Categories
ללא קטגוריה

שבע האחיות – האזור השבטי והלא מוכר של צפון-מזרח הודו

אזור שבע האחיות בהודו, או בשמם המקורי - המדינות הצפון-מזרחיות, הינו אזור שופע יופי וקסם. מטיילים מעטים ברחבי העולם ובישראל בכלל, בוחרים לקחת את הדרך צפון-מזרחה, ולטייל בשבע האחיות. אין ספק ששבע האחיות הינו אזור שונה כמעט לחלוטין מהודו המוכרת והמתויירת, וחלק גדול מהקסם של האזור נובע בדיוק מכך שהאזור הינו בתולי, פראי ואותנטי ביותר. כל המידע, לפניכם

שבע האחיות הינן שבע מדינות הנמצאות בצפון-מזרח הודו, ומוקפות על ידי בנגלדש, בהוטן, בורמה וסין ומחוברות להודו במעבר יבשתי צר.

"מפת צפון-מזרח הודו" – מקור: גוגל מפות

 

שבע האחיות מספקות מבט נדיר מבחינה תרבותית והיסטורית; הן כוללות בתוכן מגוון אנושי מדהים, אותנטי ומסביר פנים, ושבטים רבים מספור, יותר מבכל יבשת אפריקה. חלק מהשבטים הללו אפילו היו עד לא מזמן ציידי ראשים, והקעקועים הרבים שעל גופם מעידים על כך. בנוסף, חלק מהשבטים הינם מטרילינים, בהם שם המשפחה העובר מדור לדור הוא של האישה, הרכוש עובר מאם לבת ועוד. בני שבטים אלה מצטיינים באריגת בדים, קליעת קנים ובריקודים שבטיים מדהימים, אותם הם מציגים לראווה בפסטיבלים שונים במהלך השנה. נוסף לכך, מרבית התושבים מתפרנסים מחקלאות מגוונת, המבוססת על אורז, תה ושלל ירקות ופירות, בחקלאות נדודים "ברא ושרוף".

 

"נשים הודיות במטע עלי תה באסאם" – צלם: יובל נעמן

 

מבחינה היסטורית, אזור זה עבר תהפוכות רבות; עד תחילת המאה ה-19 שלטה ממלכת אחום, של פולשים בורמזים, על שטח נרחב ממדינות שבע האחיות. כך במשך כ- 600 שנה, כשהם קיבלו על עצמם השפעות הינדואיסטיות. עם זאת, השבטים אשר התגוררו בגבעות ובהרים היו פחות חשופים להשפעות תרבותיות אלו ולכן נשארו שבטיים ואנימיסטים. כל זאת השתנה כאשר הבריטים הגיעו לאזור בתחילת המאה ה-19, ו"דחפו" את השבטים הבורמזים חזרה לבורמה. חלק מהמדינות באזור שבע האחיות הפכו למדינות נוצריות אדוקות בהשפעת פרוטסטנטים אמריקאים שהגיעו באמצע המאה ה-19, והטמיעו את הנצרות בצורה די דרמטית. נוסף לכך, יש בין בני המומרים לנצרות הטוענים להיותם שייכים לשבט מנשה העברי. אלה הם אנשים מקסימים העוברים תהליך של גיור ומאמצים את התפילה היהודית בבתי הכנסת הצנועים שהקימו ברחבי מדינות מניפור ומיזורם. בביקור בבתי הכנסת בשעת תפילה, ובמיוחד בחגים, מתקבל הישראלי בחיבוק אמיתי.

מבחינה גיאוגרפית, אזור זה בולט במיוחד; יש בו הרים עצומים בהימאליה המזרחית ורכס פאטקאי, ועמקים רבים בהם פרחי בר. כמו כן, אזור זה מאופיין ברעידות אדמה עצומות בשל החיבור בין ההימאליה להודו ככלל. אולם, המאפיין הגאוגרפי המעניין ביותר הינו דווקא הימצאותם של שתי הערים הגשומות ביותר בעולם, ושפע מפלים ומערות מרהיבות שנוצרו כתוצאה כך. כמו כן, שבע האחיות כוללת בעלי חיים אקזוטיים ומרתקים אשר חלקם אפילו ייחודים לאזור זה, כגון קרנפים אסייתיים ,פילי בר אסיאתיים, קופי לנגור זהוב מקסימים (קיימים רק כאלף קופים ממין זה, וכולם נמצאים באזור שבע האחיות), פנגולין הודי, אייל המישמי-טאקין וכן איילי ביצות נדירים, המסוגלים לחיות על גומא צף ולא על קרקע, ועוד בעלי חיים רבים ומגוונים.

"קופי לנגור זהוב מקסימים באסאם" צלם: יובל נעמן

 

כלל אזור שבע האחיות הינו מרתק ומזמן הרפתקאות מופלאות.

נתמקד בשלוש מדינות מעניינות במיוחד באזור זה; מניפור, אסאם ונגאלנד. עם זאת, אנו מזמינים אתכם לבקר גם במדינות האחרות באזור שבע האחיות ולהנות מכל מה שהאזור יכול לספק לכם.

 

מניפור – יופי, תרבות והיסטוריה מרתקת

מניפור (Manipur) הינה מדינה בעלת שטחים ירוקים נרחבים, נוף ציורי ושלווה רבה. היא גובלת בנגאלנד מצפון, אסאם ממערב, מיזורם מדרום ומיאנמר ממזרח. בכלל שטח מניפור יש כ-450 שבטים שונים, המקיימים פסטיבלים שבטיים ופולחניים בהם בני השבטים מתקשטים בלבוש מסורתי צבעוני. בין הפסטיבלים הרבים ישנם חגיגות המונסון במאי, וכן חגיגות המציינות את תחילת קציר האורז.

עיר הבירה אימפהל (Imphal) כוללת בתוכה מספר יעדים מעניינים ואטרקציות מיוחדות. ביניהן מקדש סרי גובינדג'י (Shree Govindaji Mandir), מקדש אשר נבנה על-ידי המלכים הקודמים ששלטו במניפור. מבנה המקדש הינו פשוט ויפה, ומורכב משני כיפות ואולם קהילתי גדול. תוכלו ללמוד רבות על מעמד הנשים הייחודי במניפור דרך ביקור באמא מרקט (Ima Market) ובאנדרטה לזכר 'מלחמת הנשים'. האמא מרקט, הינו שוק הנמצא בלב מניפור ומנוהל על-ידי נשים בלבד, ומציע מוצרים מכל טוב; פירות, ירקות, מוצרי בית ועבודת יד למיניהם. ייתכן מאוד כי שוק זה הינו המוקד אשר 'הצמיח' תנועות התנגדות רבות של נשים במדינה. מניפור ככלל, ידועה כבעלת מורשת ארוכת שנים של מלחמות נשים כנגד פשע, עוולות ואי-צדק חברתי. אנדרטת מלחמת הנשים הנמצאת באימפהל מדגישה את כוחן ואומץ לבן הרב של נשות מניפור; אנדרטה זו מציינת את מלחמת הנשים השנייה, אשר התקיימה במניפור בשנת 1939 כנגד הבריטים, אשר הובילו באותה תקופה ליצרני אורז רבים לגווע ברעב, בשל ייצוא אורז למדינת אסאם. נשים רבות נפצעו קשה בהפגנות אלו, ובכל זאת לא וויתרו עד אשר הבריטים הפסיקו את ייצוא האורז ומגדלי האורז הפסיקו לגווע ברעב.

 

אגם לוקטאק (Loktak Lake) היפהפה הינו אגם מים מתוקים טבעי, הגדול ביותר באזור הצפון-מזרחי של הודו. האגם נמצא במרחק של כ-48 ק"מ מעיר הבירה, וכולו מרושת בעיגולים של ביומסה, שהם למעשה איים צפים. באמצע האגם נמצא אי קטן בשם סנדרה, ובו בונגלו תיירותי המספק נוף מרהיב למי האגם. באגם לוקטאק תוכלו לשוט ולצפות באיים הצפים הייחודיים כל-כך לאגם לוקטאק. מויראנג (Moirang) הינה עיר קטנה ויפהפייה ליד אגם לוקטאק, המשמשת מרכז עיקרי לתרבות מאיטי (Meitei) ההינדואית. מויראנג הינו מקום מיוחד בהיסטוריה של מאבק החירות ההודי, ובה הונף דגל הטריקולור ההודי לראשונה ב-14 לאפריל, שנת 1944.

 

נגאלנד – שבטית בעבר, בפטיסטית בהווה

נגאלנד (Nagaland), היא מדינה בגודל ישראל, בה חיים 16 שבטי נאגה, שהפכו לאגדה במראם הפראי וחגיהם המרהיבים. המדינה מאופיינת בהרים ויערות רבים, וביניהם עמקים עם נהרות. בנגאלנד תמצאו אקלים מונסוני, עם לחות גבוהה בדרך כלל וכן, תוכלו למצוא צמחים ובעלי חיים מעניינים רבים. נגאלנד גובלת באסאם ממערב, בארונצ'ל פראדש מצפון, ממזרח גובלת במיאנמר ומדרום במניפור. נאגלנד היא המדינה הבפטיסטית ביותר בעולם, בה בזמן התפילה של יום ראשון המדינה כולה שרה בקולות מלאכים בבתי התפילה, למרות שזו מדינה הידועה באומץ לב אנשיה ובהיותם ציידי ראשים רק לפני מספר עשרות שנים.

 

"אנשי נאגה במראה פראי במיוחד – לבוש מסורתי בפסטיבל הורנביל בנגאלנד" צלם: יובל נעמן

 

נגאלנד, ביחד עם מניפור, היו שדות הקרב שנחשבו ל"סטלינגרד של אסיה", שם נעצרו הכוחות האימפריאליים היפניים בדרכם לכיבוש אסיה במלחמת העולם השנייה, ובתי הקברות של כוחות הברית במניפור, אסאם ובמיוחד בקוהימה, בירת נגאלנד, הפכו ליעדים מרשימים בעצמתם ויפים בעיצובם.

אחד האזורים המיוחדים ששווה לכם להכיר, הינו המחוז הצפוני ביותר בנגאלנד, מחוז מון (Mon district). אזור זה הינו נידח ופראי, השייך לשבט הנאגה-קוניאק, המאופיין בתרבות שבטית ומסורתית מאוד. בשל היות בני השבט ציידי ראשים, לרבים מזקני השבט ישנם על פניהם וחזותיהם קעקועים רבים, המעידים על הצלחתם בפרקטיקת צייד ראשי אדם. בתחום שיפוט זה ישנם עדיין מלכים השולטים באזור ולהם סמכות לשפוט ואף להוציא להורג פושעים מנתיניהם. נאגה-קוניאק הינו שבט הפרוש על פני כפרים רבים באזור מון, וכן במדינות אחרות כמו באסאם, ארונצ'אל פראדש ובמיאנמר. במחוז מון תוכלו לבקר גם בכפרים אותנטיים המשמרים אדריכלות שבטית מסורתית, המאופיינת בגגות עלי דקל גזורים בעיגול, וכן בגולגולות בקר בחזית.

 

אסאם – נופי טבע מרהיבים ובעלי חיים נדירים

אסאם (Assam) הינה מדינה נרחבת מאוכלסת, המאופיינת בנופי נהר בהראהמפוטרה – מגדולי הנהרות בעולם. היא גובלת בכל מדינות האחיות וכן בבהוטן מצפון. אסאם ידועה במשי הזהוב והיקר בשם מוגה, שהוא ייחודי למדינה זו ולא קיים באף מקום אחר. משי זה כה חלק, שאין צבע שיכול לדבוק בו והוא רק משתבח עם שנות השימוש בו. באסאם גדל מרבית התה ההודי במטעי ענק, שהיו מטעי התה הראשונים בעולם. כמו כן, באזור זה קיימת באר הנפט הפעילה הותיקה ביותר בעולם שעדיין פעילה. היעדים הפופולריים ביותר לביקור באזור הינם עמק הבראהמפוטרה ואי מג'ולי היפהפה.

 

"קבוצת ריקוד ונגינה באי מג'ולי שבאסאם" צלם: יובל נעמן

עמק הבראהמפוטרה (Brahmaputra valley) הינו עמק יפהפה, הנמצא בסמוך לנהר הבראהמפוטרה, אחד הנהרות הגדולים בעולם. במרכז נהר הבראהמפוטרה נמצא אי מג'ולי (Majuli island), אי הנהר המיושב הגדול בעולם. באי ישנה חקלאות יפה, נופי נהר, כפרים של אנשים שמחים וחיכניים ובמיוחד, שעל אי זה ישנן סוטרות – מנזרים הינדואים הסוגדים לאל וישנו בגלגוליו השונים. במנזרים אלה חיים הנזירים בחברה קיבוצית התומכת בעצמה ועוסקת במיני אומנויות שונות, מריקוד ונגינה ליצור מסכות למופעים דתיים ושלל אומנויות של קליעה, ציור ועוד.

 

"משי מוגה זהוב – המשי היקר ביותר בעולם המיוצר באסאם" צלם: יובל נעמן

 

פארק לאומי קזירנגה (Kaziranga National Park), אחד מפארקי הטבע המרהיבים והעשירים ביותר בהודו, הוא בהחלט יעד חובה למטיילים באזור. קזירנגה הוגדר על-ידי אונסק"ו בתור אתר מורשת לשימור עולמי, בשל העובדה שבשטחו ישנם בעלי חיים נדירים, אשר אחד מהם הוא הקרנף ההודי. חיות נוספות בהן תוכלו לצפות הן פילי ושוורי בר, טיגריסים, חזירי בר, צבאים מסוגים שונים וציפורים רבות. פרט לפארק זה, ישנם באסאם עוד פארקים עשירים בחיות בר, ההופכים את אסאם לגן עדן לחובבי עולם החי.

 

"הקרנף ההודי שכמעט ונכחד – בפארק לאומי קזירנגה שבאסאם" צלם: יובל נעמן

 

חברת עולם נסתר מקיימת טיולים מאורגנים ייחודים לאזור צפון-מזרח הודו, ולהודו בכלל.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *