Categories
ללא קטגוריה

נוברה ואלי

כתיבה: הד עינב

עמק נוברה, או נוברה ואלי (Nubra Valley), שוכן צפונית לרכס לדאק בהרי ההימאליה של מדינת ג'אמו וקשמיר, על אזור הגבול הצפוני של הודו וטיבט. נוברה ואלי נהנה מאקלים מעט נוח יותר משאר העמקים בלדאק, ולכן יש כאן הרבה קרקעות שטוחות המאפשרות שפע חקלאי פורה באזורי הכפרים. עקב מיקומו הצפוני של נוברה ואלי הוא נפתח לטיולים רק בסביבות סוף יוני ונסגר בתחילת ספטמבר.

גולש האתר צבי סאפר מספר על החוויות מנוברה ואלי.

נוברה ואלי – רקע

נוברה ואלי, הידוע גם כ”טיבט הקטנה” עקב הקירבה שלו לגבול הטיבטי, הוא עמק גבוה (גובה ממוצע של כ-3000 מטר) בהרי ההימאליה, אליו ניתן להגיע דרך הכביש הסלול הגבוה בעולם- מעבר הקרדונג (Kardung La) אשר שיאו בפס בגובה 5602. נוברה ואלי שוכן בקרבה לגבול הסיני ולכן מצריך פרמיט מיוחד, אותו ניתן להוציא בלה בסוכנויות הטיולים. בסוכנויות אלו גם ניתן לסגור טיול מאורגן של כ-3 ימים אל נוברה ואלי, אופציה מועדפת על המטיילים, ובזכות הנהג שמכיר את האזור, לא תפספסו אף אטרקציה בדרך.

נוברה ואלי

נוברה ואלי. צילום: Alex Hanoko

נוברה ואלי – כפרים ואטרקציות

בתוך נוברה ואלי שוכנים מספר כפרים בודהיסטים, בהם ישנם מקדשים מהממים.  הכפרים ה”מרכזיים” בהם מומלץ לטייל הם הונדור, דיסקיט, סומור ופנמיק. בכדי להגיע לכפרים אפשר לחכות לאוטובוס היוצא מלה אל תוך נוברה ואלי (מגיע עד הכפר קאלסר Kalsar), אך זהו קו היוצא בתדירות של פעם ביומיים, ואופציה מועדפת היא לקחת טרמפ (נפוץ מאוד באזור, כמובן תמורת תשלום סמלי לנהג) אל נוברה ואלי, ושם להתנייד על בסיס הקו הפנימי של העמק, העובר בתדירות גבוהה יותר.

סומור (Sumur), ככל שאר הכפרים של נוברה ואלי, הוא כפר ציורי השוכן על מדרונות זרועים בתים ובוסתנים, והאטרקציה המרכזית בו הוא המנזר סמטנלינג (Samtanling Gompa) שהוא אחד משני המנזרים הגדולים של נוברה ואלי, בוא תוכלו להיכנס לכיתת לימוד של הנזירים, המורגלים במטיילים שעושים זאת. בסומור ישנם מספר גסטהאוסים ומומלץ להישאר שם ללילה.

פנמיק (Panmik) הוא הכפר הצפוני ביותר של נוברה ואלי, למעשה הוא הנקודה הצפונית ביותר אליה תוכלו להגיע בהודו. הסיבה להגיע לכפר הקטן הזה היא המעיינות החמים שיש בו, שאמנם אינם גדולים, אך הם מפנקים ביותר.

דיסקיט (Diskit) הוא הכפר המרכזי של נוברה ואלי, וככזה הוא גם המפותח ביותר ובו נמצאים משרדי השלטון של נוברה ואלי. הכפר, הנמצא בינות שדות ירוקים ומטעי פרי, הוא ביתו של המנזר הגדול השני של נוברה ואלי. אל המנזר, הקרוי על שמו של הכפר, מומלץ מאוד להגיע בזכות מיקומו. המנזר שוכן על גבעה תלולה, כאשר מצידו האחד נהר שוצף ומצידו השני שדות ירוקות הגובלים בדיונות צהובות, ועל הכל סוגרים הרי ההימאליה המושלגים ושמיים כחולים. למרגלות המנזר שוכן פסל המאטרייה בודהה (Maitreya Buddha או בודהה של העתיד) המתנשא לגובה של 32 מטרים!

נוברה ואלי
בודהה של העתיד.

הכפר האחרון של נוברה ואלי הוא הונדר (hunder) השוכן במערב נוברה ואלי, וכמובן שגם בו ישנו מנזר אך קטן יותר. אופציה מומלצת היא לקחת את האוטובוס הראשון של הבוקר מדיסקיט אל הונדר ולעשות את הדרך חזרה ברגל. בדרך זו תעברו בדיונות חול צהובות ותלולות בהן ניתן להשתולל ובמספר מקווי מים בהם ניתן להשתכשך לאורך הדרך הפתלתלה והיפה, ומעבר לזה זהו טיול קליל של כ-5 שעות אשר יעזור לכם לחלץ עצמות ולנשום אוויר הרים.

נוברה ואלי – סיכום

אם החלטתם לבקר בלדאק ולהתרשם מהנוף ההררי המרשים, מומלץ מאוד להשקיע כמה ימים לטיול בינות הכפרים של נוברה ואלי. טיול בתוך נוברה ואלי מתאים לכל סוגי המטיילים: לאלו שמחפשים אקסטרים ב”סוף העולם”, לאלו המחפשים נופי בראשית עם הקפה של הבוקר, למטיילים שרוצים קצת רוחניות או סתם למי שאוהב טבע ומחפש לשבור את השגרה בהודו. את הטיול ניתן לעשות בכמה דרכים, גם הן מותאמות למטיילים השונים- לחסכנים יש אפשרות לעשותו באוטובוס לוקאל או טרמפים, למפונקים יש אפשרות לטיול מאורגן בג’יפ עם נהג צמוד ולהרפתקנים שמורה האפשרות לחצות את נוברה ואלי באופנועים. בכל הכפרים תמצאו גסטהאוסים במחירים סבירים, משפחות אשר ישמחו לארח אתכם תמורת תשלום (קצת יותר יקר מגסטהאוס) ומקומיים חייכניים ומסבירי פנים, כמיטב המסורת הבודהיסטית.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *