Categories
ללא קטגוריה

המדריך החלקי לרוכב האנפילד – חלק ב

זה מתחיל לדגדג לך בקצוות העצבים והדמיון. עוד שניה זה קורה, אתה הולך להיות בעליו החדשים של סוס מכני שיקח אותך לאורכה ולרוחבה של הודו ומי יודע, אולי אפילו עד נפאל (אפשרי בעליל תלוי באורך השהות בנפאל, אך נדון בזה בהמשך). בשביל שהדמיון יירקם למציאות אתה צריך לעבור שער הכרחי ומציק. תהליך הקניה.

המדריך החלקי לרוכב האנפילד – חלק ב’ או איך לקנות אופנוע בלי לסיים עם חור בכיס 
 
כתיבה וצילום: עודד קיט

תהליך הקניה יכול לקחת יום (אם אתה בר מזל) והוא גם יכול גם לקחת שבועיים, לכן עדיף לשריין לעצמך בתכנון המוקדם של הטיול מספיק זמן בשביל זה.
תהליך הקניה טומן בחובו חיפוש אופנוע, רכיבת ניסיון מבישה,  התמקחות, חיפוש אופציות נוספות, עוד התמקחות, בדיקה, טיפול וקניית חלפים וכלי עבודה הכרחיים להמשך הדרך. התהליך מאופיין לרוב בהתמודדות עם מוסכניקים הודים ממולחים שאוכלים בחורים תמימים כמוך כפרנטה לארוחת בוקר. אל תתן לזה לשבור אותך, מהר מאוד תרכב מהם והלאה לעבר שקיעות כתומות וחוויות שלא יסולאו בפז.

 


איפה מתחילים?
תלוי בך. ישנם שני מוקדי משיכה עיקריים לתחילת הטיול שמתבססים על עונה, צפון או דרום.
צפון: קאסול, מנאלי, דרמסאלה, זה לא באמת משנה, אם הצפון זה הכיוון ישנן שלוש אופציות שכדאי לך לשקול. הראשונה היא דלהי, כנראה שהיא תהיה העיר ההודית הראשונה לנחות בה. דלהי כמטרופולין מושכת אליה המון עסקים שביניהם גם עסקי האופנועים, לכן בכל הקשור להיצע וביקוש ישנו היצע גדול מאוד שעולה לפעמים על הביקוש. בהתאם, המחירים יהיו שפויים יותר ואולי אפילו זולים ממקומות אחרים, אבל בבקשה אל תתפוס אותי במילה כי בסופו של דבר הכל נמדד ביכולת המיקוח. שני דברים שיש לקחת בחשבון אם אתה בוחר לקנות אופנוע בדלהי, הראשון הוא הראשוניות שלך בהודו. אתה עדיין לא מכיר את ההודי הממוצע ובטח לא את צורת התחמון שלו (ת’אמת זה גרף למידה שלא נגמר כי הם ממש יצירתיים בכל הנוגע לתחמון) לכן יכולת המקח שלך, למרות היותך ישראלי, יכולה להיות בעוכריך. דבר שני, היציאה מדלהי והנסיעה צפונה עלולה להיות נסיעה שתוציא לך את הרוח מהמפרשים עוד לפני שהתחלת את המסע. הדרך צפונה כוללת נסיעה בכבישים ראשיים שהנסיעה עליהם באופנוע לפעמים שקולה להליכה על חבל דק מעל בריכת כרישים, אינספור משאיות אוטובוסים וכלי רכב שיותר גדולים ממך, בעולם חוקים שאתה רק מתחיל ללמוד. בקיצור לא בריא.

אופציה שניה היא רישיקש. לאורך הרחוב הראשי המוביל לשני הגשרים ברישיקש תוכל למצוא מגוון רחב של מוסכים הקרובים אחד לשני. רישיקש היא גם מקום נעים להתחיל ללמוד את חוקי הכביש והאופנוע. ללא יותר מדי עליות ותנועה עירונית לא מאיימת, תמצא את רישיקש כייפית לשיטוט ובריחות תכופות להרים או נסיעה לקאסר דיווי.
מנאלי תהיה האופציה השלישית. כמרכז תיירותי בצפון, מושכת אליה המון אופנוענים שמסיימים את הטיול שלהם בצפון אשר מעוניינים למכור, יחד איתם יש היצע אופנועים במוסכים השונים. באולד מנאלי תוכל למצוא שני מוסכים ובכביש הראשי לואשישט ישנם מספר מוסכים. מומלץ ביום הראשון לחיפושים להשכיר אופנוע שאיתו תוכל לעשות הכרות וכמובן הוא יחסוך לך זמן יקר בצמצום האופציות העומדות לרשותך.

דרום: לרובנו, הדרך לדרום הודו מתחילה בגואה, שממש במקרה היא מוקד לשוק גדול מאוד של אופנועים. בניגוד לצפון שהפיזור של האנשים רחב, בדרום רוב האנשים מתנקזים לגואה על מנת למכור את האופנועים (אחרי שבועיים בהאמפי בניסיון למכור, השלמתי עם העובדה הזו). בגואה ללא ספק ניתן למצוא את אותן מציאות שדיברתי עליהן בפרק הקודם, תיירים שמנסים להיפטר מהאופנוע שניה לפני הטיסה חזרה. מצב כזה מקנה לך את האפשרות להוריד את המחיר בכמה אלפי רופי.
אם גואה היא לא היעד שלך תוכל להגיע לצ’נאי בחוף הנגדי. צ’נאי כמטרופולין הדרומי, בדומה לדלהי, תפתח בפניך מגוון אופציות של מחירים ואופנועים. בנוסף תוכל להנות ממוסכניקים שמתקשרים באנגלית טובה יותר והרבה יותר חנויות להצטיידות בחלקי חילוף וכלים.

 

מה לבדוק מעבר לוינקרים ומגבים?
האנפילד כאופנוע סלחן מטבעו ולאו דווקא יחשוף את בעיותיו לאוזן הלא מיומנת ולעין התוהה, לכן מומלץ לרכב ולנסות מגוון רחב יותר של אופנועים ולא לקפוץ על האופנוע הראשון שבא טוב בעין.
בבדיקה של האופנוע קודם כל תוודא כמה שהאופנוע לא הונע לאחרונה. מנוע קר יכול לחשוף בעיות בהנעה. בבחינה של העין באיזור המנוע תוכל לזהות נזילות שמן או רטיבות כללית שמצביעה על בריחת שמן מאיזור כלשהו במנוע (איטום חדש למנוע-750 רופי). הכנס אצבע לפתח יציאת הגזים מהאגזוז ונגב את הדפנות (כן, באמת). אם נשארה לך שכבה שמנונית ושחורה על האצבע (לא טיפה פיח) זה מעיד על צילינדר או בוכנה שרוטים (3,000-7,000 רופי). בקש לפתוח את המצבר לראות את מצבו. מצבר עם אבקה לבנה עליו או בסביבתו (בצורה משמעותית ולא רק על הקטבים) יעיד על סדק או נזילה של מים. פתח את המצבר וודא שאכן יש בו מים (מצבר חדש-1,200 רופי משומש 400-600 רופי). בדוק את מצב הצמיגים, הצמיג האחורי נשחק מהר יותר ולכן שים לב האם הוא יבש/ מתפרק/ חסר סוליות (צמיג חדש- 2,100  רופי לאחורי). בדיקה של כבל קלאץ’ וברקס קידמי בעין תוך כדי לחיצה, תחשוף את החיבור של הכבל לידית, וודא שהוא לא מתחיל להקרע או להתפרק (כבל חדש 40 רופי). תבדוק במגע את חדות השיניים על גלגלי השיניים, שיניים שבורות או שחוקות ולא אחידות יובילו להחלפת כל המכלול (שרשרת+גלגלים 2500 רופי).

אחרי שהנעת תן למנוע לרוץ טיפה ותקשיב. המנוע אמור לעשות רעש של מכונה משומנת, כל חריקה או רעש של דפיקה עלולים להתפתח לסיפור שאינו נגמר, פתיחות וסגירות אינסופיות של המנוע. כמו כן תנסה להקשיב לרעשים עדינים יותר- ברגים משוחררים.
בתחילת הנסיעה תוודא שהברקסים עובדים ועד כמה הם קשים או רכים. אומנם ניתן לכוון את זה, אך ברקסים רכים מדי או חורקים עלולים להעיד על ברקס כמעט גמור (800 רופי). במהלך הנסיעה תנסה להגיע למשטח ישר ולסחוט את המנוע לקצה הטורים על מנת להבין כמה כוח הוא יכול לתת (מנוע שיגיע לאט לטורים יכול להיות בעייתי בעליות). תנסה לעבור על כל ההילוכים ולנסות לזהות האם באחד מהם האופנוע לא סוחב או שהגז לא מגיב, מצב כזה יעיד על קלאץ’ פלייטס גמורים (צלחות המחוברות לקלאץ’ שאחראיות על העברת הכוח מהמנוע לגלגל השיניים- 1,500 רופי). במידה וכבר יצא לך לרכב על כמה אנפילדים תנסה לזהות רעשים לא מזוהים או שלא שמעת עד עכשיו, לא כל רעש משמעו תקלה לפעמים זה הקול של האופנוע הספציפי הזה אך חשוב להיות מודע לזה. אחרי שסיימת את הסיבוב תחזור ובקש לראות מסמכים של האופנוע, אופנוע ללא מסמכים יוביל לבעיות אפשריות עם שוטרים ולא יאפשר לך להעלות את האופנוע לרכבת במקרה הצורך (הם דורשים לראות מסמכים ורשיון).
 
טיפול אחרי קניה
המלצה: אחרי קניית האופנוע אל תרוץ לטפל בו. תקן את מה שדורש תיקון מידי על מנת להמשיך לנסוע אבל קח את הזמן ללמוד אותו ולהבין מה אתה אוהב ומה לא. אחרי היכרות קצרה תוכל להצביע גם על דברים שלא שמת לב אליהם בשלב הקניה ולעשות טיפול כללי שבסופו של דבר יהיה זול יותר מלטפל בכל תקלה בנפרד.
מחירי טיפולים עלולים להשתנות ממוסך למוסך ומאופנוע לאופנוע אך תכין את עצמך להוצאה ממוצעת של 10,000 רופי לטיפול ראשוני. אם אתה מעוניין בנוסף לטיפול מכני לעשות טיפול קוסמטי ולצבוע את האופנוע תוסיף לחשבון 3,000 (בצפון) – 7,000 (בדרום) רופי.
הסעיפים ההכרחיים שלא קשורים באיזה סוג אופנוע קנית הם: פילטר אוויר (50-80 רופי), פילטר שמן (100-150 רופי), שמן (800-1000), פלאג (60 רופי).
 
 

הסעיפים הנוספים תלויים במצב האופנוע והאופציות רבות מדי בשביל לכלול את כולן, לכן השתמש בכמה חוקי אצבע:
* אל תקנה את החלפים במוסך לפני שבדקת מחירים – מוסנכניקים מתעשרים מבשר טרי וחסר ניסיון. הם ינצלו את העובדה שאתה לא מודע לעלות החלפים ויכפילו או ישלשו את המחיר. בעיקרון כל חלק אמור להגיע בעטיפה או קופסא שכמו כל מוצר בהודו ישא עליו את המחיר המומלץ לצרכן.
* אל תוריד את העיניים מהאופנוע – אתה לא חייב להיות קיצוני, אבל תשקיע את הזמן של האופנוע במוסך בשביל ללמוד את המכניקה שלו. סיכוי גבוה שיפורק גלגל אחורי או גלגל שיניים ושרשרת, תלמד את תהליך הפירוק כי לעולם לא תדע מתי תתקל בפנצ’ר או שרשרת שנפלה. אל תפסיק לשאול שאלות ומה שנדמה לך שתשכח, תרשום. זה יחסוך לך המון זמן בצידי הדרכים או ביקורים מיותרים במוסך. בנוסף שהות פיסית שלך במוסך תזרז משמעותית את זמן הטיפול.
* סכם את מחיר הטיפול לפני תחילתו – תכין רשימת תקלות ותבקש לתמחר את כל העבודה לפני תחילתה. תשדר למוסכניק שאתה לא כספומט. תכלול בפנים כל עלות אפשרית יחד עם מחיר שעות עבודה.
* בדיקה אחרי טיפול – וודא שאכן כל התקלות טופלו ובצורה ראויה. תסתובב עם האופנוע יום שלם ותחזור למחרת למקצה שיפורים (כמעט תמיד יש אחד כזה). אל תתכנן לעזוב את העיר או הסביבה יום אחרי שיסתיים הטיפול, אחרת תאלץ להתמודד עם עוד הוצאה במקום אחר על משהו שכבר שילמת עליו.
 
ציוד התחלתי מומלץ
סיימת לטפל בחבר החדש שלך וכבר נתת לו שם, ממש זוג משמיים. עכשיו נותר רק להצטייד בחלקי חילוף וכלים הכרחיים. אופנועים שנרכשים מתיירים לרוב מגיעים עם שאריות חלקי החילוף שהם לא השתמשו בהם וכלי עבודה. שתי הרשימות הבאות יוכלו לעזור לך לוודא את קיימותם (וודא שאכן החלפים שיש לך חדשים ולא משומשים שנערמו כדי להרשים בזמן המכירה).
חלפים:
* פנימית רזרבית
* כבלים: גז, קלאץ’, ברקס
* ידיות לקלאץ’ וברקס
* נורה- קידמית ואחורית
* ניטים- לגלגל
* פלאג
* קלאץ’ פלייטס (וודא מקוריות עם מוסכניק)
* חולית מחבר לשרשרת-חוליה מתפרקת עם פרסה שסוגרת עליה (וודא גודל מתאים עם מוסכניק)
* פנצ’ריה- מדבקות, נייר שיוף, דבק מגע, מברג לוונטיל
* שמן, מים למצבר, וג’ריקן ספייר של דלק
 
כלים:
* מברגים- שטוח ופיליפס (ניתן למצוא שניים באחד) מברג שטוח גדול (לטיפול בפנצ’ר)
* פטיש
* פלייר (עדיף שפיץ)
* מפתח פלאג
* משאבה
* מפתחות פתוחים
* לדרמן
* סמרטוטים

בכל עיר גדולה ישנו בונה ארגזים. תוכל לזהות אותו מקצה הרחוב עלי ידי ארגזי מתכת ענקיים מחוץ לחנות. אחרי שלב הקניות גש אליו עם האופנוע ותיצור לך ארגז ייחודי שיתאים לצרכיך. לאחר מכן חפש את הרתך הקרוב ותאבטח את הארגז לסבל. עכשיו אתה ערוך ומוכן לצאת לגו’נגל שניקרא הכביש ההודי. המדריך הבא יעסוק בסוגיה הזו בדיוק, חוקים ומצוות שיעזרו לך לסיים את הטיול בשלום.

 

לכתבה הקודמת

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *