Categories
ללא קטגוריה

טרקים בהודו- טרקים בהימאצ’ל פראדש

כתיבה: נטלי ניאגו, סיגל קריב.

מדינת הימאצ’ל פראדש (Himachal Pradesh) נמצאת בצפון הודו ומתפרשת משולי ההימלאיה בדרום, שמאופיינים ברכסי 'גבעות נמוכים' (הכל יחסי! גבעה בהימלאיה גבוהה יותר מהחרמון שלנו), אל הרכסים הגבוהים והפסגות בצפונה. הרכסים הגבוהים של הימאצ’ל פראדש נושקים לשמיים והפסגות המשוננות מתנשאות לגובה של יותר מ-6 קילומטרים: רכס ההימלאיה הגדול (Great Himalaya Range) הוא הרכס הגבוה המפריד בין הימאצ'ל פראדש ללדאק, פסגותיו הן הגבוהות ביותר בהימאצ'ל. רכס הזנסקר (Zanskar) נמתח בין עמק ספיטי לרמה הטיבטית. בנוסף אליהם ישנם רכס פיר פאנג'אל (Pir Panjal) ורכס דהאולה דהאר (Dhaula Dhar)- שהוא הרכס הנמוך ביותר בהימאצ'ל. בין הרכסים עמקים פוריים שניזונים ממי הפשרת קרחונים ומהגשמים הרבים. הימאצ’ל ידועה במיוחד בעמקים הירוקים והקסומים שלה כמו עמק פרוואטי המפורסם, עמק צ'אמבה, קאנגרה ועמק קולו, וגם העמקים לאהול וספיטי המיוחדים. ההבדלים הטופוגרפיים החריפים בין צפון הימאצ’ל לדרומה יוצרים רצועות אקלימיות מגוונות, מאקלים סוב-טרופי לח עם גשמים רבים וטמפרטורות גבוהות יחסית באזורים הנמוכים, לאקלים אלפיני יבש וקר ברכסים הגבוהים מצפון.

הפסגות והעמקים של הימאצ’ל. צילום: אייל שי.

באופן כללי, העונה המומלצת לטיול בהימאצ’ל פראדש היא מאפריל לאמצע אוקטובר. אל עמק ספיטי כדאי להגיע מיוני עד ספטמבר (כתלות בפתיחת מעברי ההרים המושלגים). שאר העמקים נשלטים על ידי המונסון, ומומלץ להגיע אליהם בחודשים אפריל-יוני וספטמבר-אוקטובר.

מדינת הימאצ’ל פראדש נחשבת ליעד תיירותי פופולרי ועל כן מגוון האפשרויות בה גדול, בין אם מדובר במסלולי טיול יומיים קצרים, הליכה בין כפרים או טרקים ארוכים.

בערים מרכזיות בהימאצ’ל פראדש (שימלה, מנאלי, דרמסלה) ניתן להתייעץ עם מדריכים בסוכנויות מטיילים ובמידת הצורך להצטייד בהתאם (ציוד שכור). בתי חב”ד ו’הבית היהודי’ מהווים מוקד לישראלים שם אפשר להחליף מפות, טיפים וציוד עם מטיילים אחרים.

עבור טיול בהימאצ’ל אין צורך באישורים מיוחדים ואין הגבלות מבלבד האזורים הקרובים לגבול עם סין (טיבט).

ספיטי. צילום: טל גטרייטמן

טרקים בהימאצ’ל פראדש- אזור מנאלי

סוכן הנסיעות ראם, המוכר בכינוי ‘ריינבו’, סיפר לנו על מסלולים באזור מנאלי (ריינבו מארגן לכל המעוניין ציוד קמפינג וארוחות במהלך הטרק).

טרק לאגם בירגו (Bhrigu)

3 ימים ו-2 לילות.

יציאה ממנאלי – נוסעים שעה לגולאבה (Gulaba), משם מתחיל המסלול. 4-5 שעות הליכה לבירגו(Bhrigu)  דרך יערות ומרבדי דשא ירוקים; לינה באזור האגם, במחנה אוהלים. היום השני קליל וכולל הליכה קצרה של שעה וחצי לאגם בירבו (קר מדי לישון על שפת האגם). משם ממשיכים עוד חמש שעות הליכה אל המחנה הבא, אשר גם נמצא באזור בירגו. בבוקר היום השלישי יוצאים לדרך חזרה, 5 שעות של ירידה ומישור לכיוון ושישט – ואז למנאלי.

היערות הקסומים של הימאצ’ל פראדש. צילום: אייל שי

טרק האמטה פס (Hampta Pass)

טרק בן 3-5 ימים, תלוי במסלול שבוחרים ובקצב ההליכה (ניתן לחזור למנאלי או להמשיך לספיטי).

ההודים קוראים לדרך הזו “הדרך לגן עדן” והשמועות מספרות שאפשר בדרך לשמוע את הנשמות הטובות בדרכן לגן עדן. אם זה לא היה ברור, זוהי דרך עם נוף משגע.

היציאה ממנאלי. שעה נסיעה לפריני (Prini). משם מתחילים במסלול הליכה – ארבע שעות לצ’יקה (Chika). שם מקימים מחנה ללילה הראשון.

יום 2: חמש-שש שעות הליכה לבאלו-קה-גרה(Balu Ka Gera)  בגובה של כ-3500 מטרים. במהלך היום תכינו את עצמכם להוריד נעליים ולחצות את הראני-נלה (Rani Nala) שיקפיא לכם את הרגליים. זהירות לא להחליק על האבנים.

יום 3: יום ארוך עם 8 שעות הליכה להאמטה פס (Hampta Pass) ולינה בשיאגורו (Siagoru) – היום מתחיל בטיפוס לכיוון הפס שלאחריו ירידה תלולה ולא פשוטה. מומלץ לתכנן את היום כך שאת הפסקת הצהרים תעשו אחרי הטיפוס להאמטה פס, בגובה של כ-4300 מטרים.

יום 4: משיאגורו לצ’אטרו (Chatru)– חמש שעות הליכה קלה – ואז ארבע וחצי שעות נסיעה חזרה למנאלי, דרך רוטאנג פס.

אלה יהודאי יצאה לטרק האמפטה פס וחזרה לספר לנו על החוויה.

רוטאנג פס. צילום: צוות האתר

מי שבוחר במסלול ארוך יותר:

מקימים מחנה בצ’אטרו ביום הרביעי.

יום 5: שעתיים נסיעה מצ’אטרו לבאתאל (Batal). משם שלוש שעות הליכה לצ’אנדרה טל(Chandratal) , שזה אגם מדהים ביופיו. ישנים בלוסור.

יום 6: שעתיים נסיעה למנזר קי. משם מתחילים ללכת, שלוש שעות עד שמגיעים לקאזה (Kaza)– עמק ספיטי.

טרק למלנה  (Malana)

2 לילות 3 ימים (אפשר גם להמשיך לקאסול). אומרים שמלנה הוא בין הכפרים הותיקים בפארווטי, ואחת הדמוקרטיות הראשונות (!), שלא היה מוכר גם לרשויות עד 1995. הלינה במלנה היא על בסיס אירוח של משפחות מקומיות, אווירה אותנטית ואנשים פשוטים.

היציאה ממנאלי. שעה נסיעה לנאגר (Naggar). משם מתחילים ללכת שלוש שעות הליכה לכיוון רומסו(Rumsu) , שם מקימים מחנה ללילה הראשון.

יום 2: 5-6 שעות הליכה – קצת עליות וירידות, לכיוון צ’אנדרקאני בייס קמפ(Chanderkhani Base Camp)  אם הולכים מהר, ועם תלות במזג האוויר, אפשר גם להקים מחנה אחרי צ’אנדרקאני פס (3660 מטר).

יום 3: 5-6 שעות הליכה. מתחילים לרדת לכיוון מלנה (יורדים 1000 מטר בערך).

מהכפר, מי שרוצה יכול ללכת שעה עד הכביש הראשי – ומשם להמשיך שעה נסיעה לורשאני(Varshani)  או חצי שעה לקאסול(Kasol)

אפשרות נוספת היא להמשיך בטרק, ממלנה לג’ארי (Jari) ומשם לחזור למנאלי.

טרק דאו- טיבה (Deo Tibba)

טרק עם הליכה לא קשה מידי (יש טיפוס עד גובה 4800 מטרים), בן 5 ימים (עם הליכה הלוך-חזור). ה’דאו טיבה’ נישא מעל העמק הירוק והפרחוני ובחודש ספטמבר הגשום הפריחה במקום מרהיבה. מתאים במיוחד למי שרוצה להנות מחווית ‘טרקינג’, טבע ועלייה לגבהים קרוב למנאלי.

בטרק זה יש צורך בציוד- אוהל ושקי שינה, ציוד בישול ואוכל. כדאי לחפש בסוכנויות ובחנויות הספרים מפה טובה של האזור.

צילום: אייל שי

נקודת ההתחלה בעיירה ג’אגטסוק Jagatsukh, מרחק כשעה נסיעה ממנאלי.

יום 1: יום הליכה קצר. התחלה ב- Jagatsukh(מומלץ ללכת לראות את המקדש העתיק שבעיירה!) והליכה בשביל שעובר דרך כמה כפרים קטנים לקהאנול Khanol– מעין קרחת שתשמש כחניון לילה.

יום 2: צפויה הליכה של כ-10 ק”מ, מקהאנול לצ’יקה (Chikha). שביל ההליכה מטפס דרך היער (טיפוס של כ-600 מטרים לראש הערוץ) עד שהנוף נפתח, אז ממשיכים מס’ ק”מ נוספים עד לחניית הלילה בצ’יקה.

יום 3: הליכה של 12 ק”מ מצ’יקה לסראיי (Serai). אמנם ההליכה ארוכה, אך במהלך היום הגובה מתמתן כך שההליכה לא קשה. העמק נפתח לכיוון צפון אחרי הליכה של 4-5 ק”מ, אז מתגלה נוף ההר המרשים, מכוסה קרחונים. סראיי נמצא בגובה שלך כמעט 4000 מטרים והוא מהווה מרעה, כך שתוכלו להעזר ברועים במקום.

יום 4: מסראיי לדאו טיבה בייס-קמפ (Deo Tibba) בגובה 4800 מטרים. הליכה של כ-15 ק”מ (הלוך חזור). חוצים את הנחל ומטפסים על הרכס, משמאל למפל. ניתן להעזר ברועים כדי למצוא את השביל. הטיפוס אורך כשעתיים עד שמגיעים לראש המפל. השביל ממשיך בעמק שנגלה לעינכם, כשהדאו טיסה נישא מעל, עד סופו בתל אבנים שהשאיר אחריו קרחון עתיק (מורנה). חזרה לסראיי באותה דרך ולינה בסראיי.

יום 5: הליכה מסראיי לג’אגטסוק. ההליכה ארוכה אבל הדרך בירידה והחמצן חוזר.

טרקים נוספים:

טרק של 8 ימים מעמק פרוואטי דרך הפס- פין פרבאטי (Pin Parbati) לעמק ספיטי. מומלץ לצאת לטרק עם ייעוץ והדרכה. הטרק מתחיל בפולגה שבעמק פרוואטי, דרך הכפר קירגנגה, ומסתיים בקאזה שבספיטי.

טרקים בהימאצ’ל פראדש- אזור דרמסלה

אינדראר פס (Indrahaa Pass)

אחד המסלולים המפורסמים שיוצאים ממקלוד גאנג’, אם כי לא פשוט להליכה. ניתן לישון בבתי הארחה ולהתאים את ימי ההליכהף אבל אפשר להביא גם ציוד כדי לשמור על עצמאות. ביום הראשון- הליכה ממקלוד גאנג’ לטריונד (Triund)- מסלול מוכר גם על חבר’ה שאינם מתכוונים לצאת לטרק של ממש. אפשר ללון בגסט האוס בטריונד או בקמפינג.

יום 2: מטריונד למערת לאהש (Lahesh). היום כולל טיפוס מעייף ועלייה.

יום 3: הליכה לצ’אטרו פאראו (Chatru Parao). טיפוס עד למעבר אינדראר פס, בגובה 4350 מטרים, הכולל תצפית מרהיבה על הרכסים והעמקים באזור, וירידה מהפס לכיוון צ’אטרו פאראו לחניית לילה.

יום 4: 15 ק”מ הליכה לקוארסי (Kuarsi).

יום 5: מקוארסי למאצ’טר (Machetar), הליכה של 16 ק”מ. מומלץ להתחיל את היום מוקדם.

http://i7.minus.com/ibkFjzFhQkG5FX.jpg

עדרי צאן באזור רוטנג פס. צילום: הילה ויצמן

אגם קרארי (Kerari)

ניתן לצאת לטרק ללא ציוד מיוחד ולהסתדר בלינה בכפרים. יש לודא לפני היציאה למסלול עם סוכנויות מקומיות.

יציאה ממקלוד גאנג’ לסטוארי (Stowari) במונית או ריקשה.

יום 1: סטוארי (Stowari) לכפר קרארי (Kerari). הליכה על השביל מספר ק”מ דרך הכפר קאנג’ראלה (Kanjrala) לכפר קרארי.

יום 2: מהכפר לאגם קרארי. הליכה של 13 ק”מ עד האגם. לינה בסמוך לאגם באוהל. בסמוך לאגם ישנו מקדש.

יום 3: קיימות שתי אפשרויות: האחת לוקחת אתכם להמשך המסלול, בטיפוס למיניקיאני פס וחזור ללינה בסמוך לאגם. אפשרות אחרת היא לחזור כל הדרך עד לסטוארי ומקלוד גאנג’.

טרקים בהימאצ’ל פראדש- סיכום

הדימוי שנוצר על הימאצ’ל פראדש מקשר אותנו ישירות לאסוציאציה של מנאלי, דרמסלה, מסיבות בפרוואטי וחוגים. הטבע של הימאצ’ל שובה לא פחות, גם עבור אלה שמחפשים את הטרקים הארוכים- ציוד על הגב, רחוק מהכפרים וקרוב לטבע, וגם עבור אלה שמחפשים יומיים-שלושה של חיבור לנוף המדהים שעוצב על ידי ההימלאיה.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *