Categories
ללא קטגוריה

תשעה ימים של שכרון חושים

גמלים, שפמים וקפיצה על רגל אחת הם רק חלק מהתחרויות הנערכות על פני תשעה ימים של שיכרון חושים בפושקר, עם הגיעו של פסטיבל הגמלים המסורתי. חלקנו היינו שם, חווינו את התרבות הצבעונית ושוקקת החיים של ראג'סטאן וחלקנו נשארנו בארץ ועקבנו בסקרנות אחר האירועים. מה שבטוח - לא היה משעמם לרגע. שאלנו את הישראלים שיצגו אותנו בכבוד בתחרויות על החגיגה היחודית הזאת. 

יריד הגמלים של פושקר, או בשמו "פסטיבל פושקר" (Pushkar Fair), הינו מסורת רבת שנים שמקורה בהפיכת איזור ראג’סטאן כולו לזירת מסחר של גמלים ובקר. ההודים מנצלים את ההזדמנות כדי לחגוג מידי שנה, כמו שרק הם יודעים לחגוג. ליריד הגמלים מגיעים סוחרים רבים והוא גם משמש כאחד מן השווקים הגדולים ביותר בהודו, ואולי אף בעולם כולו, לגמלים ובקר. לאורך השנים התפתח סביב יריד זה גם פסטיבל ענק של מוזיקה, מחול ראג’סטאני מסורתי, תרבות, פולקלור וצבע ואין ספור מופעים, תחרויות, שווקים ותערוכות.
 
"רק חסר לי שדנה אינטרנשיונל תשיר מהעגלה ואני מתאבד". גמל מקושט בפסטיבל
 
העיר הקדושה פושקר שוכנת במדינת רג’אסטן המדברית, לגדות אגם קדוש (טירטהרג’). פושקר היא עיר ציורית, אשר בתיה וסמטאותיה נראים כאילו נלקחו מסיפורי אגדות של אלף לילה ולילה על מהרג’ות ונסיכים. במשך השנה פושקר היא מקום שקט ורגוע, אך למשך שבועיים בשנה בחודש נובמבר, מגיעים אל העיר מאות אלפי אנשים, גמלים, סוסים ומיני בקר שונים – כולם באים ליריד הגמלים השנתי המתקיים בעיר. ההערכה היא כי משתתפים בפסטיבל כ-50 אלף גמלים, וכרבע מיליון איש לפחות.
 
רובם הגדול של אירועי פסטיבל הגמלים מתקיימים באצטדיון גדול, בו נערכות מידי יום תחרויות היאבקות, מירוצי גמלים, תחרות של ציורי קיר מסורתיים אשר מצויירים על ידי נשים מקומיות ותחרויות ספורט רבות ומגוונות, לעיתים הזויות לחלוטין. בין היתר תוכלו לצפות בתחרות השפם הארוך ובתצוגת טורבאנים ארוכים לא פחות מן השפמים.
 
ההכנות לפסטיבל הגמלים בבאר שבע אהה… בפושקר
 
ביריד ישנה רחבה של תצוגת בקר ובה מתקיימות גם תחרויות חליבה ורכיבה. הגמלים עצמם מקושטים בשלל צבעים, כאילו קושטו לכבוד חג משלהם. גולת הכותרת של הפסטיבל היא מירוץ הגמלים הענק, המתקיים באמפיתיאטרון ומתקיימות בו גם הופעות של מיטב הפולקלור המקומי – שירה וריקודים. הפסטיבל מאפשר לתיירים המגיעים לפושקר ליהנות מחוויה יוצאת דופן של רכיבה על גמלים ובמהלך ימי הפסטיבל יוצאים מן העיירה טרקים שונים בהם נישאים על גבי גמלים. העיירה לבושת חג עד כדי כך שמי שרגיל לראות אותה בימי חול יתקשה לזהות אותה. ההודים, הידועים בנטייתם לקשט כל דבר באופן מופרז, מקשטים גם את ספינות המדבר שלהם כמו ספינות פאר: קישוטי נייר, פרחים,שרשראות וכיד הדמיון הטובה.
 
סליחה אדוני, יש לך קצת פרצוף בשפם
 
תחרויות מרוץ שקיימות רק בהודו
את אליה ויינגרוד פגש כתבנו בשטח זמן קצר אחרי שהשתתף בתחרות, החזיקו חזק – חמישים מטר קפיצה על רגל אחת. איך זה קרה? אליה מספר: "הלכנו בבוקר לאזור הפסטיבל ושם יש את האצטדיון. נכנסנו לשם וראינו חבר’ה שפגשנו לפני כן – הם שיחקו מעין בייסבול הודי מוזר, חצי בייסבול חצי חיי שרה ובאמצע המשחק שאלתי איזה שוטר אם הוא רוצה להשתתף בתחרות, נראה לי שזה היה קפיצה על רגל אחת. כשנגמר המשחק הזה ארגנו את המשחק השני והגיעו עוד שוטרים שהשתתפו במשחק. אז התחיל הזינוק, קפיצה על רגל אחת חמישים מטרים ונגמר די מהר, אבל הבחור שהיה במקום הראשון היה מטורף לגמרי. אני הגעתי במקום השני והוא סיים הרבה לפניי. ברגע שסיימנו קרה דבר מוזר – כל ההודים קפצו עליי, חיבקו אותי, זה היה נראה כאילו הם הימרו עליי שאנצח. אל הזוכה המקומי בכלל לא התייחסו. מסכן".
 
"שאב ת’מים בששון…"
 
אליה מספר כי לא עבר זמן רב וצלמים הגיעו אליו מכל עבר: "קפצו עליי עם מיקרופונים וראיינו אותי, שאלו איך אני מרגיש עכשיו, איך זה הרגיש לי להשתתף במרוץ המסורתי הזה. עניתי תשובות טיפשיות, שהיה ממש כיף, ואחלה גמלים וכו’… חברה שלי עמדה בצד ופירגנה. מאוחר יותר הכריזו על המנצחים במיקרופון. אמרו גם את השם שלי – אליה מישראל, וקיבלתי גביע על התחרות".  לדברי אליה, לא קשה במיוחד להיכנס לחוג המשתתפים בתחרויות – ההודים פשוט מחפשים גברים לבנים בכושר…
 
וזאת לתעודה כי השתתפת בתחרות מטופשת. אליה (שני משמאל) בקו הסיום
 
אז איפה הנשים היפות בעולם?
תחרות נוספת בפסטיבל הגמלים בה ייצגו אותנו בנותינו בכבוד היתה לא פחות מאשר תחרות יופי. תחרות צמודה יש לציין, בין הישראליות להודיות. נציגנו בר המזל, דני, פגש את ארבעת הבנות שהשתתפו בתחרות: עדן, ניצן, דקלה ועמית שהפכו לנסיכות ליום אחד.
 
ניצן מספרת: "הלכנו ברחוב ולפתע נופף לנו הודי מתוך מסעדה. לרוב אני לא משתפת פעולה אבל הוא היה מאוד נחוש. אמר שיש איזו תחרות יופי והולכים לצלם אותנו, להלביש אותנו בסארי ושיהיה כיף. אמרנו לו שנחשוב על זה. כבר היינו בסוף היום בדרכנו לגסטהאוס וכבר חשבנו שאין טעם. פתאום מישהו קפץ עלינו כשהיינו ליד הגסטהאוס ואמר לנו – ‘היי זה אני שדיברתי איתכן בבוקר’…"
דקלה: "אני נדחפתי להן באמצע… החלטתי שאם הן הולכות לתחרות היופי אני מצטרפת, וכך הצטרפה גם עמית".
 
מלכות לערב אחד. מימין לשמאל: טל כהן, ניצן יונה, עדן מנוף, דקלה גלעדי, נופר פרלמן ועמית פפיר.
 
להיות נסיכה בוליוודית
אז איך השתלשלו העיניינים מאותו הרגע? ניצן מתארת את החוויה: "קפצו עלינו מלא הודיות והתחילו להלביש אותנו. בהתחלה היינו במספרה, אחר כך האמרגן לקח אותנו לבית שלו, שם התחילו להביא לנו מלא בגדים למדוד, מרחו לנו לק על הרגליים, איפרו אותנו. אחר כך לקחו אותנו באוטובוס לתחרות".
 
דקלה: "ההכנות שעשו לי – ניסו להתאים לי חלק עליון לסארי שלא כל כך התאים והם כל הזמן פרמו וסידרו את זה עם סיכות ביטחון. שמו לי צמידים על היד, שזה עשה לי שטף דם אחר כך להוריד אותם. בכלל פוצצו אותנו בתכשיטים של הודיות, זה היה ממש כיף, נתן לנו הרגשה מאוד טובה. כל הצבעוניות הראג’סטאנית בכלל מהממת, הרגשתי כמו נסיכה, כולן סביבי מתקתקות אותי, אחת מלבישה, אחת מאפרת, אחת שמה לכה, צמידים, ממש הרגשה של כוכבת בוליווד".
 
הבנות מתרגלות שלום עולמי. תחרות מלכת היופי של פושקר
 
לא כל יום את מרגישה כמו כוכבת בוליווד וקשה לתאר את ההרגשה. אפשר לשמוע את ההתרגשות של הבנות בחדר. ניצן מסכמת: "זו הייתה אחלה הרפתקה ועוד לקבל את כל זה בחינם. מאוד התרגשתי כשנכנסנו לחדר והתחילו להלביש ולסרק אותנו. זו הרגשה של נסיכה ליום אחד". עמית, לעומת זאת, מספרת שרמזו לה לשלם להם קצת כסף כי "הציוד עולה להם הרבה כסף והם לא יתנגדו לתרומה. אמרתי להם שאין לי כסף לתת להם ואם הם רוצים להחליף אותי במישהי אחרת אין לי בעיה. הם הרפו ממני באותו רגע".
 
ומה בעצם היה בתחרות?
עדן: "בתחרות פגשנו במאי שביקש מאיתנו לעלות על הבמה ולרקוד".
ניצן: "היה מהמם".
דיקלה: "היה מגניב ומשוגע, ההודים האלה עם הארגונים שלהם, אי אפשר לדעת אף פעם לאן זה יוביל".
עדן: "היה ממש מגניב, לא תהיה לנו הזדמנות נוספת וממש כיף שניצלנו אותה". (פרשנות שלנו – כנראה שעדן לא מתכוונת לחזור בשנה הבאה לפסטיבל הגמלים בפושקר).
עמית: "אני מסכמת את החוויה כמגניבה בטירוף, הרגשתי שאני כוכבת אצל ההודים. הרגשתי בערב הזה פשוט מלכה".
 
לא מספיק לכם כדורגל אתם צריכים לנצח גם בזה? קרלוטה הספרדיה, זוכת תחרות היופי, לפני ואחרי
 
משהו שאתן רוצות להגיד לסיכום?
עדן: "בחיים אני לא אתחתן עם סארי!"
ניצן: "למה? זה דווקא מגניב, אבל הוא ממש כבד…"
 
תחרות נוספת שהתרחשה בפסטיבל היא תחרות השפמים. לא זכינו לסקר אותה אך התמונות מן השטח מדברות בעד עצמן. נוכל לסכם ולומר שפסטיבל הגמלים של 2012 היה בהחלט מאורע ססגוני ושמח, וקולות המרואיינים העידו על כך גם הם. מדובר באירוע ייחודי מסוגו בעולם, אשר כל אחד יכול לקחת בו חלק – ואפילו להתגלגל להיות בו שותף פעיל. במידה והתרשמתם ואתם רוצים להשתתף באחת מן התחרויות ההזויות האלה, פסטיבל הגמלים של פושקר מחכה לכם, בנובמבר 2013.
 
"היחיד שאני אשב איתו בממשלה זה עמיר פרץ!"
 
ראינו כבר הודיות עם שפמים יותר רציניים מאלו
 
כתיבה: נטע ארזי
עריכה: הדר סתיו
 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *