Categories
ללא קטגוריה

אסונות בנפאל – אוקטובר 2014

רצף של שני אסונות בשבוע ומספר הרוגים ישראלים, בנפאל, הוביל אותנו לשאול: האם את מסוכנת, נפאל?

 

 

 

 

 

נפאל נחשבת לגן עדן של יופי ושלווה. השבוע חווינו שני אסונות קשים במדינה, בהם נמנים גם הרוגים ישראלים. שוחחנו עם דני אברהמי- מטייל, מרצה ומדריך על נפאל והודו מזה שנים, בנושא זה.

ספר על נפאל ועל מספר הישראלים שמבקרים אותה מדי שנה

נפאל היא מוקד פופולרי לטיולים, במיוחד למי שחובב טבע ונוף, כאשר הלהיטים העיקריים שבה הם הטרקים כמובן – עלייה להרי ההימלאיה הקסומים. מטיילים ישראלים פוקדים את נפאל מזה עשרות שנים, כאשר הכמויות מגיעות עד לכ-8000 ישראלים בשנה. בסוף שנות ה-90, בעת שהיתה עוד מלוכה בנפאל, היתה כמות הישראלים בה זהה. לאחר מכן, היה בנפאל משבר פוליטי, וכך בשנים בהם היא הפכה לרפובליקה ירדה כמות התיירים, אך בשנים האחרונות התייצב המספר שוב לכדי אותו סדר גודל כבסוף שנות ה-90.

 

רכס האנאפורנה המפורסם. (צילום:  דותן ננר)

 
 שני אסונות קשים בהם נפגעים ישראלים בתוך שבוע. האם הם קשורים זה בזה?

לא. מדובר בצירוף מקרים. הראשון – מזג אויר נדיר לעונה זו שלא נראה כמותו עשרות שנים בעיתוי הזה ובמקום הפופולרי ביותר על תיירים בנפאל. השני – תאונת אוטובוס. כאלו יש רבות בנפאל אך למרבה המזל שלנו הישראלים כמעט ולא נפגעו ישראלים עד היום.

אתה יכול לפרט את הידוע לך על האסונות?

האסון הראשון חל לפני שבוע בשל מזג אויר מפתיע ונדיר לעונה זו, והציקלון ההודי. העונה הפופולרית בנפאל הינה אוקטובר נובמבר, ולא דצמבר, במיוחד לאור סיבה זו – עונת הסתו היא יציבה וסופה כה קשה לא היתה באנאפורנה עשרות שנים. זהו אסון נדיר לנפאלים ולתיירים בלב הטרק הפופולרי ביותר, האראונד אנאפורנה. חציית הפס – תורונג לה – הינה אבן יסוד לעשרות אלפי מטיילים ישראלים בעשורים האחרונים, והמכה הכתה בגולת הכותרת של הטרקים בנפאל – אנאפורנה ותורונג לה, בדיוק באמצע העונה, כאשר מדי יום חוצים מאות תיירים את הפס. מכאן מימדי האסון. 43 הרוגים נפאלים וזרים, ביניהם מניין כבד של 4 ישראלים. אגב ברכס המנסאלו שלו אני קורא "האנאפורנה החדש" והתעורר בשנים האחרונות כטרק בתי תה פעיל, היתה גם כן השפעה של הסערה אם כי פחות מברכס האנאפורנה. במנסאלו שמעתי על צרפתי אחד שנהרג. אך אנאפורנה כאמור היתה לב הסערה.

 

המנאסלו – האנאפורנה החדש.  (צילום:  דרור קלע ומיכאל פלוטקין)

 

האסון השני הוא תאונת אוטובוס שקרתה ממש הבוקר. כאלו יש הרבה בנפאל שלה כבישים צרים ותהומות. כמעט כל שבוע יש בנפאל תאונת אוטובוס והרוגים, אך נדיר מאוד מבין אלפי אוטובוסים שדווקא אוטובוס עם ישראלים בנתיב תיירים מרכזי ייפגע. למעשה לא נפגע ישראלי בתאונת אוטובוס בנפאל שנים רבות ואולי אפשר למנות על יד אחת את הנפגעים מאז ומעולם. כעת, נפל אוטובוס בנתיב פופולרי לתיירים בין קטמנדו לדונצ'ה – נקודת המוצא לטרקים של לנטנג והאגמים הקפואים. זוהי נסיעת אוטובוס יפה אך מלאה בתהומות. למעשה – האוטובוס נפל בשלב מוקדם של הנסיעה כאשר התהומות לא עמוקים כמו בהמשך. לכן מתוך 60 נוסעים, רק 12 נהרגו. למרבה צער ביניהן 2 ישראליות בשבוע אסונות זה.

 

צילום מגג האוטובוס קטמנדו-דונצ'ה – אותו הקו בו התרחשה התאונה, הבוקר   
(צילום:  nepal.co.il)

 

דונצ'ה – נקודת היעד אליה לא הגיע האוטובוס היום.   (צילום:  nepal.co.il)

 

אז האם בטוח בנפאל?

אני לא חושב שמשהו השתנה בנפאל לעומת 30 השנים האחרונות והסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה. אני מניח שתהיה השפעה פסיכולוגית על כמות ההגעות למדינה זו בטווח הקצר, אך עם זאת יש לזכור כי אסונות יכולים לקרות בכל מקום, וגם בישראל קיימים הרוגים רבים בתאונות. אך אני חייב לציין שסמיכות האירועים הללו שקרו השבוע בנפאל מזעזעת. אני מודע מדי עונה לאלפי ישראלים שנמצאים במדינה זו בדיוק בחודשים האלו, משהו שרבים מאיתנו לא מודעים לו למעט המטיילים. כעת למרבה הצער כשקרו האסונות עולה הדבר לכותרות בהקשר כה נורא. אני בטוח שיופיה של נפאל והבטיחות היחסית לה ימשיכו להביא אליה מטיילים למרות האסונות הקשים.

 

טרק האגמים הקפואים.   (צילום:  nepal.co.il)

 

אוטובוס טיפוסי בנפאל.   (צילום:  nepal.co.il)

 

דני אברהמי הוא מטייל ותיק במדינת נפאל. הוא מרצה על מדינה זו, ומתכנן טיולים למשפחות וקבוצות. דני הוא יוזם האתרים nepal.co.il / hodu.co.il לתת היבשת ההודית.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *