Categories
ללא קטגוריה

קאסר דיווי

מאת: רותם ליס

אוויר הרים צלול כיין וריח אורנים... נעמי שמר כתבה על ירושלים, ואנחנו תוהים אם היינו שרים המנון אחר אילו ביקרה בקאסר דיווי.

שרועים בשלווה אל מול פסגת הנאנדה דיווי, כשתחושות של שקט פנימי פוגשות השתאות. ברוכים הבאים לקאסר דיווי.

קאסר דיווי על רקע רכס הנאנדה דיווי העוצמתי. צילום: אייל שי

קאסר דיווי- רקע

קאסר דיווי (Kasar devi) הוא כפר קטן (מאכלס כ-700 משפחות) ומבודד יחסית, הממוקם כ-10 קילומטרים מאלמורה (Almora), הכפר הקרוב ביותר. הכפר נמצא במדינת אוטרקאהנד

(Uttarakhand, נקראה גם אוטרנצ’ל- Uttaranchal), בצפון-מערב הודו.

קאסר דיווי בנוי מרחוב אחד בלבד על צלע הר, המתנשא לגובה של 1600 מטרים, שקט מאד ומשקיף על נוף פסטורלי מיוחד ונהדר, מעמקים ירוקים ומהרי ההימלאיה. המקום מלא בעצי אורן, והאגדה מספרת כי במקור היה שם ג’ונגל פראי שנכרת, בשטח אשר תורבת בעל כורחו תחת השלטון הבריטי, ובמקומו ניטעו במקום אורנים. ישנם מספר גסטהאוסים שקטים ומבודדים שנמצאים בקצה שבילים העולים ויורדים על צלע ההר מתוך הרחוב המרכזי. הלינה במקום הינה לרוב בגסטהאוסים המכילים, בשונה ממרבית המקומות המתוירים בהודו, מטבח מאובזר לשימוש באי הגסטהאוס. בשנים האחרונות החל לפעול בקאסר דיווי גם בית חב”ד.

קאסר דיווי- עמקים והימלאיה. צילום: אייל שי

קאסר דיווי- דרכי הגעה ומזג אוויר

העונה המומלצת מבחינת מזג האוויר לשהייה בכפר הינה באביב, בין מרץ ליוני, או בסתיו, בין ספטמבר לינואר. חודשים מאי ויוני בדרך כלל מזמנים תיירות פנים- הודית אל הכפר הקטן. מיולי עד ספטמבר זוהי עונת המונסונים במקום, מה שאומר שאפשר לשהות שם, אך לקחת בחשבון שמזג האוויר הולך להיות רטוב רוב הזמן.

הכפר קאסר דיווי אינו נוח מבחינת גישה למטיילים בעלי מוגבלויות פיזיות או כאלה שאינם מעוניינים לעלות ולרדת במורד ההר מידי פעם, כיוון שמרבית המקומות אינם על הכביש המרכזי שלו.

הכפר הקרוב ביותר אל קאסר דיווי הוא אלמורה, הממוקם כ-10 קילומטרים למרגלותיו, וניתן להגיע אל קאסר דיווי דרך אלמורה, באוטובוס מקומי (local, 5 רופי לכיוון) או במונית (כ-200 רופי לכיוון), בנסיעה של כחצי שעה. מאחר ואין אוטובוסים ישירים מהערים הגדולות עד לאלמורה, יש להגיע לאחת משתי ערים הסמוכות לה: קאטהקודאם (Kathkodam) או בהוואלי (Bhowali). הנסיעה מהן אל אלמורה תיערך כשעתיים. ניתן גם להצטרף לג’יפים שנוסעים לאלמורה במחיר זול יחסית (שימו לב שלא עושקים אתכם).

הגעה מדלהי (Delhi): נסיעה ברכבת אל קאטהקודאם (400-1000 רופי, תלוי במחלקה), שיוצאת פעם ביממה (יוצאת בערב ומגיעה מוקדם בבוקר) ואורכת כ-8 שעות נסיעה. באופן כללי, רצוי להזמין נסיעות ברכבת כמה ימים מראש.

הגעה מרישיקש (Rishikesh): נסיעה בת 10 שעות ברכבת אל קאטהקודאם מהעיר הארידוואר (Haridwar) הסמוכה לרישיקש. כמו כן, ניתן לשכור ג’יפ עם נהג המסיע 7-8 אנשים עד לאלמורה. הנסיעה בג’יפ אורכת 12 שעות, והעלויות בנסיעה נחלקות בין הנוסעים. בדרך כלל נסיעות מעין אלה בג’יפ מתארגנות באופן עצמאי על ידי אנשים שמעוניינים לנסוע וחוברים יחד, ויוצאת לפועל דרך סוכנויות נסיעות המצויות בערים ובכפרים המתויירים.

קאסר דיווי- לינה, מזון ואינטרנט

במוהן קפה (Mohan cafe) יש אינטרנט וספרים להחלפה או השאלה. בית הקפה נמצא על הכביש המרכזי של קאסר דיווי, בניגוד למרבית הגסטהאוסים והמסעדות שם, שכאמור נמצאים במרחק ירידה או עליה של כמה דקות מהכביש. מומלץ לבקש לרדת שם כאשר מגיעים אל קאסר דיווי, ולהשאיר שם את התיקים לשמירה, עד שיימצא הגסטהאוס הרצוי.

אחד הדברים המייחדים את קאסר דיווי מכפרים אחרים, הוא שהגסטהאוסים שבו הם למעשה בתי כפר שעברו הסבה והחלו לשכן שם גם תיירים. המשמעות של זה היא שהאירוח צנוע וכפרי במיוחד, ושמדובר לרוב בבתים של ממש, המכילים חדרים ומטבח מאובזר קומפלט: תנור וכיריים, סכו”ם וצלחות.

ישנם חדרים ליחיד או לזוג, במחיר זול יחסית, והמטבח, השירותים והמקלחת משותפים לשאר יושבי הגסטהאוס, וכמו כן ישנה אופציה נוספת לשכור “דירה”- חלל גדול יותר עם מספר חדרי שינה, שכולל גם מטבח פרטי (עד 600 רופי ללילה). אמנם מדובר באופציה יקרה יותר, אך יש גם מקום להלין יותר אנשים, ועל כן העלויות נחלקות בין כולם והמחיר בסופו של דבר סביר ביותר. נהוג לשכור בית כזה כחבורה של אנשים המכירים זה את זה ומעוניינים לחלוק את המטבח והחלל המשותף בפרטיות יתרה עם חבריהם, אם כי אין זה מחייב כלל. המקלחות הינן בסגנון הוט- באקט (מקלחת בדליי מים חמים הנפוצה בכפרים בהודו), והשירותים הינם לרוב בסגנון “בול-פגיעה”.

קאסר דיווי מציע מספר גסטהאוסים שכאלה, כמו ה-real place הזול יחסית, ה-him tower hotel שהוא יותר נקי, ויש בו שירותים בחדרים ומים חמים במקלחות. ה-Flowers guesthouse נמצא במקום מלא בפרחים, ושמו של ה-Ashad diff guesthouse יוצא למרחוק בעיקר בזכות האוכל הטוב שבעל המקום מבשל, גם לכאלה שלא ישנים אצלו בגסטהאוס. באופן כללי האירוח בכפר קאסר דיווי נחשב כפרי, צנוע, ולא יקר יחסית. לחלק מהגסטהאוסים יש שילוט מהכביש המרכזי של קאסר דיווי.

מסעדות וחנויות: קאסר דיווי מציע שתי מסעדות, שהן גם חנויות קטנות, אם כי על מנת להגיע אליהן דרוש טיפוס במעלה צלע ההר של כרבע שעה לפחות. אך אל דאגה- במידה ואתם לא מהבשלנים, ניתן להזמין מחלק מבעלי הגסטהאוסים ארוחות, ואין בהכרח חובה לבשל או לטרק בדרך למסעדה בכל פעם שתחפצו לאכול.

הקניות והסידורים מתבצעים בעיקר בכפר אלמורה הסמוך, אליו ניתן להגיע באוטובוס מקומי או במונית, בנסיעה של כחצי שעה. גם אלמורה הוא כפר קטן יחסית, אך יש בו שוק וניתן לרכוש שם מצרכים לבישולים הביתיים.

אורנים נהנים מהנוף של קאסר דיווי. צילום: אייל שי

קאסר דיווי- טיולים באזור

קאסר דיווי עצמו, כפי שניתן להבין מהכתוב עד כה, הוא כפר שקט ושלו הצופה לנוף מרהיב, ואופן הלינה הייחודי בו מאפשר אף יותר שלווה ופרטיות ממקומות אחרים. רבים מגיעים אל קאסר דיווי על מנת להתרכז ביוגה או במדיטציה, בספר או במלאכת הציור, בבישול או בחברים. בעצם כמו בכל מקום אחר בהודו, רק באווירה יותר אינטימית ומבודדת. אם חפצה נפשכם בטיול אטרקטיבי מסוג אחר באזור, עומדות בפניכם מספר אפשרויות.

אופנועים/ קטנועים- ניתן לשכור בעלות של כ-150 רופי ליום, גם בתוך קאסר דיווי וגם באלמורה, ולטייל באזור. בערך באמצע הדרך בין אלמורה לבין קאסר דיווי יש בית קפה שהוא גם מפעל לשוקולד, ואפשר להגיע לשם בהליכה או רכיבה מהכפר.

מקדש קאסר דיווי- השער אל המקדש, על שמו קרוי הכפר, נמצא על הכביש המרכזי, ממנו עולים על ראש גבעה מיוערת שבראשה שוכן המקדש, המכיל מבנים מיוחדים ומשקיף אל נוף מרשים.

טיולי יום- יש מסלולי הליכה של כמה שעות היוצאים מתוך הכפר, אל מפלי מים באזור. בקשו מתושבי הכפר הכוונה. מעבר לכך, שעה של נסיעה מכיוון קאסר דיווי, תוביל אתכם אל שמורת הציפורים, הנמצאת בתוך צמחייה פראית וטבעית. לא תמיד יש שם ציפורים (למרות האבסורד שבדבר), אך גם טיול ביער והשקפה על ההימלאיה מנקודות התצפית המרשימות שבו עשויים להיות בילוי מהנה גם ללא הציפורים.

קאסר דיווי- שמורת ציפורים ומקדש. צילום: אייל שי

קאסר דיווי – המלצות מטיילים

קאסר דיווי – סיכום

קאסר דיווי הופך להיות בשנים האחרונות יותר ויותר מוכר בקרב ישראלים, שנוסעים לשם לפעמים מבלי להבין בדיוק מה הם הולכים לחוות, וחוזרים מוקסמים. המקום שוכן באזור יפיפה על צלע הר למרגלות ההימלאיה, צופה על עמקים פוריים, ואנשים רבים מגיעים אליו מאזור רישיקש או ממשיכים ממנו את מסעם לכיוון נפאל. האווירה וסגנון האירוח הייחודי שבו, מגדירים מחדש שלווה ואינטימיות. גם אם אתם עושים את דרככם לנפאל וגם אם לא, מומלץ לעבור במקום ולראות על מה כל המהומה (השקטה) הזו. תיהנו!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *