Categories
ללא קטגוריה

גנדי ג’י- אבי האומה ההודית

הוא היה המנהיג הצנוע שסחף אחריו מיליוני הינדים, מוסלמים ורבים אחרים בהודו ובעולם. היום מצוין יום חג בהודו – יום הולדת למהטמה גנדי

מאת: נטלי ניאגו

היום, השני באוקטובר, לפני 145 שנים (02.10.1869)  נולד מוהנדאס קארמצ'נד גנדי (M.K Gandhi), הלוא הוא המהטמה גנדי המפורסם. גנדי נולד בעיירת חוף קטנה בשטחי מדינת גוג'ראט של ימינו, בן זקונים למשפחה מקסטת הסוחרים (Baniya).

 

gandhi

מהטמה גנדי. תמונה מתוך וויקיפדיה (מקור)

 

גנדי נישא בגיל 13, לאשתו קסטורבה ולו נולדו 5 בנים, הבכור בינהם מת כמה ימים אחרי הלידה. גנדי למד משפטים בלונדון ובהמשך הגיע לדרום אפריקה שם עבד כנציג משפטי עבור סוחרים הודים מוסלמים.  21 שנים חי גנדי בדרום אפריקה, שם נחשף לתופעות קשות של אפלייה והשפלה על רקע גזעני; במהלך תקופה זו פיתח את תפיסת עולמו הפוליטית, לפיה ראה את ההודים בני כל הדתות וכל הקסטות כשווים.

ב-1915 חזר גנדי להודו, הצטרף לפוליטיקה והחל להאבק בשלטון הראג' הבריטי. המתח בין הקונגרס ההודי, בהנהגת גנדי, לראג' הבריטי עלה וגנדי הוביל מאבק לא-אלים בבריטים שהתבסס על עיקרון אי שיתוף הפעולה. כל פעילותו הפוליטית של גנדי נעשתה בחזון של הודו הפלורליסטית, מדינתם של בני כל הדתות, ומכאן שניסה לשמור על יחסים חמים עם אחיו המוסלמים; יחסים שהדרדרו בשנות ה-40 עם דרישתם של המוסלמים למדינה משלהם. גנדי פעל גם לרווחתם של בני הקסטה הנמוכה ביותר,  הדלית, או ה- Untouchables.

בסופו של מאבק ארוך שנים, מלווה במחאה לא אלימה, צומות, צעידות והפגנות שקטות בהנהגתו של גנדי, קיבלה הודו את עצמאותה בשנת 1947.

ב-30 בינואר 1948 נרצח גנדי על ידי מתנקש ובמותו נפל אבל לאומי כבד על הודו כולה. גופתו של גנדי נשרפה, לפי המסורת ההודית. כדים עם אפרו נשלחו לנקודות שונות ברחבי הודו, בין היתר לקצהה הדרומי של הודו- קניאקומרי, וחלק מאפרו פוזר במקורות נהר הנילוס.

 

IMG-20141002-WA0001

 

משמעות השם מהטמה, שהוענק לגנדי, הוא נשמה גדולה. אגב, גנדי עצמו, בצניעותו הגדולה, בחל בכינוי שהוענק לו.  מהטמה גנדי השאיר אחריו מורשת חזקה. הוא השפיע על מנהיגים פוליטים רבים בכל העולם והוא משמש מקור השראה לפועלים למען זכויות אדם כמו מרטין לותר קינג בארה"ב ונלסון מנדלה בדרום אפריקה. אלברט אינשטיין אמר: "עלינו לשמוח ולהודות לגורל שזימן לנו אדם כה מואר, בן זמננו, ומודל חיקוי לדורות".

השני באוקטובר הוא יום חג לאומי בהודו.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *