Categories
ללא קטגוריה

פסטיבל הגמלים 2014

המון שמסתובב וסוחר בבקר ובגמלים, הופעות, תחרויות, ריקודים וגמלים מחופשים- הם מן המעט שקורה בפושקר בפסטיבל הגמלים השנתי, אליו מגיעים עד כ-200,000 משתתפים. הפסטיבל כולו מוקדש לאל ברהמא, האל הגבוה ביותר

מאת: זהבה דוד

פסטיבל הגמלים בפושקר נחגג בימים אלה (31.10.14-6.11.14), ומושך אליו, כמדי שנה, אלפי תיירים מקומיים ולא מקומיים, והופך את פושקר הקטנה למרכז תרבותי מרהיב ומלא צבע.

לפי המסורת ההינדית, מתקיים הפסטיבל בחודש kartika  (אוק'/נוב') , במהלכו מגיעים אלפי אנשים מרחבי המדינה לפושקר, מלווים בגמלים ובבקר שלהם, על מנת לסחור בהם. הפסטיבל מוקדש לאל ברהמא, ומתקשר לפושקר על ידי האגם הקדוש שנוצר, על פי האמונה, בעת שניסה ברהמא להרוג את אויבו- השד וג'רה נבא באמצעות פרח הלוטוס. הפרח נפל בשלושה מקומות שונים, בהם גם האגם של פושקר- "סרובר".  

 

נקודות שתיה לגמלים (מתוך:ויקיפדיה)

 

סחר הגמלים המסורתי הפך עם השנים זניח לצד פעילויות רבות כגון: הופעות הריקודים, הופעות פולקלור ואירועי ספורט ובידור שונים, ביניהם תחרות שפמים והמוני גמלים מחופשים.

ויקראם סינג, שליח האתר בפושקר מסביר: "מיוני עד סוף אוקטובר האלים ״ישנים״ ולכן בתקופה זו לא מתקיימות חתונות ושמחות בהודו. (מוסלמים ובני דתות אחרות נוהגים כרגיל(.

לפי מולד הירח בלוח שנה זה, האלים מקיצים משנתם ובעצם בכך ניתן האישור לערוך חתונות ולשמוח כראוי.
ברהמא, האל היוצר, וישנו, שיווה וקרישנה מתעוררים, ולכן מתכנסים ההינדים במקדש הגדול ביותר בעולם לכבוד ברהמה בפושקר, ומגישים מנחות במקדש. כמו כן, היטהרות במימי האגם הקדוש נחשבת לסגולה וזו הסיבה העיקרית לנהירתם של ההודים לכיון פושקר".

 

"האלים מקיצים משנתם" (צילום: ויקראם סינג)

גמלים מחופשים (צילום: ויקראם סינג)

 

עוד נאמר כי בהתחלה היו נוהגים המקומיים למכור סוסים לבאי הדרך, על מנת לעזור להם במסע. אך עם השנים הוחלפו הסוסים בגמלים, החיה הנפוצה ביותר בראג׳סטן, וכך קיבל פסטיבל 'קרטיקסנאן' את שמו "פסטיבל הגמלים".

השנה מתקיים הפסטיבל בין התאריכים 31.10.14-6.11.14 במהלכם מופיע ירח מלא (purnima) בשמיים- ונועל את הפסטיבל.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *