי מפורסם ומיוחד בסמוך לדמבולה. צורתו המוזרה של ההר מפתה אותנו בתור ישראלים לקרוא לו ‘הסיגריה’, למרות שמשמעות השם הוא ‘סלע הארי’.

הסיגריה הוא ‘פקק מגמה’. אם הברזתם משיעור גאוגרפיה, זה בעצם אומר שפעם היה שם הר געש והפקק סתם אותו. עם השנים הפעילות הגעשית שככה, ההר התבלה ו’הסיגריה’, שהייתה צינור ההזנה שלו, נשארה. סיגיריה הוא אחד האתרים המפורסמים בסרי לנקה, ולא בכדי!  המטיילת אמבר חוברה, לוקחת אותנו כמה מאות שנים אחורה, למאה החמישית, ומספרת שבאותה תקופה שלט בסרי לנקה מלך, ולו היו שני בנים: קסיופה ומוגלנה. האחים לא ממש אהבו אחד את השני, בעיקר בגלל קנאתו הגדולה של קסיופה למוגלנה, שהיה יורש העצר. מוגלנה הרגיש בשנאה שגדלה בבטנו של אחיו ויצא להודו. במקרה הזה הוא לא נסע לחפש את עצמו, אלא לחפש לעצמו צבא כנגד אחיו. קסיופה השתלט על הפקק המדובר ובנה לעצמו מבצר ענק עטוף בצמחייה ירוקה, שבכניסתו שער מרשים, בו מגולפות באבן רגלי אריה. אל דאגה חברים, לסיפור שלנו סוף טוב, מוגלנה ניצח, קסיופה התאבד ולנו נותר לעלות 160 מדרגות קסומות בין נופים ירוקים, קופים ומערות מדיטציה. אחרי שתעברו את רגלי האריה תוכלו למצוא ציורי פרסקו של נשים ערומות בתוך מערה בדרך לפסגה. הנזירים שמצאו את הרכס מחקו את רב הציורים, אך עדיין נותרו חמישה. בפסגה יתגלה לעינכם הארמון עם נוף פנורמי מהפנט.

אתר נוסף הינו העיר הציורית קנדי (Kandy). קנדי היא בעיקר עיר נופש, תיירים מגיעים אליה לנוח, לעשות קורסים במדיטציה ולצפות בריקוד סרי לנקי מסורתי- מופע של שעה, בו רקדנים בלבוש צבעוני ומסיכות מרקדים לצלילי תופים או אף רצים על גחלים. בעיר נמצא גן בוטני גדול וקדוש, בו לפי האמונה שמורות שיניו של בודהה- כן, שמעתם נכון! השן של בודהה קיימת והיא נמצאת בקנדי שבסרי לנקה. אתם לא ממש תוכלו לראות אותה כי היא סגורה היטב בתוך חדר שמור במקדש, אבל המקדש שהבודהיסטים הסרי לנקים בנו לשן באמת יפייפה. תוכלו למצוא שם אולם מרהיב בו מוצג סיפורו של בודהה- הלידה המוות והנירוונה.

אנוראדהפורה (Anuradhapura)- עיר קדושה, המשמשת גם כעיר הבירה של הבודהיזם. בעיר נמצא פסלו של בודהה היושב, וכן מקדשים, ארמונות ופארקים.

עוד מן המקדש של בודהה. צילום: דותן ננר

נוורה איילה (Nuwara Eliya)- העיר הגבוהה בסרי לנקה שלא הרחק ממנה נמצאים מטעי התה המפורסמים של מדינת סרי לנקה, מהם מפיקים תה ציילוני.

סרי לנקה- מסלולי טיול ואטרקציות

חוות התבלינים, תה ואיורוודה

סרי לנקה התברכה באקלים טרופי מדהים, ולכן התבלינים שלהם כל כך ארומתיים ומלאי טעם. בנוסף, הסרי לנקים למדו מהקרלים בהודו והם מגדלים צמחי מרפא ומטפלים באיורוודה. בכל מקום (ובעיקר בסביבת רכס הסיגריה) תוכלו למצוא חוות תבלינים וצמחי מרפא לבקר בהם ולקנות קצת הביתה, או להפיג את המתח עם מסאז׳ אירובדי זול.

פארק שעשועים– Leisure world , Kalauggala,Western province– מדובר בפארק השעשועים הראשון מסוגו במדינת סרי לנקה. הפארק כולל בריכות שחייה, מגלשות, ספינת פיראטים ומתקני משחקים המיועדים לילדים קטנים, עד גיל 12. מדובר בחוויה של ממש לכל המשפחה. רצוי להגיע ביום שמש על מנת ליהנות מן האווירה. המחיר הוא כ-200 רופי, עם אפשרויות לקומבינציות שונות.

שמורת הטבע ‘יאלה’ Yala– מדובר בשמורת טבע גדולה ויפה אשר ניתן לראות בה מגוון חיות למשל, פילים, צבאים, טווסים, תנינים, קופים, ציפורים ועוד. ישנה אפשרות לקחת סיור בפארק עם נהג ג’יפ ומדריך צמוד- זוהי חוויה מאוד מיוחדת. שעות הפתיחה של הפארק הן בין 6:00-18:00, כאשר רצוי להגיע ביום שמש. כניסה לג’יפ עולה כ-40 דולר. השמורה ממוקמת בצידה הדרומי- מזרחי של סרי לנקה, 390 ק”מ דרומית מקולומבו (Colombo).

שמורת טבע מינריה- גיריטייל (Minneriya-Giritale)– אם תגיעו למחוז הברנה (Habarana), תוכלו לבקר בשמורת הטבע מינריה-גיריטייל. שם תוכלו לשכור ג׳יפ ונהג שיקח אתכם בין הנופים המדהימים קרוב מאוד לחיות הבר.

חוות צבי הים בבוורלה (Bawarella– Sea turtle farm & hatchery) הינה חווה שיש לה חלק מרכזי בהישרדותם של צבי ים, והיא נמצאת סמוך לחוף. החווה קיימת מ-1986 ועד היום, ותחת חסותה כבר בגרו למעלה מחצי מיליון צבי ים אשר נשלחו בחזרה לים. בחווה ניתן לעשות סיורים ולפגוש צבי ים בגילאים שונים. הכניסה חינם, רצוי ביום שמש.

סרי לנקה- גלישה וחופים

סרי לנקה אף פעם לא תאכזב גולשים. בכל עונה ולכל רמה.

בחוף המערבי: יקדואה (Yakkaduwa), אונהמטונה (Unawatuna), מיריסה (Mirissa), גאלה (Galle), מטרה (Matara), ריברמאוט׳ מידיגמה (Midigama) וויליגמה (Weligama).

כל אלו נמצאות אחת אחרי השניה במרחק של כשעתיים שלוש מהצפונית ביותר לדרומית. בכולם תוכלו למצוא חופים יפים, שווקים, מסעדות, בארים ומסיבות, כמו עיירות גלישה טיפוסיות. זאת אומרת שגם אם אתם לא גולשים, יהיה לכם מה לעשות שם.

למתחילים וויליגמה יהיה המקום המושלם,

ואם תרצו קצת שקט, שלווה ורק לגלוש, רדו למידיגמה.

בחוף המזרחי יש את ארוגם ביי (Arugam Bay). איי ביי המפורסם. גן עדן טרופי עם ג׳ונגל וחיות שמסתובבות חופשי. גלים לכל רמה, וגל ארוך ויפיפה.

חופי גלישה נוספים במזרח- קרוקודייל רוק, אוקנדה, פנמה ופינוט פארם.

רכיבה על פילים –  גם בסרי לנקה. צילום: דותן ננר

סרי לנקה- טיפים למטיילים

ראוי לציין כי סרי לנקה, על אף היותה ידידותית למטיילים היא בכל זאת מדינה מתפתחת, והטיפול הרפואי כאן הינו ברמה ירודה מאוד, אף בבירה קולומבו. ולכן מומלץ מאוד לעשות בארץ את כלל החיסונים הדרושים: חיסון נגד צהבת A, צהבת B, טיפוס הבטן, דלקת מוח יפנית- במקרים של שהות שהיא מעל חודש- עם זאת, החיסון תלוי באיזור בו נמצאים ואינו נחוץ למי שמטייל באיזורים המקובלים על תיירים. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא לגבי החיסונים שלפני הנסיעה.

ישנם שני מרכזים רפואיים במדינת סרי לנקה: Sri Jayewardhanapura Hospital בעיר קולומבו, ו- lakeside medical center הנמצא בעיר קנדי.

מידע חשוב נוסף הוא שהכניסה לאתרים ואטרקציות במדינת סרי לנקה עולה בין 25-30 דולר לאתר, ולכן כשאתם מתכננים תקציב עבור הטיול- הוסיפו כמאתיים דולר אקסטרה עבור כניסות לאתרים.

בנוסף, לתיירים בעלי דרכון ישראלי נדרשת ויזת כניסה למסרי לנקה. הויזה הראשונה תקפה ל-30 יום, לכניסה ויציאה אחת מן המדינה. אם תצאו מגבולות המדינה במהלך ה-30 יום, תצטרכו להוציא ויזה נוספת. ניתן להנפיק את הויזה מראש באתר התיירות הרשמי של סרי לנקה בעלות של 20 דולר. לאחר שתמלאו את הבקשה ישלח אליכם מייל עם מספר הבקשה, ותוך מספר ימים תקבלו את מסמך הויזה למייל. זהו טיפול נוח ויעיל מאוד וזול יותר מהוצאת הויזה במקום.

סרי לנקה- סיכום

סרי לנקה היא מדינה קסומה, עשירה במשאבי טבע, בעלי חיים, חופים ונופים ייחודיים. כמו כן התיירות בתוך סרי לנקה הינה מתפתחת ועדיין תוכלו להגיע למקומות אותנטיים שטרם התמלאו תיירים. זוהי הזדמנות להגיע ליעד במזרח שמציע אלטרנטיבה רגועה, ידידותית אף לילדים ולמי שמקומות הומי אדם מלחיצים אותו. השילוב של המורשת העתיקה, הנופים הטרופיים ושמורות הטבע הגדולות הופכים את סרי לנקה ליעד מעולה לחופשה הבאה שלכם.

יש לכם עוד משהו לספר על המקום? כתבו לנו בתגובות.

הטיפים הטובים יכנסו למאמר, ויזכו את הכותבים בקרדיט.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *