Categories
ללא קטגוריה

בהוג’ – הדלת לעבר מדבריות המלח

בהוג', בירת מחוז קאץ', טומנת בחובה תרבות עשירה ומיוחדת של הינדו ומוסלמים, השפעות פקיסטניות ואמנות מקומית שמשתנה כל 50 קילומטרים ברחבי קאץ'. זה לא רק מדבריות המלח, כפי שרבים נוטים לחשוב. זה מקום שמצד אחד רחוק מהעין  אך מצד שני,  נמצא ממש מתחת לאף

רקע
בְּהוּג' היא העיר המרכזית באזור קאץ' וכן גם בירתה. פעם הייתה ממלכה עצמאית עד שסופחה ב-1960 לגוג'ארט כמחוז ועדיין בעלת משפחת מלוכה, אם כי כיום היא סמלית. בהוג' ממוקמת למרגלות גבעת בהוגַ'יָה וסביב האגמים דֶסַלְסָר, צְ'הַטָרְדי, והמרכזי שבהם – הַמְריסָר.

ייחודה של בהוג' נובע מהחלטת משפחת המלוכה לאורך השנים, שלא להתערב בענייני הדת של נתיניה ולכן תוכלו לראות ברחוב הינדואיסטים ומוסלמים חיים זה לצד זה ללא מתחים, דבר שמשפיע על האווירה הכוללת במקום. בנוסף, נמצאת בהוג' במרחק של כמאה קילומטרים מהגבול הפקיסטני וניתן לראות את ההשפעה הפקיסטנית מהשפה, דרך האוכל, ועד הלבוש.

 

אגם המריסר. צילום: רשף סקלי

 

האגדה מספרת שלפני הרבה מאוד שנים קאץ' נשלטה ע"י מלך הנאגות האחרון, בּהוּג'אנגה. סאגאי, מלכת ששאפאטאנה, חברה לבְּהֶרְיָה קוּמָר במטרה להרוג את בהוג'אנגה. במהלך הקרב שלהם בהריה נהרג וסאגאי, שלא יכלה לשאת את אובדן אהובה שנהרג, החליטה להישרף יחד איתו. לאחר הקרב, בהוג'אנגה נשאר למלוך והפך את גבעת בהוג'יה למקום מושבו, שם עד היום עולים מאמינים להתפלל לפסלו הנחשי.

עונה מומלצת
האקלים בבהוג', וכן בקאץ', מאוד מזכירים את האקלים הרג'סטני, שכן הם אזורים קרובים. בעונת המונסונים מוצף מדבר המלח העצום שנקרא מדבר קאץ', ובתקופה היבשה הוא משאיר אחריו שכבת מלח עבה ולבנה. התקופה המומלצת ביותר לבוא ולבקר בבהוג' היא בחודשים נובמבר ועד תחילת מרץ, שכן בחודשים שאחרי הטמפרטורות נהיות בלתי נסבלות.

 

יש לך לפרוט לי כמה רופיז? צילום: רשף סקלי

 

 

דרכי הגעה והתמצאות

הדרכים היבשתיות המוכרות ביותר שמחברות את בהוג' עוברות דרך אמהדבד.

נסיעה באוטובוס אורכת בין 7 ל-9 שעות ומחירה משתנה: לוקאל ב-220 רופי ואילו אוטובוס סליפר יכול להתחיל מ-500 ועד 800 רופי, בהתאם לצרכי מזגן וסוג מזרן.

אופציה שניה היא רכבת שעוברת בין אהמדבד לבהוג' אבל פעילה רק בימים ראשון, שלישי, וחמישי עם מחירים משתנים בהתאם למחלקה לכל כיוון.

לבהוג' יש גם שדה תעופה במרחק של 5 קילומטרים ממרכז העיר מה שהופך את ההגעה אליה למאוד נוחה, אם פתאום בא לכם לשנות בצורה קיצונית את המסלול שלכם.

 

התחבורה הציבורית של קאץ עוברת דרך בהוג', ישנם מקומות שיש אליהם רק אוטובוס אחד ביום ואחרים עם תדירות יותר גבוהה וגם מערכת האוטובוסים המקומית לא הכי בשמיים.

 

בתוך בהוג' עיקר ההסתובבות היא ברגל בגלל שהכל מאוד קרוב סביב האגם וכל הרחובות מרגישים כמו מבוך אחד גדול שכל יום מגלים ממנו עוד קצת, אבל אם אתם עצלנים אז אפשר גם להשתמש בריקשות שנמצאות בכל פינה. נהגי הריקשות גם יוכלו להציע לכם מגוון סיורים באזור.

 

עיקר ההסתובבות היא ברגל. צילום: רשף סקלי

אטרקציות מקומיות

בסביבת האגם – ישנם מספר ארמונות שנמצאים ליד אגם המריסר במתחם שנקרא דַרְבּאגָד. כל ארמון הוא מוזיאון בעל קונספט שונה: מאורח החיים המלכותי ועד תצוגת כלי נשק ישנים.

אגם המריסר הוא מקום מאוד רגוע שבתוכו פארק חביב בשם רַגֶ'נְדְרָה ואם תלכו מעט דרומה תוכלו להגיע למקדש המרכזי והמרשים של זרם הסְוואמינאראיָן, זרם שמאמין שסוואמינאראיאן בנה את המקדש, ושהוא גלגולו העשירי והאחרון של וישנו.

 

פראג מאהל, אחד מהארמונות במתחם דרבאגד. צילום: רשף סקלי

 

גבעת בהוג'יה – תוכלו לבקר בגבעה, עליה בנו מלכי העבר של קאץ' את החומה המגנה על בירת ממלכתם.

הכפר בהוג'ודי – נמצאת במרחק של כ-7 ק"מ ממרכז בהוג'. בו תוכלו לראות בתי מלאכה של ביגוד, תכשיטים וכלים בסגנון קאצ'י.

 

החוף במנדבי. צילום: רשף סקלי

 

אטראקציות אזוריות
מדבריות המלח הן גולת הכותרת האזורית של קאץ'. כל שנה מתקיים במשך שלושה חודשים פסטיבל בשם "פסטיבל המדבר". הפסטיבל ממוקם בכפר דְהוֹרְדוֹ, כ-80 ק"מ מבהוג', כאשר השיאים שלו הם בזמני הירח המלא המשתקף על המלח עם הופעות ריקודים, מוסיקה, ואומנות מקומית. בתקופה הזאת המחירים באזור יכולים לעלות, בעיקר בכפרים שקרובים לדהורדו. ניתן לעשות טיול של יום-יומיים מבהוג' עם מדריכים מקומיים, שמארגנים לכם רכב פרטי עם מזגן בעלות של 3000 עד 6000 רופי לטיול כולל אישורים. הטיולים כוללים נסיעה גם להר קאלה דונגר, שביום טוב משקיף על כל המדבר ואפילו עד הגבול הפקיסטני.

Great Rann    . צילום: רשף סקלי

 

לאהְקְפָּט הוא כפר הינדו-מוסלמי שקט במרחק של 150 ק"מ צפון-מערבית לבהוג'. הכפר מוקף חומות והוא קדוש בעיקר לדת הסיקית כאחד מהמקומות שבהם עבר מייסד הדת, גורו נאנק. בעקבות כך, יש שם מנזר סיקי, שזהו המקום היחיד בו ניתן לשהות בו – והשהייה היא על בסיס תרומה. מהחומות תוכלו לראות את הנוף המדורג של מדבר המלח. מאוד חשוב לדעת שכדי להגיע לכאן, אתם מחוייבים בפרמיט (אישור רשמי)  ומומלץ למלא אחר ההוראות של הנזירים הסיקים על המקום, שכן הצבא ההודי מסתובב בו.

 

זריחה במבט מחומות לאהקפט. צילום: רשף סקלי

 

נַרָיאן סַרוֹבָר הוא אחד מארבעת האגמים הקדושים ביותר להודים – יחד עם האגם בפושקר, והוא נמצא בנקודה הכי מערבית בהודו, כ-30 ק"מ דרום-מערב מלאהקפט. ניתן לשהות שם בגסטהאוס ב-400 רופי לחדר ללילה או להיזרק בדהרמסלה ב-80 רופי ללילה. בנוסף, כ-3 ק"מ ממנו נמצא מקדש קוטשוואר המקודש לשיווה והוא נראה כמו הסמל של הארמון של דיסני. אזור זה נחשב אזור גבול אבל אתם לא צריכים פרמיט בשביל זה, גם אם יגידו לכם שכן – אתם יכולים להגיד להם שיתקשרו לבית המשפט בבהוג' להוכחה.

מנְדְבי היא עיירה פורטוגזית קטנה בחלקו הדרומי של קאץ' שמוקדי המשיכה אליו הם: חוף הים עם גמלים וסוסים מהודרים, ובמיוחד חוות תחנות הרוח; ארמון ויגָ'י וילאס המהודר; ולאורך נהר רוקמאוואטי נמצאים בוני הסירות המסורתיים שמשפצים ובונים סירות עצומות כבר 400 שנים לקראת השטתם בתקופת המונסונים.

 

כביסה קדושה באגם קדוש. צילום: רשף סקלי

לינה ואוכל
בבהוג' תוכלו למצוא מספר גסטהאוסים במחיר אטרקטיבי של עד 500 רופי ללילה לחדר זוגי אבל מרבית המקומות הם מלונות שמיועדים לתיירים הודים שלפעמים מחיר לחדר מתחיל מ-700 רופי ללילה. אנו ממליצים לכם על City Guesthouse שממוקם במרחק הליכה מהאגם, מתחם הארמונות, ואחד מיני השווקים הרבים של העיר. ישנם ארגונים מקומיים שמציעים לינה בבתי בוץ אותנטים בכפרים שבאזור מדבר המלח כשכל הרווחים הולכים לפיתוח שבטי מקומי.

 

מבחינת אוכל תוכלו למצוא מלא דוכנים של אוכל גוג'ארטי זול, לצד מסעדות מעט יקרות. מעל תחנת האוטובוס יש אפילו דהאבות נהדרות שמגישות טאלי גוג'ארטי שפשוט יטמטמו לכם את הלשון.

פינה של אור – בגוג'ארט רוב המסעדות צמחוניות אבל במרחק של כ-10 דק' הליכה מתחם הארמונות יש מסעדה מוסלמית עם אוכל בשרי נהדר וזול.

פרמיטים
בגלל שאזור קאץ' הוא אזור רגיש בגלל קירבתו לגבול הפקיסטני אז ישנם מקומות המצריכים פרמיט רק כדי לדרוך בהן. הפרמיט הוא בחינם, מוציאים אותו בבית המשפט של בהוג'. בשבילו אתם צריכים לבוא עם תצלום דרכון (יש חנות שאפשר לצלם בה במרחק של 2 דק' הליכה מבית המשפט) ותצטרכו להגיד איפה אתם רוצים לשהות וכמה זמן. אל תדאגו, בחדר שבו אתם מוציאים את הפרמיט ישנה מפה גדולה שמסבירה איזה יעד מצריך פרמיט, ואם אתם לא מבינים אז השוטר החביב יסביר לכם.

 

לוח הפרמיטים, שם זה יותר גדול ויותר מובן. צילום: רשף סקלי

סיכום
בהוג' היא עיר מיוחדת במינה והיא הדלת לכל עולמה של קאץ'. אורח החיים המשותף של ההינדואים ושל המוסלמים מלווה בשלווה בלתי מוסברת שלא תוכלו למצוא אותה כמעט בשום מקום אחר בהודו, גם אם יש הרבה רעש (הודו, נו מה?). קאץ' ובהוג' הם לא רק מדבריות המלח.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *