Categories
ללא קטגוריה

דיווחים משטפונות המונסון

לאור גל שטפונות המונסון שפוקד את המדינה, ליקטנו עבורכם המטיילים (והמטיילים שבארץ...) מספר דיווחים על המצב בצפון הודו ואפילו המלצות להעברת הימים הגשומים. 

 

 מאת: נגה פסו

בארץ, גשם זה חיובי וטוב, אבל בהודו מדובר במונסונים – גשם קולח, שממשיך לאורך ימים שלמים. הודו ספגה השנה עד כה כ-68% גשמים עודפים, כך דווח מהמחלקה המטאורולוגית בהודו.

במומביי יורד גשם וחזאים חוזים שימשיך לרדת, אבל אין בכך סכנה.

בדלהי, חוששים שנהר היאמונה ((Yamuna יעלה על גדותיו. המשטרה ביקש מאנשים המתגוררים בסמוך לנהר היאמונה לפנות את בתיהם. אם זאת אין חשש לגבי שאר האזורים.
גשם כבד גרם לפקקי תנועה גדולים ברוב העיר ובפרברי העיר אתמול, ומי הגשם מצטברים בכבישים וברחובות בחלקים שונים של דלהי. גם שדות התעופה לא נשארו יבשים, והגשם העז הציף את שדות התעופה המקומיים והבינלאומיים ביום ראשון.

נהר הגנגס ברישיקש ובעוד מקומות במדינת אוטרקנד (Uttarakhand), עלה על גדותיו ושטף גשר המחבר בין הערים רודאפריאיג ((Rudraprayag וגוריקונדל (וGaurikund). השיטפון הגיע גם למקדשים, חנויות, בתי מלון ובתי מגורים, והרס שטחים חקלאיים רבים.

 
מקדש קטן על שפת הגנגס שנשטף לנהר ב UTTARAKHAND, 18.6.13


במונסיארי (
Munsiyari), לדוגמא, נהר הגנגס הציף כ 400 בתים.

 
נהר הגנגס ברישיקש, גועש וסוחף, מסוכן לשחייה, אבל הבתים עומדים על יסודותיהם.18.6.13


עוד ברחבי מדינת אוטרקנד, כ 50 אנשים נהרגו, 60 נעדרים וכ20אלף תיירים תקועים במקדשים הנמצאים בגבעות, ביניהם צ’אר דהמס (
Char Dhams). אנשי צבא ומשטרה מפנים אנשים מהמקדשים ומגגות הבתים, וגם דואגים להביא מזון ושתייה לאזורים המנותקים האלה בשל הכבישים המוצפים והמסוכנים.

בניין שניזוק כתוצאה מהצפה, UTTARAKHAND   18.6.13


במחוז רודאפיריאיג
Rudraprayag במדינת אוטרקנד (Uttarakhand), נהרגו כ-12 אנשים וכ-50 אנשים נוספים נעדרים. המראות קשים וכוללים כלי רכב שנשטפו ומפולת סלעים שקברה אוטובוס, כתוצאה מכך נהרגו ארבעה וכ-15 אנשים נפצעו, האירוע ארע במחוז אלמורה הסמוך (Almora). מסוקים של חיל האוויר הגיעו לשדה התעופה דרדון (Dehradun) לעזור בפינוי התושבים.

מדינת אוטרקנד UTTARAKHAND כל שנה סובלת וניזוקה מהמונוסונים, הדבר לא חדש לתושבים, אך ניכר שלא עושים דבר (ואולי לא ניתן) כדי למנוע זאת. הבתים, המלונות ושאר העיר יושבת על גדת הנהר, וחשופות להצפה. מדינת אוטרקנד היא המקום העיקרי והבעייתי מבחינת מונסונים.
כל שאר המקומות – דרמסלה, מנאלי, שימלה, דלהי, מומבי.. וגם דרומה – גשום, אבל לא עד כדי סכנה
.

במדינת הימצ’אל פראדש, נמסר מהרשויות ששמונה בני אדם נהרגו במפולות, וכמעט 1,500 תיירים תקועים בשל חסימת הכבישים המוצפים.
ביחד איתם בכיר בממשלה,
Virbhadra Singh, היה תקוע בעיר סאנגלה ((Sangla בקינור ואלי Kinnaur)) מעל ל- 60 שעות, וחולץ בעזרת מסוק.
הגשמים הכבדים נחלשו הבוקר, והרשויות ניצלו את ההפוגה ושלחו מסוק ממשלתי על מנת לחלץ תיירים הנמצאים בקינור.
אבל ביננו, מי לא נתקע בכביש הזה, במסלול מנאלי-קינור-ספיטי-לה, לפחות 20 שעות, גם ביום בהיר ונטול גשמים.

9q5v.jpg   
ערפל מטורף, באגסו אתמול (17.6.13) צילום: שיר לוי.
 
     
ערפל מטורף, באגסו אתמול (17.6.13) צילום: שיר לוי.

באגסו –
שיר לוי, מדווחת: "שמעתי שיש הצפות בספיטי וקינור, אבל איפה שאני נמצאת, בבאגסו, אין. אתמול היה פה ערפל מטורף, זה באמת היה יוצא דופן בצורה הזויה. לא צילמתי הרבה, כי פחדתי על המצלמה, מלא לחות ואין לי פילטר… וגם היה קשה מאוד לראות משהו".

דרמקוט –
חברים בדרמקוט מוסרים כי אין שטפונות בדרמסאלה, לדעתם, גם המונסון לא התחיל. (רק גשמים, יום כן יום לא, שזה נפוץ ומתאים לחודשים האלה בהימלאיה ובעיקר באזור דרמסאלה)

דרמסאלה –
חלי אשכנזי, שמתגוררת בדרמסאלה, מספרת: "המונסונים פשוט הקדימו באיזה שבועיים,
בד"כ יש "פרה-מונסון" והפעם כאילו לא היה, פשוט התחיל המונסון בפול-פאוור, שזה אומר שהיו ימי גשם ארוכים ורצופים, כביסה שלא מתייבשת כמה ימים… כשאין גשם, פשוט חיים בתוך ענן. וגם היה קצת קר, בניגוד לשנים קודמות שאפשר היה ללבוש קצר במשך היום ואולי רק בערב איזה שאל… אבל צ’ופרנו ביומיים האחרונים בהפסקת גשם מבורכת ואפילו גברת שמש הגיעה לומר שלום".

עודד קיט, שנמצא בדרמסאלה, תכנן לנסוע לרישיקש: "ללא ספק היו פה כמה ימים של גשם מטורף שלא היה אמור להיות בשלב המוקדם של העונה, וזה היה חזק! בקשר לרישיקש – אני כרגע מנסה להחליט".

במחלקה המטאורולוגית בהודו צופים כי הגשם ימשיך לעוד שלושה ימים לפחות.

 

מונסון בחוף פאלולם, במקום להתבאס אפשר גם ליהנות מהגשם. צילום: רועי גור

הצעות להעברת ימי המונסון הגשומים בכייף!
עודד קיט מספר על חווית המונסון שלו. הוא לא החליק בטראק, לא התרטב או חלילה חלה, ואפילו לא שכח את הכביסה על החבל… אולי תתפלאו אבל מדובר בחוויה חיובית מאוד!

קיט: "אני חייב להגיד שעד לפני כמה דקות בכלל לא ידעתי על השיטפונות המטורפים שקורים במומביי ורישיקש והייתי אמור לנסוע מחר לרישיקש… אני עדין מנסה להחליט מה אני עושה. ללא ספק היו פה כמה ימים של גשם מטורף שלא היה אמור להיות בשלב המוקדם של העונה… וזה היה חזק!
אני עף מהודו למקום לא פחות מונסוני (תאילנד) אז אני לא בדיוק בורח ממנו פשוט משלים איתו ולגבי מטיילים אחרים, בדרמסאלה – כולם גם ככה בחוגים כל היום זה לא באמת משנה…"
"הגשמים השאירו רוב הזמן סביב החדר ונתנו לי את התנאים המושלמים למדיטציה שגרמה לי להבין ולראות דברים שכנראה בלי המגבלה הזו של הגשם לא הייתי חווה".
 

שותים צ’אי ומחכים שהגשם יגמר.
צילום: נגה פסו

וקצת מפרי עטו של עודד קיט בימים הגשומים שמשאירים אותו בחדר לכתוב:
מדיטציה, מזג אוויר שנותן השראה וניסוי שכל אחד יכול לעשות בעזרת דף ועיפרון, בחדר, ואפילו לא צריך להירטב!

 
"תגליות חדשות/ ישנות מגלות לנו משמעות נשכחת בצורות גאומטריות שמוכרות לנו מחיי היום יום. סיכוי גדול שראיתם אותם בבתי כנסת, כנסיות, מסגדים וגם במוסדות גבוהים (אוניברסיטאות, בתי משפט, משום מה גם בבתי השקעות או בנקים גדולים). בכל פעם שתשומת ליבכם נמשכה אליהם, במקרה הטוב התפעלת מיופיים או מההרמוניה המייצרת אותם אך אני בספק שנתתם להם את מלוא המחשבה וירידה לעומק המשמעות.
הצורה הגאומטרית ה"קלה" ביותר להבנה היא פרח החיים (flower of life) יצירה פשוטה ביותר ליצירה שטומנת בחובה אמיתות והשלכות בסיסיות לגבי חיינו פה על הכדור ועל החשיבות של ההרמוניה בין כל יצור חי בין כל כוכב וכוכב, בין אטומים ומולקולות, בין אנרגיות. פרח החיים הגיח מבין הריסות וחפירות ארכיאולוגיות אחרי שנים של קבורה והסתרה במקומות שונים בעולם. תרבויות שהיו רחוקות האחת מהשניה אלפי קילומטרים ומאות שנות תודעה, חלקו את אותה צורה בסיסית לצרכים שונים. היום אני מתוודע לשימושים השונים בצורה הגאומטרית הפשוטה וההרמונלית הזו בין אם בריפוי, אלכימיה, קריסטלים, מתמטיקה, פיסיקה, אומנות ועוד תחומים שהניסיון יגלה לי. בשביל לפתוח לך את התודעה והחושים כלפי הקסם הזה נצטרך לעבור דרך המימד הפיסי על מנת להבין במימד המנטלי ואולי זה יהיה השער גם להבנה הרוחנית. כמו שבודהה טען, ההבנה וההכרה לא תגיע מלמידה של דוגמה (dogma או שיטה מיד שניה – ספרים, סרטים, מורים רוחניים וכו’) אלא רק מתוך ניסיונה האישי של התודעה.
 
ניסוי מחשבתי-תודעתי:
לצורך הניסוי דרושים הדברים הבאים:
עפרון, מחוגה, דף
A3 ,שעה של שקט וראש פתוח.
תוך כדי התפתחות הפרח הייתי רוצה שתחשבו על השאלות הבאות:
*מה מייצר את הפרח?
*אילו רעיונות/ מושגים/ אלמנטים פיסיים מחיינו מייצג עיגול אחד?
*מה יקרה אם עיגול אחד יהיה גדול יותר משאר העיגולים?
*אם העיגולים התחילו לצאת מפרופורציה, איפה אוכל למצוא את האינפורמציה בשביל לחזור לפרופורציות הנכונות?
*האם אני יכול לבודד פרח אחד ולהתבונן רק על פרח אחד?
שאלת בונוס:
*מהו החלק שבין עלי הכותרת של הפרח?
 
ישנן עוד לא מעט דרכים לתהות ולהבין בעזרת פרח החיים אך נסתפק באילו לבינתיים.
ישמח אותי מאוד אם עלו בכם תהיות הבנות או שאלות, שתשתפו אותן פה. לצורך יצירת דיון והבנה של אנשים אחרים מוטב לנו להוציא את מה שאנחנו מבינים החוצה, לשתף לשאול ולהתקדם. אני הגעתי למספר תשובות ביני לבין עצמי אבל זו רק התודעה שלי שמוגבלת לעולם התוכן שנחשפתי אליו במהלך גלגול החיים הזה. שום דבר לא טיפשי ואין נכון או לא נכון (יש לא מעט דברים שאנחנו תופסים היום כאמת שאין לערער עליה והיא לא נכונה בעליל!!!) יש רק תודעה שמתפתחת.
אני מקווה שתפיקו מזה את המיטב למענכם ואם אתם אכן מוצאים את זה מעניין רוצו לשתף אחרים, בסופו של דבר זה יטיב עם כולנו…
יום נפלא וים של אהבה…".
 
 

מחכים לגשם שייחלש ובינתיים עושים חברים חדשים. ביראשני, עמק פרוואטי. צילום: נגה פסו

אז קחו לכם את הימים הגשומים לעשות את מה שאתם אוהבים: לכתוב, לנוח מהטראקים, להתפנק בבתי קפה, להתרווח על הספה במסעדה האהובה עליכם ולהשלים פרקים בסדרות שפספתם, לראות סרטים שרציתם לראות, להחליף ספרים עם חברים, לשתות איזה צ’אי טוב ליד ספר חדש, כשמסביב יורד גשם ורק אתם מוגנים, נסו למלא מים בבקבוק מים מינרליים באמצעות הגשם (בחיי שזה עובד) ותהנו מהמונסון – אחרי הכול זאת תופעת טבע שלא תראו בארץ, וגם להירטב בגשם יכול להיות כייף!


פרה תוהה לאן נעלם הנוף?! בירשאני, עמק פרוואטי. צילום: נגה פסו


מונוסונים הם זמן מושלם להחליף ספר ולהתחיל לקרוא חדש, עד סוף הספר ודאי יפסיק הגשם. (חנות ומקום להחלפת ספרים בעברית ובאנגלית, קאסול).

אילו המלצות ליום מונסוני גשום יש לכם? יש לכם תגובות לעודד? כתבו לנו בתגובות!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *