Categories
ללא קטגוריה

צלבי קרס מול העיניים

התרבות שלנו מלאה בסמלים. דברים שעוזרים לנו לזכור משמעויות שונות, מקשרים בנינו ומבדילים אותנו מאנשים אחרים. ליהודים יש מגן דוד, לנוצרים צלב למוסלמים סהר. גם בהינדואיזם, הדת הגדולה בהודו, יש סמלים משמעותיים מאוד. אך אחד מהם שינה את משמעותו במהלך שלטונם של הנאצים בגרמניה - הסוואסטיקה. אז מה הסיפור מאחורי צלב הקרס?

תתארו לכם את הסיטואציה הזו. אתם מטיילים לכם בהודו ולפתע אתם נתקלים במקדשים ופסלים עם צלבי קרס גדולים עליהם. סביר להניח שהתחושה הראשונה שתעלה בכם לנוכח המראה היא גועל. גועל וזעם. צלב קרס מסמל לנו כיהודים את שיא הרוע בהתגלמותו. הסמל של הנאצים. סמל של גזענות, אנטישמיות, אכזריות וחוסר אנושיות. לא רק לנו אלא גם כלפי הרבה מאוד אנשים בעולם. זה הסמל של מה שכמעט חיסל את העם שלנו. התחושה הבאה שתעלה לכם מצויה בשאלה איך לעזאזל סמל הרוע מתקשר עם הודו? למה יש כאן נאצים? איך קורה דבר כזה?

 

סווסטיקה בטיבט. צילום: ויקיפדיה

 

צלבי הקרס שאתם נתקלים בהם נקראים סוואסטיקה, שזה גם שמו של צלב הקרס באנגלית. ההיסטוריה של הסמל מתחילה אלפי שנים אחורה עוד מהימים הקדומים של ההתיישבות האנושית באירופה ובאסיה. דוגמא לכך אפשר לראות מחפירות שנערכו בהראפה שבפקיסטן (הגובלת עם הודו) שם מצאו ממצאי סווסטיקות המתוארכות ל2500 לפהנ"ס. פירוש המילה סווסטיקה היא "מישהו בר מזל" או "משהו שיש בו טוב" ומקור המילה הוא משפת הסנסקריט (השפה ההודו-ארית). לא אכנס אתכם לעניין השפות אבל בגדול סנסקריט היא ככל הנראה השפה העתיקה ביותר מהשפות ההודו-אירופאיות ואחת מ-23 השפות הרשמיות בהודו עצמה. היא גם השפה הרשמית של מדינת אוטראקהאנד אשר נמצאת בצפון הודו, אז ניתן להבין שמשמעות הסמל נעוצה בהינדו – הדת השולטת בהודו ובבודהה שהתפתחה משם.

בהינדואיזם הסמל מופיע לרוב במקדשים בהודו ובנפאל ונחשב כסמל השני בקדושתו לאחר סמל האום. הוא מופיע בשני מצבים של האל ברהאמה שעל פי האמונה הוא יוצר היקום. כשזרועותיו פונות לכיוון השעון זהו סמל לאיחוד הברואים עם הבורא ובעצם מהווה סמל לאל גנש. כשזרועתיו נגד כיוון השעון הוא מסמל את בריאת הברואים בידי הבורא וזהו סמל לאלה קאלי. בגלל שהסמל פונה לכל ארבעה הרוחות הוא מסמל למעשה את יציבות הבריאה. בבודהה שהתפתחה מאוחר יותר כיווני הסווסטיקה מסמלים את ארבעת היסודות (אש, מים, אדמה ואוויר) והיא מופיעה לרוב על פסלי הבודהה ועל סוליות נעליו. באמנות הבודהיסטית אף הסמל נקרא "מאנג'י" והוא מסמל את הדרך לאיזון בין הפכים, השילוב בין אמת צדק ויושר לבין תופעות הטבע והמציאות המוחלטת של החיים לצד החובה החברתית והמוסרית. בטיבט למשל הסמל מהווה קמע ולמזל טוב והצלחה. ילדים רבים אף עוטים את הסמל על חולצתם בשל כך. אגב, במקרים רבים הסמל הפוך וזרעותיו פונים שמאלה, זהו נסיון של ההינדואיזם להתנתק מהפרשנות האפלה שנוספה לסוואסטיקה במהלך המאה ה-20. 

 

שימו לב לכיוון ה"רגליים" של הסווסטיקה על חזהו של בודהה-

פונות נגד השעון כדי להתנתק מהתדמית הנאצית. צילום: ויקיפדיה

 

הסמל מצוי אף בחפירות ארכיאולוגיות שהתגלו עם השנים בישראל בעיקר מתקופת הבית השני. אחת ההשערות לכך כנראה נעוצה באימוץ הסמל מתרבויות המזרח בזמן גלות בבל כסמל להצלחה ומזל טוב.

אז איך נוצר העיוות ההיסטורי במשמעותו של הסמל? הדבר נעוץ באימוץ הסמל במערב במהלך המאה ה- 19 כשהחלו לחקור את השפות ההודו-אירופאיות. ארכיאולוגים תמיד ניסו לקשור את הפרה-היסטוריה של האירופאים הקדמונים לזו של הארים הקדמוניים וכשנתגלו חפצים מהריסות טרויה ובהם הופיע הסמל, התייעץ האריכאולוג הגרמני הידוע היינריך שלימן עם מלומדים שחוקרו את שפת הסנסקיט והסיק שמדובר בסמל ארי קדמון. יש לכך ביסוס מפני שגם הסנסקריט וגם הגרמנית הן בנות של השפה הפרסית ושתיהן נחשבות אריות. כך הסמל הפך להיות פופלארי במערב אך העיוות הגיע כשהנאצים אימצו את הסמל מפני שהעלו על נס את עובדת היותם צאצאים של הארים הקדמוניים וטענו כי בשל כך הגרמנים צריכים לשלוט בעולם. צלב הקרס למעשה הראה את הקשר המיסטי בינם לבין הארים הקדמוניים, מה שנותן להם את ההכשר והלגיטימציה לשלוט בעולם על פי תורת הגזע שלהם. כך נוצר העיוות והטאבו שנהוג כיום במערב ואצלנו בישראל כלפי הסמל הזה.

 

במקדש בודהיסטי. צילום: ויקיפדיה

 

אין ספק שמשמעותם של סמלים שונים שונתה לאורך ההיסטוריה (ממליץ לראות את הסרט "קוד דוינצ'י״ – בהתחלה מסבירים על כך הרבה) אך משמעות הסמל הזה שונתה כנראה לנצח ללא יכולת להחזיר את הגלגל אחורה ולהבין את משמעותו האמתית. הסמל הזה מסמל את עלייתם של הנאצים לשלטון והטלת חורבנם על אירופה בכלל ועל היהודים בשואה בפרט. הסוואסטיקה מסמלת את חוסר האונים, האימה והזוועות שעברו סבינו וסבותינו. את הסיכון הנורא שיש בתיאוריות הגזעניות החשוכות ובמחשבות שכאלו. זה הסמל שדרכו המערב מבין ומסביר באמצעותו את הסכנות שהמין האנושי יכול להוות לעצמו, לדורות הבאים. כבני תרבות, אנחנו מבינים דברים דרך סמלים, והסמל הזה, שלמיליארד הודים מסמל דרך חיים טובה והרמונית מסמל עבור 20 מיליון יהודים ועוד 3 מיליארד בני אדם אחרים בעולם את התגלמות הרוע. כנראה שלנצח יהווה מחלוקת בגלל משמעותיו השונות כל כך.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *