Categories
ללא קטגוריה

עושים סדר בהודו

 
כיצד חגגו התרמילאים הישראלים את ליל הסדר האחרון בהודו ונפאל ועל הקאמבק המופלא של להקת "להקתמנג'ו" – שחיממה את ליל הסדר בחב"ד...

  

 

בזמן שרובנו בילינו את ליל הסדר בצורה השגרתית, קראנו את ההגדה כהלכה או הפסקנו בשלב הארוחה (שהשאירה אותנו שבעים ליומיים לפחות), פקדו כמדי שנה ישראלים רבים את ליל הסדר ברחבי תת היבשת, בנפאל ובהודו. רחוק מהמשפחה, אבל מוקפים במשפחה חדשה של תרמילאים. השבוע דיברנו עם כמה מהם ולמדנו על החוויה כפי שרואים אותה משם.
 
ליל הסדר הגדול בעולם! צילום: נינה אוזור
 
ראשונה מספרת לנו נינה אוזור, בת 24 מכרמיאל על חווית ליל הסדר שלה. את נינה, שחזרה לפני מספר ימים מהודו,   תפסנו למחרת נחיתתה בארץ, הישר ליום השואה: "זה ממש מוזר, לנחות מטיול במזרח ישר לאוירה של יום השואה, לאחר חודשים ארוכים במזרח המציאות הישראלית כלכך שונה…" נינה עשתה את ליל הסדר בנפאל ומספרת על חוויותיה מן החג: "אני חגגתי את לילה הסדר בקטמנדו, נפאל. בדרכנו לליל הסדר נתקלנו בכמות אדירה של שוטרים מלווים בנשק ומגנים וחשבנו שזה בגלל חג ההולי – החג ההינדי הגדול שחל מספר ימים לאחר מכן. אך אמרו לנו שהאבטחה היא לטובת ליל הסדר שלנו! לא תיארנו לעצמנו שחצי מכוח המשטרה של קטמנדו נערך לקראת חג יהודי ,לא פחות ולא יותר!"
 
נינה אוזור. קיבלה אבטחה צמודה מחמושים בקטמנדו!
 
נינה חגגה את הסדר הגדול ביותר שנערך בנפאל- אותו אירגן בית חב"ד קטמנדו אשר מנוהל על ידי הרב חיזקי ואישתו חני (אשר סיפור חייהם מגולם בסדרה ‘קטמנדו’) ונכחו בו לא פחות מ-800 ישראלים! את פני הישראלים קיבל מלצר עם מגש מלא כיפות… על מנת לשמור על הסדר כהלכתו כמובן. 
 
 שלט בקטמנדו, פסח 2013, בגודל של המגש עם 800 הכיפות…
צילום: נינה אוזור
 
"הסדר התקיים באולם נפאלי שקושט במשך יומיים בשביל להקנות לו אווירה יהודית חגיגית" מספר לנו עודד סער, מטייל נוסף שהשתתף בסדר ההמוני בקטמנדו. עודד, בן 24 מכפר חרוב, מספר כי הסדר היה כהלכתו: "הסדר נמשך מ-17:40 ועד 22:30 בערך. היו הגרלות על פרסים מגניבים כמו: באנג’י, ראפטינג, פורטר לשבוע, טיסה לפוקרה וכד’…זה היה גימיק מגניב שיצר  מתח גדול באולם לאורך רבע שעה של ההגרלה".
 
לא זכה בפורטר חינם לשבוע.  עודד סער
 
עודד, ספר לנו על ההופעה שלכם השנה – מה הסיפור עם להקתמנג’ו?
עודד: "גם לפני שש שנים הייתי בסדר ראש השנה בנפאל 2007, והקמתי להקה עם עוד כמה מטיילים בשביל לנגן כמה שירים לפני החג. הלהקה נקראה "להקטמנדו" (להקה – קטמנדו) והופענו לפני הסדר במחרוזת שירי חג בגירסה קצבית יותר..  השנה הגעתי לקטמנדו וחשבתי שהמסורת של הלהקה נמשכה גם בלעדי..   אבל היא לא המשיכה… אז החלטתי להקים את הלהקה בשנית!    גייסתי זמר שהוא חב"דניק מקליפורניה שמנהל בית כנסת בניו יורק…הוא סוג של חזן ובמקרה גם קוראים לו חזי…"
 
בלעדי לאתר שלנו! (טוב נו וגם לפייסבוק של עודד…)
מופע החימום לליל הסדר 2013 – להקתמנג’ו
 
"היו שני גיטריסטים..אחד על אקוסטית מוגברת ואחד על קלאסית…אביב ובנג’מין", ממשיך לספר עודד, "אני ניגנתי על תוף ג’מבה בגלל שלא היה זמן לארגן מערכת תופים… גם את התוף הזה הייתי צריך לחפש בנרות (כן כן נרות כי יש הפסקות חשמל מטורפות בקטמנדו) עד שמצאתי בעל חנות שבדיוק התחיל לנסוע באוטו שלו לכיוון הבית..פתחנו את החנות והשגנו תוף בלילה שלפני הסדר לדעתי בסופו של דבר לאחר מאמצים רבים יצאה אחלה פתיחה לסדר בזכות הופעת החימום’. להקתו של עודד שידרגה את השם השנה, ונקראה "להקטמנג’ו" (להקה-קטמנדו-Jew).
 
ולא רחוק משם, בהרי ההימלאיה רק שבשכנתה הגדולה של נפאל מדרום, הודו, חגגו ישראלים את לילות הסדר במקומות אחרים.    דיברנו השבוע גם הילה אלון, מטיילת ישראלית בת 34, מרחובות הנמצאת בימים אלו בהודו ועשתה את ליל הסדר ברישיקש!
 
 
הילה וחברות חדשות ברישיקש, קצת לפני פסח
 
הילה, ספרי לנו קצת על ליל הסדר שהיה לך ברישיקש
 "פעם ראשונה שאני חוגגת חג מקסים כזה מחוץ לבית וזה די קשה לחגוג בלי המשפחה שלי. ועם זאת ברישיקש כבר הפכתי לבת בית שם וכל החבר’ה שם היו מדהימים, בעיקר שני השליחים של בית חב"ד ברישיקש- שניאור זלמן צ’ייגר וארהל’ה סיימון התותחים! היה לי כבוד להכיר אותם ולעזור בעבודות המטבח ולשמוע את שניאור מברך בכל קידוש וגם בסדר פסח… פשוט היה מדהים. בנוסף ריגש אותי לראות איך כל החבר’ה שרים יחדיו. באחד השולחנות בבית חב"ד היו שתי חברות טובות בגילאי 50 פלוס אם אני לא טועה. הן תמיד אוהבות לעשות שמח ומנגנות בכל הזדמנות, וריגש אותי לשמוע איך הן פשוט העיפו את כולם עם השירים לחג הפסח... לא משנה איפה אני אחגוג את החג הכי אהוב עליי, זה כייף שאפשר לחגוג אותו גם עם אנשים זרים שהופכים להיות בעצמם משפחה זמנית".
 
תיעוד נדיר של ליל הסדר ברישיקש
 
שלוש דתות בשלושה ימים
לנינה אוזור, שסיפרה לנו פה למעלה על הסדר בקטמנדו, יש סיפור נוסף – נינה חגגה לגמרי במקרה גם את חג הפסחא הנוצרי, ועוד בהודו! "כשבוע לאחר ליל הסדר הגעתי לורנאסי ושם פגשתי בחור מקסים מקליפורניה. הוא הזמין אותי להצטרף אליו לכנסיה לפסחא. זה היה כל כך מיוחד. בחורה ישראלית יהודיה שנמצאת בהודו וחוגגת את הפסחא בכנסיה כשכמה ימים קודם לכן חגגתי את חג הפסח היהודי ואת ההולי ההינדי. שלושה חגים לשלוש דתות בשבוע אחד".
 
חג הפסחא, בכנסיה בורנאסי. צילום: נינה אוזור
 
לסיכום, על אף המרחק מהמשפחות בערב החג, נראה כי המטיילים שתפסנו דווקא נהנו מחווית ליל הסדר בהודו, שאין ספק כי היא דרך מקורית ומרעננת לחגוג… אנחנו יודעים שאנחנו לא היינו מתנגדים. כך או כך, בין אם חגגתם את חג החירות עם הגפילטע המסורתי בבית או בנגינה על סיטאר בבית חב"ד, אנחנו מקווים שהיה לכם חג שמח!
 
 
לחוויות מטיילים מליל הסדר 2012
 
 
 לסקירת פסטיבל ההולי מרץ, 2013
https://hodu.co.il/node/21656

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *