Categories
ללא קטגוריה

המדריך החלקי לרוכב האנפילד בהודו – חלק א’

מזל טוב! הגעת להחלטה שאתה רוצה לחרוש את הודו על אופנוע, כל הכבוד. הטיפ הראשון שאני אתן לך הוא: לך תקנה אטמי אוזניים, דחוף אותם חזק ותוציא רק אחרי שהשלט המורה על שיחרור החגורות נדלק. אנשים קוראים לזה חיידק, שגעון, הם יינסו להפחיד אותך, להסביר לך שהנהגים ההודים משוגעים, שזה חוזה בטוח עם מלאך המוות. אני תמיד אומר שברגע שיצאת מהמיטה החוזה תלוי לך מעל הראש אז לפחות בואו נהנה.

כתיבה וצילום: עודד קיט
 
(המדריך כתוב בלשון זכר אך מופנה לשני המינים בשאיפה שהמין הנשי יבין חלק מהטרמינולוגיה)
 
 מי אתה יא אנפילד?
רויאל אנפילד היא עוד אחת מהמזכרות שהשאירו הבריטים בהודו מאז ימי המנדט (אולי המזכרת הכי טובה). אנפילד הוא השם הכללי של החברה וכמו כל כלי רכב ישנם מספר רב של דגמים ותתי דגמים. הדגמים הנפוצים הם ה"קלאסיק בולט", "ט’אנדר בירד" (THUNDERBIRD) וה"מאצ’יזמו" (MACHISMO). ה"מצ’יזמו" ו"הסטנדרט בולט" דומים בחיצוניותם ושונים בעיקר בפרטים טכניים, לרוב במציזמו ההילוכים יהיו מצד שמאל (ב"סטנדרט בולט" שיוצר לפני 2000 ההילוכים בצד ימין). בזמן שהטאנדרבירד שונה בצורת הישיבה שלו עם כידון מוגבה, א-לה מיני צ’ופר (לא ממש) וההילוכים יהיו בצד שמאל גם כן.
 

ההבדלים הטכניים בין הדגמים לאו דווקא יהיו הגורם המכריע בהחלטתך מי מהם עדיף מפני שההבדלים מאוד מינורים, אבל מבחן רכיבה על שלושתם יספק את התשובה למי אתה יותר מתחבר.
כמעט כל רוכב יעיד שזהו אחד האופנועים הטובים ביותר שרכב עליהם ולא רק בגלל החוויה ההודית. בשטח "לא אחיד", ולפעמים כמעט בלתי עביר, האנפילד מוכיח את העליונות והשרידות האבולוציונית שלו לאורך השנים. בכבישים החלקים הוא ישייט במהירות שתשאיר לא מעט אבק למשאיות, אך הרגעים האמיתיים שתרצה לנשק אותו (אל תתבייש, הוא זורם) יגיעו באותם כבישים שתוכננו על ידי השטן, עם בורות בעומק של בריכה אולימפית ובוץ עד הבירכיים (תנגב את הריר, זה הרבה פחות סקסי כשאתה גם קופא מקור בדרך). המכניקה הפשוטה והנגישה שלו הופכת אותו לפשוט לתחזוק וקל להבנה כך שגם האידיוט המושלם יצליח להחליף פלאג, להרכיב כאבל קלאץ או לתקן שרשרת שנפלה בלי הרבה תקלות. המבנה הכבד והיציב שלו מוסיף לפאסון אבל בעיקר לתחושת הבטחון על הכביש. הוא לא חסין מנפילות, אך הוא ללא ספק האופנוע שישאר לעמוד אחרון (כמובן אל תנסו לבדוק את זה) ויתרה מזאת, אם הוא כבר ייפול, לרוב הוא יניע בקיק ראשון. הוא לא מאלה שנשברים בקלות.

מה זאת אומרת? נסעת הכל?!
אחרי שהתחרמנת על האופנוע הגיע הזמן להבין מה זה אומר "לטייל על אופנוע".
ברגע שקנית אותו נרקם קשר, לכן חשוב לבחור בקפידה. הקשר הזה יהיה מערכת יחסים מלאה. לימוד, טיפול, טיפוח, יהיו רגעים שתעופו ביחד ויהיו רגעים שלא תסבול אותו ולא תבין למה הכנסת אותו לחייך. אופנוע הרבה פעמים יגרום לדרך של לילית באוטובוס לקחת יומיים ולקו צהוב וקצר על המפה להיות דרך מפותלת ושבורה. אתה תרגיש כל קילומטר שתעבור, כל שינוי במזג האויר, כל מכשול טופוגרפי, כל בצבוץ שמש מבין העצים יחמם אותך, אתה תשב במושב הקידמי מול העושר החוויתי הזה ועם המון גאווה תדע שאתה מאלה שבאמת מטיילים את הודו.

or.jpg
 
אם תעדיף לשמור על החיים שלך ולא "תטוס" רוב הזמן על שמונים-תשעים (כן, בהודו זו ההגדרה ללטוס), תוכל להרגיש את השינוי בין האזורים השונים (הכניסה לאיזור האמפי מדרום קרנטקה או הכביש מדלהי לפושקר). ויחד עם כל אלו, אחד השיעורים החשובים שלמדתי מהתקופה היפה הוא סבלנות. זה לא ב –DNA שלנו אבל אפשר ללמוד את זה. שעות של רביצה במוסכים שבהם מילים שוות יותר מרופי, המתנה בדרכים לחלק חילוף, שוטטות בין 5 פאנצ’ריות סגורות ועוד אינספור מקרים, מעבירים אותך מסכת שיעורים בקבלת המצב כמו שהוא והתמודדות ריאליסטית עם המציאות. יש שאומרים שבודהה רכב על אנפילד בדרך להארה.
אבל אז מגיע ה-
PAY OFF… דרך מפרכת שמוציאה לאופנוע את הנשמה מתגלה כשער לגן עדן. רגעים ומחזות שאם לא האופנוע היית חולף על פניהם בלילה חשוך בלי להנות מהעושר (הדרך מדרמסלה לשימלה, מונר לקודייקנאל). ריחות העצים הלחים, תחושת הקרירות ליד שדות התה, ניחוח הדגים לאורך החוף – אילו חוויות שלא חודרות דרך זגוגיות והן קיימות בשביל אלו שלא שמים חוצץ בינם לבין הדרך.
 
כמה זה עולה?
הודו היא אומנם לא מדינה יקרה, אבל ברגע שמכניסים למשוואה אופנוע שצורך דלק ודורש טיפול, מסתבר שצריך להפריש סכום לא מבוטל במיוחד בשביל זה. כמה? תתרגל לעניין שבהודו אין שום תשובה אחידה. זו שאלה מאוד כללית וננסה לפרק את התשובה לפרטים.
נתחיל באופנוע. מחירי האופנועים נעים בין 20,000 (מציאה או גרוטאה) ל-120,000 לאופנוע חדש מהניילונים. חדש מהניילונים יחסוך לכם ולי המון כאב ראש, אז בהצלחה.

אם אתה עדיין קורא כנראה שאתה אחד משלנו, הפולטריון הנודד. גם אנחנו, מעמד הפועלים, מתחלק לכמה מגזרים סוציואקונומיים ולכן אני אחלק את התשובה ל-3 חלקים בטווחי מחירים שונים.

or.jpg
 

העני- זול זו לא מילת גנאי (15,000-40,000 רופי)

כרוכש חסר אמצעים בהודו, הגעת למקום הנכון. יש לך את הנשמה והרצון להתווכח על כל רופי עם אנשים שיעריכו את זה, מה שיבטיח תמורה זולה יותר, אך תשתדל שזה לא יהיה בעוכרך כשתצטרך להוציא כסף על טיפולים (חיסכון בטיפול עלול להוביל להוצאה כבדה יותר בהמשך- גרירה+טיפול).
בטווח הנמוך נמצאים האופנועים הישנים יותר אבל לאו דווקא הפחות טובים. מודלים מלפני 2000, אופנועים אחרי תאונה, או תיירים שלחוצים לעזוב את הודו וחייבים למכור (האופציה הטובה ביותר לרכישה).
 
אופנועים ישנים או אחרי תאונה עלולים להפחיד לא מעט רוכשים אך גם הם יכולים להחשב מציאה. עלות חלפים בהודו זולה מאוד (במיוחד לאנפילד) ולכן רכישה של אופנוע שבור בזול וחידוש סך חלקיו עשוי להיות זול מלקנות אופנוע חדש (הכל תלוי בעבודת החיפוש והמחקר אחרי חלפים זולים). המחירים לאופנוע עלולים לנוע בין 20,000 ל-35,000 (תשכחו מכל אלה שאמרו ש-500$ זה מחיר טוב לאופנוע), שזה בעיקר תלוי בהיצע הקיים ועקשנות המוכרים להתלות על תג מחיר כזה או אחר, אך בהכרח זה יהיה אופנוע שיצריך טיפול לפני היציאה מהמוסך (בהמשך אסקור את הדרכים לבדוק אופנוע לפני רכישה בהודו). אופנוע זול אומר שהסיכוי להתקל בתקלות במהלך הדרך גבוה יותר ולכן רצוי ללמוד אופנועים כאלו לעומק יחד עם מוסכניק בזמן הטיפול הראשון.
מומלץ: לבעלי ידיים ימניות. לבעלי סבלנות ולבעלי חור בכיס.

מעמד הביניים הקלאסי- יש לי כסף אבל בוא לא נשתגע. (45,000-60,000)
לא בא לך לחסוך על אופנוע אבל אתה עדיין לא מליונר, אחלה עמדה להיות בה. אתה לא רוצה לבזבז זמן יקר על שיטוטים וחיפושים אחר מציאות, אך אתה גם לא יכול להרשות לעצמך את כל הנקרה לעין.
אופנועים בטווח המחירים של 45,000-55,000 נפוצים ברוב המוסכים בהודו לפני מיקוח. יכולות מיקוח שונות עלולות להוריד את המחיר ב-5,000 רופי. אך גם עם אופנועים אלו מומלץ להתחיל את מערכת היחסים אחרי טיפול בסיסי וידיעה שהאופנוע יצא במצב טוב. קח בחשבון את ה-10,000 רופי כהשקעה ראשונית.
מומלץ: לקצרים בזמן, לקצרי רוח ואנשים קצרים בכלל.

or.jpg
 
ראש לשועלים- מכרתי את נשמתי לשטן בארה"ב ועכשיו אני קונה גם את כלי הרצח ( 60,000-המוות)
זו הקבוצה שרבים יסתכלו על החברים בה בקנאה. אתה תהיה מאלה שמגיעים למוסך, מצביעים על אופנוע, עושים לו אובראול ואפילו לא שואלים כמה יעלה. אם כסף לא חסר לך, קיימות שתי אופציות שאוכל להציע לך: הראשונה משעממת מאין כמותה והיא פשוט לקנות את האופנוע המשומש החדש ביותר ולגמור סיפור (ואפילו 500 סמ"ק), השניה מחזירה אותכם לאופציה של חסרי האמצעים אבל נותנת לך את החופש להרכיב ולשנות את האופנוע ככל העולה על רוחך. בהנחה שתוכל לקנות אופנוע ב-20,000, הוצאה של 50,000 על טיפולים תוציא לך אבטיפוס יחיד ומיוחד מהמוסך, אופנוע שאתה תפיח בו נשמה. כמו כן, הידיעה שכל חלק באופנוע חדש דנדש תשקיט מעט את החששות משיברון כלשהו בדרך. אם אופנועים חדשים יותר הם הכיוון, עד 2004 יוצרו דגמים אמינים יותר, אחרי 2004 כל המערכת החלה לעבור מודרניזציה שלאו דווקא הטיבה עם הרוכב. וגם הוכיחה עצמה כשבירה יותר. קחו את זה בחשבון.
 
מעבר לאופנוע עצמו ישנן עוד כמה הוצאות כמעט וודאיות: חלפים, מפות, כלי עבודה, קסדה וכו’ (בהמשך נספר לכם על ציוד נלווה ועלויות), שלרוב מסתכמות בסביבות ה-7,000-10,000 רופי וזה לפני שהנעת. אחרי שהנעת, נכנסים הדלק והשמן, הלינה והאוכל, טיפולים בדרך ובלתמי"ם (בלתי מתוכננים). לאורך המדריך אני אסקור סיטואציות שונות ולכן כדאי להשאר מעודכן, אבל כרגע אסכם את זה כהוצאה כללית של לפחות חצי ממה שחשבת להוציא על הטיול שלך בגפך. (רבים הרוכבים שיעידו שהם הוציאו יותר על האופנוע מעל עצמם, לרוב עם חיוך מטופש מרוח על הפנים).
שניה לפני שאתה צולל לדיכאון שההוצאה גדולה מדי, תזכור שאחרי שתסיים את הטיול איתו הוא יחזיר לך חלק מההשקעה הכלכלית ואת מלוא ההשקעה החוויתית, בשביל זה אתה נוסע לא?!
 

or.jpg
 
תכנון הטיול
אני לא מדריך טיולים ואם יש דבר שאני סולד ממנו הוא להמליץ לאנשים לאן ללכת. כל אחד הוא עולם ומלואו ולכל אחד תחומי עניין שונים. לכן ההמלצות שלי יותר ייגעו באיך ופחות לאן. )למרות שבהמשך אצרף רשמים מדרכים שהעיפו לי את הסכך לכסלו).
* דבר ראשון שתכניס לתודעה: כל מעבר ממקום למקום הוא מאמץ פיזי. (לפחות מנוסים ברכיבה, רכיבה על אופנוע לאורך זמן לא תדרוש אימון מקדים אבל מצריכה התייחסות מיוחדת לזמני מנוחה מסודרים, עצירות אוכל ושתיה והתמודדות עם איתני הטבע השונים בצורה הראשונית ביותר, בלי גג בלי שמשה, אתה והטבע).

 * בתכנון המוקדם של הטיול הכללי קח בחשבון ש-100 ק"מ בין יעד אחד לשני לאו דווקא ייקחו שעה ו-300 ק"מ לאו דווקא ייקחו יום. תנסה לחשב ימי רכיבה כימים של 8 שעות (עם הפסקות) ובהתאם תחשב כמה מהדרך תוכל לעבור.
* המלצה אישית היא תן לדרך להוביל אותך. אל תצמד לדרך אחת או ללו"ז צפוף. תן לכביש ולאמוציות להחליט, לפעמים טעות בדרך היא הדרך למקום שאליו היית צריך להגיע. דע מה מעניין אותך ומהם המרחקים. תבחר אילו איזורים מעניינים אותך יותר ותזכור שעם אופנוע שום מקום לא רחוק מדי.
* בתכנון הטיול מומלץ לקחת בחשבון את ניסיון הרכיבה כפקטור שיאט אותך בהתחלה, אך עם הזמן ייגבר הבטחון וכך תעלה גם המהירות (רק אל תרגיש בטוח מדי).
* כרוכב אופנוע, רוב בעיות התחבורה לא יחולו עליך (תלוי ביכולת ההשתחלות שלך) לכן אין מה לחשוש מהפגנות\תהלוכות אך תזכור שפקקים של ערב ובוקר הם משהו אוניברסלי. להתקע מחוץ לדלהי ב-17:00 עלול להוביל לשנאה עצמית, מנת יתר של פיח וליטרים של זיעה.
* בתכנון ימי נסיעה מומלץ לדעת על כמה ערים\כפרים בדרך בתור אופציות אפשריות לשינה. לא בכל עיר ניתן למצוא גסטהאוס וברוב הערים הלא מתויירות אם יהיה אחד כזה הוא יהיה יקר ומעופש. חפש ערים עם אטרקציה תיירותית, כנראה שאם יש אחת כזו בעיר יהיה גם מקום לישון.
* שימוש באתרי אינטרנט לתכנון המסע יכול לעזור. ישנן מספר חברות שמוציאות מגוון טיולים בהודו-  באתרים שלהן הן מפרסמות את פרטי המסלול וזו דרך קלה לגלות איפה מעניין להסתובב עם אופנוע. לא תמיד האזורים המתויירים יהיו האזורים היותר יפים לרכב בהם.
* רישיון וביטוח. כן וכן, רישיון ישראלי אמור להיות תקף בהודו. אחרי מספר התקלויות עם החוק הוא הוכיח את עצמו כשימושי. מומלץ להשתמש בכל אותם ביטוחי אקסטרים למיניהם של החברות השונות, הוא אמור לכסות גם תאונות אופנוע, חס ושלום, וחשוב לוודא לפני שנוסעים.

אני חושב שנתתי לך מספיק חומר לישון עליו לבינתיים. זו הייתה סקירה כללית של מה שעומד לפניך ובהמשך נרד לרזולציות גבוהות של טיפולים, חוקים, ציוד, מסלולים, קניה, מכירה וכו’ וכו’.
לטובת הכרונולוגיה נתחיל בקניית האופנוע, מה לבדוק ואיך? כמה אמורים לעלות החלקים? אילו חלפים צריך? איפה? מתי? אצל מי? כל זאת ועוד בפרק הבא…


ונקנח בפרסומת שמבטאת בצורה הטובה ביותר את הצורך שלך באנפילד:
 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *