Categories
ללא קטגוריה

רובין הודו: ממוכר תה ברכבת לראש הממשלה של הודו

בילדותו נהג לבלות עם אביו בתחנת הרכבת ועזר לו למכור תה לעוברים והשבים. בימים האחרונים הוא הפך לגיבור לאומי. נרנדרה מודי, המנצח הגדול בבחירות 2014 גבר עם מפלגתו ה-BJP על שלטון השמאל וגרם ללמעלה ממיליארד אזרחים הודים להתמלא בתקווה חדשה

מאת: סיגל קריב ונטלי גניס

עם קץ מסע הבחירות הארוך ביותר בהיסטוריה ההודית ובסימן של מהפכה הירואית, ניצח נרנדרה מודי ומפלגתו הימנית, ה-BJP , את הבחירות ביום שישי האחרון ובזאת הביא להדחתה של שושלת נהרו-גנדי המפורסמת.

המערכת הפוליטית בהודו היא דמוקרטית והיא מתחלקת לשתי מפלגות עיקריות: הקונגרס, בשמאל וה-BJP בימין. לכל מפלגה יש ראש ממשלה ונשיא. לפני הבחירות הנשיא מהווה מעין "בעלים" של המפלגה ומנהל אותה. אחרי הבחירות ראש הממשלה הופך ל"בעלים" ומחזיק בשרביט ההנהגה.

ראקש קאמרה, בעל בית דפוס במיין בזאר בדלהי מסביר :"לפני הבחירות ראש הממשלה הוא רק הפנים של המפלגה, בשביל התקשורת…והנשיא הוא זה שקובע. כמו שאני המנהל של החנות והנער פה בחוץ מביא את האנשים אליי לחנות –  ככה הנשיא הוא המנהל וראש הממשלה פונה אל העם. ואחרי הבחירות מתחלפים".

 

המנצח הגדול בבחירות 2014, נרנדרה מודי.

 

הפעם האחרונה שהBJP ניצחה (במסגרת קואליציית מפלגות) היתה בשנת 1998 למשך שש שנים, כאשר משנת 2004 כיהן השמאל במדינה, בראשות מפלגת הקונגרס.

כיום נשיאת הקונגרס היא סוניה גנדי ובנה, ראול גנדי, מכהן כסגן הנשיא. ראש הממשלה של הקונגרס אשר כיהן בעשר השנים האחרונות הוא מאן מוה סינג. סינג ספג ביקורות קשות בדבר שחיתות במפלגה ונתפס כמנהיג עשיר שלא מגלה אכפתיות כלפי העם שלו. עוד גורם שגרם לסינג לאבד את המוניטין הוא הידרדרות המצב הכלכלי בהודו ועליית מחירי הדלק.

העם זעק לשינוי וב-16.05.2014 נענתה קריאתו. ספירת הקולות הראתה שיותר מ-66% מהעם, המהווים למעלה מחצי מיליארד איש הגיעו להצביע והעניקו למפלגתו של מודי רוב בפרלמנט המתרגם ל- 282 (מתוך 543) מושבים, שבירת שיא של שלושים שנה. הקונגרס קיבל רק 56 מושבים.

 

וויני, נער מלומד יחסית שגר ברחובות דלהי: "הלוואי שיגיע השינוי, שידאגו גם לפשוטי העם ויפסיקו עם השחיתויות. מחירי הדלק עלו בטירוף, אבא שלי כל הזמן אומר שהוא מתגעגע להודו של פעם"

 

מודי בן ה-63 צמח מן העם. הוא איש פשוט אשר הולך ללא נעליים ובצעירותו היה מוכר תה בתחנת הרכבת. מודי ספג ביקורת על הקשר שלו עם הארגון הלאומני ה RSS  שרבים טוענים שהוא ניאו-פשיסטי. בנוסף ספג ביקורת על מידת האחריות שלו במהומות שהתחוללו בגוג'ראט בשנת 2002, בתקופה בה כיהן כמושל המדינה, בהן נהרגו למעלה מ-1000 איש, רובם מוסלמים. עם זאת, בתקופת כהונתו השתפרה הכלכלה בגוג'ראט וכן גם ההיגיינה והניקיון בעיר.

בקמפיין ארוך ומושקע מבחינה טכנולוגית, הכולל הקרנת הולוגרמות תלת ממדיות עם דמותו, על מנת להגיע אל אלפי אנשים וחשבונות טוויטר פעילים, מבטיח מודי להרים את הכלכלה מחדש ולייצר מקומות עבודה לעם. לאחר ניצחונו אמר: "אחים, אחיות, לכם יש אמונה בי ולי יש אמונה בכם. האנשים במדינה הזאת הכריעו את הדין. הדין הוא להגשים את חלומם של 1.25 מיליארד אנשים. אני חייב לעבוד קשה".

 

מודי, מצלם "סלפי" בטוויטר אחרי שהצביע בקלפי, כשבידו סמל המפלגה

 

הרחוב ההודי

העם אוהב את מודי. התמונות שלו מתנוססות בכל עבר וכל אדם ששאלנו למי הוא הצביע ענה שהוא הצביע למודי. אמנם, שלושה צעירים ששאלנו אודותיו, שגם הצביעו לו, הוסיפו: "יש לו חצי שנה להתאקלם, אחר כך אנחנו רוצים להתחיל להרגיש את השינוי, לראות איך הוא יעזור לעניים, ייצר מקומות עבודה ויוזיל את יוקר המחייה. מודי הבטיח לדאוג שמחירי האוכל, הדלק והחשמל ירדו. הוא הבטיח פוליטיקה נקייה".

 

"יש לו חצי שנה להתאקלם". צעירים הודיים שתפסנו על הדרך

 

צעיר הודי בשם טיסאן עם סטיקר הקורא להצביע למודי

 

יוסי מ"אבי ורנסי" עם תמונה של מודי

 

לסיכום, נרנדרה מודי הוא שחקן חדש במגרש הפוליטיקה ההודית ומייצג את התקווה החדשה בקרב העם ההודי. תקווה לעתיד טוב יותר. עם נצחונו קיבל מודי שיחות טלפון ממנהיגי העולם ואלה ברכו אותו על תפקידו החדש. גם ראש הממשלה שלנו, בנימין נתניהו התקשר לברך וביטא את הערצתו לדמוקרטיה ההודית. השניים הסכימו להעמיק את שיתופי הפעולה בין שתי המדינות.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *