Categories
ללא קטגוריה

עד בוא הגאולה: מאחורי הקלעים של בתי החב”ד בהודו

הם לא בדיוק המטיילים הסטנדרטים אבל הם כן נטמעים בסביבה תוך שמירה על האמונה. דיברנו עם כמה נציגים של בתי חב"ד ברחבי הודו ושאלנו אותם את השאלות שכולנו תוהים לגביהן

והפעם: בית חב"ד בגואה

מאת: דנה ששו

אנחנו רואים אותם במקומות רבים בהודו, גברים עם ציציות מבצבצות מהחולצה או משפחות עם ילדים בעגלות. חלקנו הולכים להניח תפילין, חלקנו הולכים רק בחגים כדי להרגיש קצת בית וחלקנו כלל לא מתחברים.

דיברנו עם הרב מאני הולצמן (23), רווק מברוקלין שמנהל יחד עם אחיו מנדל (20) את בית החב"ד שבאנג'ונה, גואה.

איך הגעת להקים בית חב"ד בהודו ומדוע?

"אני באתי להודו מאז שהייתי בן 19 וניהלתי בתי חב"ד רבים כולל במנאלי ומומבאי. אני בא כעת בכל שנה לפתוח את בית חב"ד בגואה לעונה. הודו היא מקום שיהודים רבים  ממקומות שונים ומתרבויות שונות מגיעים אליה, כל אחד למטרה שונה. מטיילים, משפחות, אנשי עסקים ועוד. חלקם באים כדי למצוא משמעות לחייהם חב"ד שם כדי להדריך את אלו מהם המעוניינים בדרך למציאת משמעות אמיתית לחיים. אנחנו כאן כדי להביא את האור הנצחי והגאולה האמיתית לעולם. מטרתנו היא לעזור לכל אח יהודי למצוא את דרכו שלו למציאת משמעות ולכל אחד דרך שונה."

 

"מטרתנו היא לעזור לכל אח יהודי למצוא את דרכו שלו". ארוחת שישי בבית חב"ד גואה

 

רוצים לטוס להודו עם קבוצה לא שגרתית?

 

איך ההתנהלות שלכם עם ההודים בסביבתכם?

חלקם חושבים שאנחנו בכלל מוסלמים אך חלקם מבינים שאנחנו יהודיים ואפילו מדברים איתנו קצת עברית. בגדול הם מאוד מכבדים את הדת והמסורת" שלנו."

ומה הילדים עושים? הולכים לגן/ בית ספר?

"ישנה קהילה של כ-150 ישראלים הגרים בגואה, לרוב באזור אנג'ונה וואגאטור. חלקם כאן כבר יותר מ-20 שנה ולרוב הם חוזרים הביתה בעונת המונסונים. מכיוון שהקהילה בגואה גדולה יש המון ילדים יהודיים. הם הולכים לבית ספר בין- לאומי ודבקים יחד לרוב. קיימים גם פרויקטים שונים בשעות של אחרי הלימודים כמו שיעורי יוגה, לימודי עברית, קייטנות בחגים, שיעורי קראטה ועוד."

 

"הקהילה בגואה גדולה ויש המון ילדים יהודים". בתו של אחד הישראלים הפוקדים את בית חב"ד 
 

האם אתה מרגיש שישראלים זקוקים לכם רגשית? 

"כן. רק העובדה שיש מישהו שם שהם יכולים לדבר איתו ומקום בו יכולים להרגיש בבית זה מספיק ארוחת שישי בבית חב"ד בגואה זו אחת החוויות הכי חזקות שיהיו לכם יותר מכל בית חב"ד אחר בעולם. אם לא הייתם בבית חב"ד בגואה לא הייתם בגואה! "

 

"ארוחת שישי בבית חב"ד בגואה זו חוויה חזקה מאוד". הכנות לארוחת שישי

 

 ספר סיפור שהשפיע עליך במיוחד בהודו

"בשבת הראשונה שבילינו בגואה, אני ואחי הלכנו ברחוב לבושים בבגדי השבת שלנו ולפתע, משום מקום, הגיח אלינו נער יהודי רוסי והתחיל לרקוד איתנו ולשיר בקול גדול. הוא היה שמח כל כך לראות שחב"דניקים הגיעו לגואה עד כדי כך שהוא הגיע אלינו מדי יום להניח תפילין, אכל את כל ארוחות השבת איתנו והדליק חנוכיה כל ערב. זה היה מדהים לראות איך המצוות שעשה הנער השפיעו עליו מבחינה רוחנית והעלו אותו למקום שלא ניתן לתארו במילים."

האם נתקלת בישראלים שחוו בעיות שנגרמו מסמים?

"קיים בית בארמבול, היכן שרוב הישראלים נמצאים, הנקרא "הפינה שלנו" והם מטפלים בתקריות כאלו הקורות בגואה. אנחנו פחות מטפלים בנושא זה."

 

*בית חב"ד גואה מעוניינים להודות לרב נחמן הולצברג שבנו נהרג בפיגוע בבית חב"ד במומבאי ב-2008, וממשיך את שליחות בנו ע"י עזרה במימון בתי החב"ד בהודו. 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *